اوباما: آمریکا در حال جنگ با اسلام نیست

رئيس جمهور آمريکا در سخنانی گفت که آمریکا در حال جنگ با اسلام نیست بلکه این کشور در حال جنگ با افرادی است که اسلام را بدنام کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا   در اجلاس  در کاخ سفید دربارهٔ تروریسم گفت که مبارزه با داعش طولانی مدت خواهد بود.

اوباما گفت: هر روز من به فکر ایمنی و امنیت مردم آمریکا هستم. لازم است در اینجا از همه شما برای حضور دراین نشست تشکر کنم. برای مدت ۲۴۰سال آمریکا با چالش‌های زیادی روبرو بوده است. پس از جنگ داخلی وحشتناک ما متحد شدیم. ما بحران مالی بزرگ را پشت سر گذاشتیم و به پویا‌ترین اقتصاد جهان بدل شدیم. ما با فاشیسم جنگیدیم و اروپا را آزاد کردیم. ما شاهد فروپاشی کمونیسم بودیم. طوفان‌ها، زلزله‌ها و سیل خسارات زیادی به ملت آمریکا واردکرد و هر زمان ما کشور خود را از نو بازسازی کردیم. 

وی افزود: بمب گذاری و کشتن صد و شصت نفر نتوانست کمر اوکلاهما را بشکند. در یازدهم سپتامبر تروریست‌ها تلاش کردند ما را به زانو درآورند اما ما حالا شاهد ظهور یک برج در شهر نیویورک هستیم و آمریکا به رهبری خود در جهان ادامه می‌دهد. پس از آنکه چند آمریکایی در پایگاه فورت هود و مسابقه دو ماراتن بوستون کشته شدند باز هم ما مانند یک خانواده بزرگ در کنار هم گرد آمدیم. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: در مواجهه با اقدامات خشونت بار وحشتناک در نزدیکی معبدی در می‌لواکی و در مرکز یهودیان در خارج از کانزاس سیتی ما بر تعهد خود برای جمع گرایی و آزادی تاکید کردیم. این موضوع همچنین نشان داد که هر کسی به خاطر عقیده‌ای که دارد می‌تواند یک هدف محسوب شود. اخیرا با قتل بیرحمانه ۳ جوان مسلمان در چپل هیل بسیاری از مسلمانان آمریکا نگران شدند. من لازم است که در اینجا بیش از گذشته شفاف باشم که به عنوان آمریکایی‌ها با هر چهره و پیشینه‌ای ما در کنار شما خواهیم بود و با شما ابراز همدردی می‌کنیم و به شما عشق می‌ورزیم و از شما حمایت می‌کنیم. 

اوباما گفت: به عنوان آمریکایی ما قدرتمندیم و زمانی که مصیبتی به ما می‌رسد ما در کنار هم خواهیم بود و بهترین رفتار را از خود بروز می‌دهیم. خوش بینی ما و تعهد ما به همدیگر و تعهد ما به ارزش‌ها به منزله احترام به یکدیگر است. ما بلند خواهیم شد، ما کشور خود را بازسازی می‌کنیم و قدرتمند‌تر از پیش ظاهر می‌شویم. 

وی در ادامه گفت: من این سخنان را به این دلیل می‌زنم چون ما با چالش‌هایی واقعی برای امنیت خود روبرو هستیم. ما در تاریخ خود هم با این موضوع روبرو بوده‌ایم. چالش‌های موجود برای امنیت ما جدید نیستند. این موضوع می‌تواند همین دیروز، یک هفته پیش و یا یک ماه پیش روی دهد. ما همیشه با چالش روبرو هستیم. یکی از این چالش‌ها، تهدید ناشی از گروه القاعده و داعش است. این تنها چالش ما محسوب نمی‌شود. این چالشی برای جهان است. داعش مردم سوریه و عراق را ارعاب می‌کند. این گروه انسان‌ها را با بیرحمی تمام سر می‌برد و می‌سوزاند. ما شاهد حملات مرگبار به اتاوا، سیدنی، پاریس و حالا در کپنهاگ هستیم. در مواجهه با این چالش‌ها ما همه نیروهای دولت آمریکا را به کار می‌گیریم تا در تعامل با هم پیمانان و شرکای خود سازمان‌های تروریستی را از بین ببریم و از مردم آمریکا حمایت کنیم. با توجه به پیچیدگی چالش‌های موجود و طبیعت دشمن، این دشمن یک ارتش معمولی نیست. این کار زمان می‌برد و ما کاملا گوش بزنگیم و دورنگر هستیم. 
رئیس جمهور آمریکا گفت: من مطمئنم که مانند دو قرن اخیر ما به فوریت می‌توانیم به پیروزی برسیم. بخشی از این اطمینان به پاسخ قابل توجه جامعه جهانی به بیرحمی و توحش این تروریست‌ها مربوط می‌شود. ما شاهد یک تعهد محکم برای تعامل با هم به منظور از بین بردن این سازمان‌های تروریستی هستیم. سازمان ملل در ماه سپتامبر از جامعه جهانی خواست با گردهمایی خود افراطی‌گری خشونت بار را نابود کنند. من لازم است در اینجا از شما از آمریکا و سراسر جهان برای پاسخ به این درخواست تشکر کنم. فردا وزارت خارجه و دولت آمریکا و گروههای جامعه مدنی از بیش از ۶۰ کشور بر روی گام‌هایی که ما به عنوان دولت می‌توانیم برداریم، تمرکز خواهند کرد. من همچنین درباره اینکه ملت‌هایمان باید در مبارزه بر ضد این گروههای تروریستی خستگی ناپذیر باشند، صحبت خواهم کرد. 

وی افزود: ما در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم چون با چالشی ویژه روبرو هستیم و آن مقابله با افراطی گرایی خشونت بار است. موضوعی که تنها به حیطه نظامی مربوط نمی‌شود. افراطی‌گری خشونت بار تنها به معنای کشتن انسان‌های بیگناه نیست بلکه منظور ما ایدئولوژی و زیر ساخت تندرو‌ها هم هست. این موضوع تبلیغات، به کار گیری افراد از طرف آن‌ها و تامین کننده منابع مالی آن‌ها را هم در بر می‌گیرد. این موضوع دعوت افراد به خشونت را هم در بر می‌گیرد. تروریست‌ها تنها یک نفر نیستند. روشی وجود ندارد که پیش بینی کنیم که چه کسی تندرو می‌شود. در سراسر جهان و در اینجا در امریکا خشونت غیر قابل توجیه بر ضد مردم بیگناه از طرف افراد گوناگون صورت می‌گیرد. اعمال تروریستی تنها منحصر به یک گروه یا یک محدوده جغرافیایی و یا محدوده زمانی نیست. ما به خاطر تهدید گروههایی چون القاعده و داعش در این نشست حضور یافته‌ایم. ما در این هفته بر روی موضوع جلوگیری از اقدامات این گروه‌ها برای افراطی کردن، به خدمت گرفتن افراد و وادار کردن دیگران به خشونت صحبت خواهیم کرد. من در پاییز گذشته از کشور‌ها خواستم که با حضور در سازمان ملل گام‌هایی محکم را بتوانیم با همدیگر برداریم. من امروز درباره حیطه‌هایی که باید اقدامات خودرا بر آن‌ها متمرکز کنیم با شما صحبت خواهم کرد. 

اوباما افزود: «ما باید با ایدئولوژی که این افراد از آن برای خشونت استفاده می‌کنند، مقابله کنیم. پیش از آغاز این کنفرانس بحث‌هایی در رسانه‌ها و مطبوعات برای نشان دادن چالشی که با آن روبرو هستیم وجود داشت. لازم است من در اینجا نظر خودرا به طور شفاف بیان کنم. القاعده، داعش و گروههایی شبیه آن‌ها برای کسب مشروعیت ناتوان هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند خود را به عنوان رهبران مذهبی نشان دهند و خود را در جنگی مقدسی برای اسلام نشان دهند. این موضوع سبب شده است داعش خود را«دولت اسلامی» بنامد. آن‌ها این موضوع را تبلیغ می‌کنند که آمریکا و به طور کلی غرب در حال جنگ با اسلام هستند. آن‌ها از این موضوع برای به کار گیری و افراطی کردن افراد جوان استفاده می‌کنند.» 

رئیس جمهور آمریکا افزود: ماهرگز نباید با وعده‌های آن‌ها موافقت کنیم زیرا این تنها یک دروغ است. ما نباید با مشروعیتی که این تروریست‌ها به دنبال آن هستند موافقت کنیم. آن‌ها رهبرانی مذهبی نیستند و تنها تروریست هستند. ما در حال جنگ با اسلام نیستیم. ما در حال جنگ با افرادی هستیم که اسلام را بدنام کرده‌اند. افرادی که خارج از جامعه اسلامی ما قرار دارند باید با لفاظی‌های تروریست‌ها مقابله کنند. آن‌ها اعلام می‌کنند که اسلام وغرب در تنازع با هم هستند و یا زندگی امروزی و اسلام در تنازع با هم هستند. 

اوباما گفت: معتقدم که جوامع اسلامی هم مسئولیتی بر عهده دارند. القاعده و داعش به طور گزینشی از اسلام بهره برداری می‌کنند. آن‌ها به کج فهمی‌های ناشی از طرفداری خود از مسلمانان وابسته‌اند. در اینجا نوعی برخورد تمدن‌ها هم مشاهده می‌شود. این تروریست‌ها هرگز از طرف یک میلیارد مسلمانی که ایدئولوژی نفرت بار آن‌ها را رد می‌کنند، صحبت نمی‌کنند. آن‌ها تنها نماینده افراد احمقی هستند که افراد بیگناه را به نام خدا می‌کشند. حالا این افراد بیگناه می‌توانند مسیحی، بودایی یا هندو باشند. هیچ مذهبی مسئول اعمال تروریستی و خشونت بار نیست. 

وی افزود: هیچ روحانی و دانشمند مسلمان قابل احترامی نه تنها در امریکا بلکه در سراسر جهان از این تعبیر وارونه از عقیده‌اش حمایت نمی‌کند. آنچه اسلام بیان می‌کند، شفاف است. ما امروز در کنار برخی از این رهبران هستیم. رهبران مذهبی اعلام می‌کنند که اسلام خواهان صلح و عدالت و شکیبایی است. تروریسم باید متوقف شود. قران می‌گوید که زمانی که شما یک انسان بیگناه را می‌کشید این به منزله کشتن همه انسانیت است. این صدا‌ها نماینده حقیقی بیش از یک میلیارد انسان در سراسر جهان هستند. 

رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر ما تروریست‌ها را کاملا منزوی کنیم آنگاه می‌توانیم با چالش به کارگیری جوانانمان مقابله کنیم و صدای شکیبایی و جمع گرایی را در جامعه اسلامی بلند کنیم. ما همچنین این موضوع را تایید می‌کنیم که کار رهبران مذهبی با توجه به داستان سرایی‌های گسترده‌ای که این گروههای تروریستی در بسیاری از جوامع اسلامی در سراسر جهان درباره نزاع بین غرب و اسلام داشته‌اند، دشوار است. حقیقتی که وجود دارد و بسیاری از رهبران مذهبی با صراحت درباره آن صحبت کرده‌اند این است که آن‌ها از روشهای داعش و خشونت آن استقبال نمی‌کنند. از نظر تاریخی جامعه مسلمانان دچار مصائبی شده است. این عقیده از آنجا سرچشمه می‌گیرد که برخی از افراد بدخواه خواسته‌اند از تاریخچه استعمار در خاورمیانه برای توطئه استفاده کنند و این ایده را مطرح کنند که اسلام دینی نا‌شکیبا است و با ارزش‌های غربی آلوده می‌شود. این عقاید وجود دارد. این عقیده در جوامع زیادی در سراسر جهان شیوع دارد. این موضوع افرادو به ویژه افراد جوان را که ناراضی هستند در معرض افراطی شدن قرار می‌دهد. ما باید درباره این مسائل به طور روراست باهم صحبت کنیم. ما باید درباره چگونگی رد کردن ایده‌های خاص شفاف عمل کنیم. 

وی گفت: برخی از رهبران از جمله من این ایده را که تروریست‌هایی چون داعش نماینده اسلام هستند رد می‌کنیم. رهبران مسلمانان لازم است کارهای بیشتری برای مقابله با این ایده که آمریکا به دنبال آسیب زدن به اسلام است و برخورد تمدن‌ها موضوعی همیشگی است، صورت دهند. همه باید به صراحت درباره این موضوع صحبت کنند که خشونت بر ضد غیرنظامیان نمی‌تواند به منزله دفاع از اسلام باشد. این موضوع به اسلام و مسلمانان آسیب وارد می‌کند. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: همه ما باید به سهم خود تفاسیر جدید تندروهای خشن از دین را رد کنیم. زمانی که ما به سهم خود وظیفه خود را انجام دهیم و اینکه ارزشهایی جهانی وجود دارد که باید محترم شمرده شوند این می‌تواند به منزله آغاز یک همکاری باشد. همزمان با آنکه جلو می‌رویم ما باید راههای جدیدی برای تقویت صدای صلح، شکیبایی و ظرفیت پیدا کنیم. ما باید این کار را همیشه انجام دهیم. ما همچنین باید صدای گروههایی که تزویر گروه داعش را درک می‌کنند حتی اگر آنهایی را که پیش‌تر افراطی بوده‌اند هم تقویت کنیم. جهان امروز با ما سخن می‌گوید. من به خوبی می‌دانم که این صدا‌ها امروز با ما سخن می‌گویند. من شاهد جرایم وحشتناک داعش بوده‌ام. این انقلاب و یا جهاد نیست، این قصابی است. این موضوع مرا شوکه کرد. آنهایی که به طور موقت افراطی شده‌اند و حقیقت را دیده‌اند می‌توانند به جوانان هشدار دهند که اشتباه آن‌ها را مرتکب نشوند و فریب نخورند و جان خود را برای هیچ از دست ندهند. لازم است که این صدا‌ها تقویت شوند. در این راه بزرگ‌ترین سرمایه ما خود جوامع هستند. 

وی افزود: ما با زنان و مردان جوانی را گردهم آوردیم که پیشرو در ابداعات جدید و ابزارهای رسانه‌های جمعی جدید و راههای جدید برای دسترسی به جوانان هستند. ما باید از خلاقیت افراد جوان برای جلوگیری از قرار گرفتن جوانان در برابر دروغ‌های تندرو‌ها استفاده کنیم. ما باید به جوانان قدرت دهیم که خدمت کنند. تا جان افراد را در آمریکا و در سراسر جهان نجات دهند. ما باید ایدئولوژی این گروه‌ها را بی‌اعتبار کنیم. باید درباره این موضوع به طور شفاف و روراست گفتگو کنیم. معتقدم که اگر حقیقت روشن شود ما موفق خواهیم شد. 

اوباما گفت: «چالش دومی که ما باید به آن پاسخگو باشیم نارضایتی‌هایی است که داعش از آن‌ها بهره برداری می‌کنند. نارضایتی‌های اقتصادی یکی از این موارد است. فقر به تنهایی نمی‌تواند عامل تبدیل فرد به تروریست شود. فقر تنها می‌تواند سبب تبدیل فرد به مجرم شود. میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان در فقر زندگی می‌کنند و تمرکز آن‌ها بر روی ساختن زندگی خود است و هرگز از ایدئولوژی خشونت بار حمایت نمی‌کنند. رهبران تروریست‌های جهانی از جمله اسامه بن لادن از بطن متمول جامعه نشات گرفته‌اند. آنچه که یک حقیقت است این است که زمانی که میلیون‌ها نفر در جهان و به ویژه جوانان در فقر هستند و امیدی برای آینده خود ندارند خطر افراطی گرایی و بی‌ثباتی افزایش پیدا می‌کند. زمانی که جوانان آموزش خوبی ندارند آنگاه در ایده‌های افراطی آسیب پذیر‌تر خواهند بود. ما شاهد این موضوع در خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم و گروههای تروریستی از این موضوع بسیار خوشحالند. آن‌ها به افرادی که به خدمت می‌گیرند حقوق پرداخت می‌کنند تا خانواده‌هایشان را حمایت کنند و آن‌ها خدماتی را به این افراد ارائه می‌دهند که دولت‌های محلی از ارائه آن ناتوانند. آن‌ها تلاش می‌کنند به مبارزه خود با نام مبارزه با بی‌عدالتی و فساد مشروعیت بخشند حتی اگر این گروههای تروریستی به آدم ربایی و قاچاق انسان متوسل شوند. جامعه جهانی برای جلوگیری از پیوستن افراد به گروههای تندرو باید پیشنهاد بهتری بدهد. آمریکا در این رابطه تلاشهای خود را تشدید کرده است. ما روند توسعه و رشد را سرعت بخشیده‌ایم. ما مبارزه‌ای جهانی را بر ضد فساد آغاز کرده‌ایم. کشور‌ها باید سرمایه گذاری بیشتری بر روی آموزش جوانان صورت دهند.» 

وی در ادامه گفت: زمانی که ما نارضایتی‌های اقتصادی را برطرف کردیم آنگاه با چالش سوم روبرو خواهیم شد. زمانی که کشور‌ها مردم خود را سرکوب می‌کنند و حقوق بشر را نفی می‌کنند و اقلیت‌های قومی و مذهبی را طرد می‌کنند با این اقدام خود بستر رشد افراطی‌گری را ایجاد می‌کنند. این موضوع این جوامع را درباره به کارگیری افراد به دست گروههای افراطی آسیب پذیر می‌کند. گروههای تروریستی مدعی هستند که تغییر تنها از راه خشونت می‌سر می‌شود و اگر تغییر صلح آمیز ممکن نباشد آنگاه تبلیغات افراطی‌گری صورت خواهد گرفت. بنابراین عامل مهم برای ثبات و پیشرفت دمکراسی حداقلی نیست بلکه دمکراسی حداکثری است. این موضوع به موسساتی برای اجرای عدالت نیازمند است. این موضوع به نیروهای امنیتی و پلیس نیازمند است که به حقوق بشر احترام بگذارند و با شرافت و بزرگواری با مردم برخورد کنند. 

 این موضوع به آزادی بیان و جامعه مدنی قدرتمند نیازمند است. این موضوع به آزادی مذاهب نیازمند است که همه افراد بتوانند مناسک مذهبی خود را بدون هیچ ترس و آزادانه به جای آورند. همه این موارد بخش‌های مختلف مقابله با افراط گرایی خشونت بار هستند. 

اوباما گفت: لازم است که روراست باشیم. گروههای چون القاعده تبلیغات خود را به امید مغز شویی افراد جوان مسلمان انجام می‌دهند. تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا، استفاده از توئی‌تر از جمله اقدامات این گروه‌ها برای به دام انداختن این جوانان در فضای سایبری است. زمانی که خانواده شاهد تغییر رفتار در جوانان و افراطی شدن آن‌ها هستند باید وارد عمل شوند. 

وی در پایان گفت: ما باید کارهایی را انجام دهیم که تروریست‌ها امیدوارند ما انجام ندهیم و آن وفادار بودن به ارزشهایی است که جامعه ما را به عنوان یک جامعه آزاد و متنوع نشان می‌دهد. از زمان ایجاد آمریکا اسلام در این کشور وجود داشته است. نسل‌هایی از مسلمانان مهاجر به اینجا آمده‌اند و به عنوان کارگر، تاجر و کارگران کارخانه‌ها فعالیت کرده‌اند و در ساختن آمریکا مشارکت داشته‌اند. نخستین مرکز اسلامی نیویورک در سال ۱۸۹۰ ایجاد شد و نخستین مسجد آمریکا در داکوتای شمالی ساخته شد. مسلمانان آمریکایی در منصب پلیس از ما محافظت می‌کنند اما تروریست‌های نمی‌خواهند جهانیان این موضوع را بدانند. اگر جهانیان این موضوعات را بدانند آنگاه تبلیغات این گروه‌ها دروغی بیش نخواهد بود. اگر برخی از مسلمان‌ها کارهای بدی انجام می‌دهند این به معنای آن نیست که همه آن‌ها کار بد انجام می‌دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یکی
۱۶:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
عجل لولیک الفرج....یک عقل سلیم است که باید بین حرف و انسان فریب را بشناسد....مهدی کجایی که که دم از اسلام نابت میزنند
آخرین اخبار