کاهش چشمگیر رتبه آزادی مطبوعات در آمریکا

آنتی وار در گزارشی با عنوان "کاهش رتبه آزادی مطبوعات در آمریکا" نوشت: براساس گزارش سالانه خبرنگاران بدون مرز در باره موانع و محدودیت های آزادی مطبوعات در کشورهای مختلف، این گروه با انتشار تازه ترین گزارش خود رتبه فعالیت های مربوط به آزادی مطبوعات در آمریکا را 49 اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گفته تحلیل گران، کاهش رتبه ازادی های مطبوعاتی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاکی از افزایش محدودیت های رسانه ای و مطبوعاتی دراین کشور به شمار می‌رود.

افزون برآن، پس از زمان اعلام رتبه‌بندی فعالیت های مطبوعاتی و رسانه ای کشورهای مختلف  در سال 2002، این دومین مرتبه است که رتبه آمریکا در زمینه ازادی های مربوط به فعالیت های مطبوعاتی کاهش چشمگیر می یابد زیرا آزادی مطبوعات در دوران ریاست جمهوری جرج بوش در سال 2006 آمریکا به رتبه پنجاه وسوم کاهش یافت.

این در حالی است که کشورهای مالتا،نیجر، بورکینا فاسو، السالوادر، تونگا، شیلی و بوتسوانا از لحاظ آزادی های بیان و مطبوعات از آمریکا پیشی گرفته اند.

براساس تازه ترین گزارش خبرنگاران بدون مرز، رتبه برخی از متحدان آمریکا از لحاظ ارزیابی آزادی فعالیت های مطبوعاتی به مراتب کمتر از آمریکاست که از اینرو می توان به عربستان سعودی 164، بحرین 163، مصر 158، امارات 120 و اسرائیل به 101 اشاره کرد.

در در گیریهای غزه، شلیک گاز اشک آور و تیراندازی نیروهای امنیتی اسرائیل به خبرنگاران فلسطینی در کرانه باختری سبب شد 15 خبرنگار فلسطینی جان خود را از دست بدهند.

در بخشی دیگر از گزارش خبرنگاران بدون مرز در باره دلایل کاهش آزادی مطبوعات در آمریکا آمده است تلاش رهبران واشنگتن جهت آزار و اذیت و تحت پیگیرد قرار دادن جیم رایزن خبرنگار نیویورک تایمز و همچنین افشاکننده ویکیلیکس سبب کاهش رتبه فعالیت های مطبوعاتی در این کشور شده است.

بدیهی است تلاش مقامات امنیتی آمریکا در مبارزه با ازادی های مطبوعاتی نشان می دهد این کشور همچنان به "جنگ با روند اطلاع رسانی عمومی" ادامه می‌دهد.

همچنین ادامه تظاهرات و اعتراضات شهروندان آمریکایی علیه اقدامات پلیس این کشور در فرگوسن، میسوری نشان می دهد رهبران کاخ سفید از یک طرف محدودیت فعالیت های رسانه ای را افزایش و از سوی دیگر با تشدید نیروهای پلیس در برابر نارضایتی های مردمی ازادی های مطبوعاتی را کاهش داده اند.

در پی تیراندازی نیروهای پلیس آمریکا در فرگوسن یک نوجوان سیاه پوست آمریکایی ابتدا مورد شلیک گاز اشک آور قرار گرفت و سپس پیش از بازداشت بر اثر اصابت گلوله کشته شد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار