ساخت سدها توسط ترکیه منجر به خشکی عراق و افزایش ریزگردها شده است

رییس مرکز خشکسالی اروپا از خشکسالی در ایران براساس پیش‌بینی ناسا گفت: ساخت سدها توسط ترکیه منجر به افزایش خشکی عراق و افزایش ریزگردها شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، فان لنن ظهر امروز در نشست کار گروه خشکسالی استان آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه به علت شرایط و اقلیم ایران  بحث خشکسالی بیشتر نمود پیدا کرده است، اظهار داشت: اما این شرایط، با توجه به تجربه خشکسالی چندین ساله و مدیریت خوب خشکسالی در گذشته می‌تواند فرصتی برای برنامه‌ریزی و مدیریت این پدیده در آینده باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت خشکسالی در سطح حرفه‌ای حوزه آبریز را اروپا دنبال می‌کند، افزود: مدیریت خشکسالی از سال 1995 در اروپا آغاز شده و در فاز اول به بحث‌های اولیه یعنی بحث‌های طبیعی و در فاز دوم به بحث‌های اقتصادی و آگاه‌سازی پرداخته شده که دارای اثرات مهمی هستند.

وی با تاکید  اهمیت توجه بر چرخه ایجاد کمبود آب، گفت: در این چرخه پس از کاهش باران مردم صبر می‌کنند و در ادامه این روند خشکسالی به وجود می‌آید که پس از آن به دنبال راه چاره می‌شوند، بر همین اساس آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای مدیریت این شرایط بسیار موثر است.

رئیس مرکز خشکسالی اروپا، در ادامه با تاکید بر مدیریت بحران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بخش در مدیریت بحران تبدیل رفتارهای منفعلانه و غیرفعال به رفتارهای فعال است و باید از قبل پیش‌بینی‌های لازم در رابطه با یک بحران را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: برای مدیریت خشکسالی باید با توجه به رخدادهای گذشته در این مورد، برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

لنن گفت: برای آمادگی بهتر برای مدیریت خشکسالی بررسی سیستم‌های هسته‌های اولیه همچون پایش و پیش‌بینی و سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت مهم است.

وی با بیان اینکه به جز سوئد، نروژ و فنلاند، دیگر کشورها در اروپا با مشکل کم آبی مواجه هستند، گفت: با وجود اینکه در برخی اوقات سال بارندگی وجود دارد در کشورهایی مثل انگلستان، مردم فکر می‌کنند که خشکسالی تمام شده اما بارش باران به معنای نبود خشکسالی نیست و حتی با وجود بارش باران نیز خشکسالی می‌تواند ادامه داشته باشد و در این زمینه باید آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای مقابله با خشکسالی انجام گیرد.

رئیس مرکز خشکسالی اروپا خاطرنشان کرد: مدیریت خشکسالی تنها بحث فنی و تکنیکی نیست و بحث آگاه‌سازی عمومی به خصوص در بین جوانان برای مدیریت پدیده خشکسالی یکی از مهم‌ترین‌ بحث‌ها و مسائل کلیدی در بحث آمادگی برای خشکسالی است.

وی، با اشاره به تدوین نقشه برای مشخص کردن ریسک‌های خشکسالی در اروپا‌، تصریح کرد: این نقشه اثرات خشکسالی در بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد و در ایران نیز وجود چنین نقشه‌ای لازم است.

لنن با بیان  اینکه  همچنین در بحث ریسک پذیری اثرات خشکسالی بحث افزایش جمعیت و تغییرات کاربری و مسائل اقتصادی در یک جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: هر منطقه‌ای باید برنامه مخصوص خودش را داشته باشد و همه مسائل اقتصادی و اجتماعی باید در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه شرایط اقلیمی جهان در حال تغییر است  باید برنامه‌ها نیز نسبت به شرایط تدوین شوند.

وی در خصوص بحث بارورسازی ابرها گفت: باید کاری انجام شود که طبق اهداف موردد نظر باشد و در این اهداف باید بخش‌های بالا دست و پایین دست را نیز در نظر گرفت و در خصوص اثرات خالص برای بخش مورد هدف نیز بررسی‌های لازم انجام شده و  تصمیم‌گیری شود.

رئیس مرکز خشکسالی اروپا، گفت: هر اتفاق  که توسط دخالت‌های تکنولوژیکی در یک سیستم و یا حتی در نزدیکی مرزها رخ می‌دهد تاثیر بسزایی در پایین دست‌ها دارد، برای مثال ساخت سدها توسط ترکیه منجر به افزایش خشکی عراق و افزایش ریزگردها شده است.

وی گفت: در این خصوص باید از روابط بین‌المللی استفاده شود که متاسفانه ارتباطات بین المللی در رابطه با شرایط و مسائل جوی نابالغ است و  ارتباطات کافی بین کشورها وجود ندارد.

لنن با بیان اینکه خشکسالی در کشورها  بخصوص در ایران یک واقعیت است و حفظ آب و مدیریت آن در مقیاس‌های مهمی چون کشاورزی و زیست فناوری اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: هنوز انسان‌ها در دنیا دوست دارند لوکس زندگی کنند و این امر نیز باعث افزایش مصرف آب می‌شود که برای کنترل این مسئله نیازمند آگاه‌سازی و فرهنگ سازی بین مردم هستیم.

وی در خصوص بحث اعلام آغاز فرایند خشکسالی 30 ساله از سوی ناسا، گفت: مشخص است که عرض جغرافیایی که ایران در آن قرار دارد خشک‌تر می‌شود و در این زمینه باید برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مناسب صورت بپذیرد.

رئیس مرکز خشکسالی اروپا، در ادامه در خصوص بحث تاثیرات تکنولوژیکی بر شرایط اقلیمی، گفت: در سطح جهانی به نهادینه کردن بحث مسئولیت پذیری نیاز داریم ، اما این مساله با وجود اینکه کشوری مثل آمریکا مسئولیت‌پذیری اقلیمی را قبول ندارد، کمی سخت است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، خشکسالی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار