یزد؛

ثبت خانه فضلی و برج تاریخی یزد در فهرست آثار ملی

استان یزد یکهزار و 480 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

ثبت خانه فضلی و برج تاریخی یزد در فهرست آثار ملیبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد ؛

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت دو اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

محسن ذاکرنیا گفت: نخستین اثر خانه مرتضی فضلی عقدایی در شهرستان اردکان است که در بخش عقدا، محله خوراسانک قرار گرفته و با توجه به سبک معماری آن متعلق به دوره معاصر (پهلوی) است، از آثار معماری شاخص آن دوره بوده و نام آن متاثر از نام خانوادگی مالک است.

وی افزود: خانه فضلی دارای پلان چهار ضلعی و به صورت حیاط مرکزی با سه جبهه ساخت طراحی و ساخته شده که ورودی بنا در جهت شمال و پس از ورودی یک راهرو قرار دارد که درضلع غربی به حیاط ختم می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: این بنا حیاط مرکزی داشته و دارای سه جبهه ساخت در جهت های شمال ، جنوب و غرب می باشد و در مرکز حیاط یک حوض مستطیل شکل و اطراف آن باغچه قرار دارد.

ذاکرنیا اضافه کرد: در بخش جنوبی همانند اکثر ابنیه قاجاری دشت یزد ـ اردکان به صورت یک ایوان با فضاهای مسکونی در طرفین و بادگیر در انتها ساخته شده است .

وی تصریح کرد: ضلع شمالی بنا نیز به صورت یک ایوان در مرکز و فضاهای مسکونی در طرفین می باشد از ویژگی های این بخش پوشش سقف ایوان می باشد که با آجر به صورت تیغه و به اصطلاح محلی کِواره پوش اجرا شده و نمای بسیار زیبایی را به این سمت بخشیده است.

این مسوول با اشاره به اینکه این بنا به شماره 31152 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است گفت: ضلع غربی بنا نیز دارای فضاهایی که بیشتر مورد استفاده انباری بوده و هست و اجرای نماکاری سقف در ایوان شمالی از ویژگی های بنا به شمار می آید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: همچنین یک برج تاریخی و ملحقات آن واقع در روستای بنیز شهرستان بهاباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ذاکرنیا افزود: این برج در شهرستان بهاباد، بخش آسفیج، دهستان بنستان، روستای بنیز واقع شده که با توجه به سبک معماری ، بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجار) است ولی باتوجه به فونداسیون بنا و خشت های موجود در آن بنا به دوره قبل از قاجار نیز می رسد و نام آن متاثر از نام روستایی است که بنا در آن واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه مالکیت این بنا خصوصی بوده و درحال حاضر بنا در اختیار دهیاری روستای بنیز است، اضافه کرد: برج بنیز دارای شکلی استوانه ایست که از پایین تا بالای برج از قطر آن کاسته می شود؛ در اطراف برج ساختمان هایی وجود دارد که به گفته اهالی، محل نگهداری احشام بوده است.

وی ادامه داد: ساختمان برج دارای دو طبقه است که ورودی آن در قسمت شمال شرقی قرار دارد و به نظر می رسد در ورودی در دوره های مختلف تغییر یافته است و از چپیله بالای سردر ورودی مشخص است که سردر بلندتر از دوره کنونی بوده است. راه ورود به برج از طریق پلکان سنگی موجود است و پس از بالا رفتن از پله ها به درب چوبی برج با درگاه کوتاه آن می رسیم.

وی با اشاره به اینکه این بنا به شماره 31155 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، یادآور شد: این بنا به عنوان تنها سازه دفاعی روستا محسوب می شود که در زمان جنگ و ناامنی پناهگاه اهالی محل به شمار می رفته و امروزه کاربری خود را از دست داده است.

استان یزد یکهزار و 480 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100کیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: ثبت ، تاریخی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.