امروز در تاریخ؛

از روز امور تربیتی و تربیت اسلامی تا درگذشت استاد "غلامحسین بنان"

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، درگذشت "غلامحسین بنان" استاد موسیقی ایرانی ، سوء قصد به محمدعلی شاه ، کشف شرقی‌ترین قسمت کشور روسیه ، آتش‌سوزی مجلس وحدت ملی آلمان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 8 جمادی الاول 1436 هجری و 27 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بمباران شیمیایی جبهه ها توسط رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی (1362 ش)
رژیم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، هرگاه که شکست سختی از رزمندگان اسلام متحمل می‌شد، علاوه بر موشک باران و بمباران مناطق مسکونی و غیر نظامی، برخلاف تمام موازین بین المللی، به طور وسیعی از بمب‌های شیمیایی در جبهه‌ها استفاده می‌کرد که منجر به سوختگی، مسمومیت و ضایعات چشمی و ریوی در رزمندگان اسلام در جبهه و اهالی روستاها می‌گردید. در این راستا، در تاریخ هشتم اسفند 1362 ش، پس از شناسایی منطقه عملیاتی خیبر در هورالهویزه و جزایر مجنون، این محور مورد حمله شیمیایی مزدوران بعثی عراق واقع شد و آثار آلودگی بر روی تجهیزات و وسایل نمایان گردید. این حملات شیمیایی وسیع، علاوه بر اثراتِ سوء بر انسان، عواقب مخرب وسیعی در محیط زیست نیز بر جای گذاشت.

درگذشت استاد "صدرالدین محلاتی" محقق و شاعر (1359 ش)
صدرالدین محلاتی متخلص به صدر، فرزند آیت‌اللَّه میرزا ابوالفضل محلاتی در سال 1283 ش (1323 ق) در شیراز به دنیا آمد. وی پس از تحصیل مقدمات به عتبات عالیات رفت و در شهرهای اصفهان و قم نیز به ادامه تحصیل پرداخت تا این که موفق به اخذ درجه اجتهاد گردید. صدرالدین محلاتی از بدو تأسیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز به تدریس زبان و ادبیات عرب اشتغال ورزید و تا آخر عمر، استاد آن دانشکده بود. او علاوه بر تحقیق و نویسندگی، شعر می‌گفت و چون اهل عرفان بود، اشعارش مضامین عرفانی داشت. استاد صدرالدین محلاتی همچنین در شیراز حوزه درس خود را بنیان نهاد و حلقه تفسیر قرآنی ترتیب داد. او انجمن ادبی را در منزل خود تشکیل می‌داد و از مؤسسان کانون دانش پارس بود. از این محقق بزرگوار، آثاری بر جای مانده که تفسیر سوره والعصر، شأن نزول آیات قرآن، اسرار حج مکتب عرفان سعدی و... از آن جمله‌اند. استاد صدرالدین محلاتی سرانجام در اسفند 1359 ش در هفتاد سالگی درگذشت.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "سیدعلی کوه کمره ای" (1319 ش)
آیت‌اللَّه سیدعلی بن سید علی‌نقی کوه کمره‌ای در تبریز به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح حوزوی را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل، عازم حوزه علمیه نجف اشرف گردید. ایشان در نجف در محضر عالمان بزرگی همچون میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، ملامحمد فاضل ایروانی و ملامحمد فاضل شرابیانی شرکت جست و پس از سالیانی به مدارج والای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه کوه کمره‌ای از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به انجام وظایف دینی و خدمات مذهبی مشغول شد. ایشان سرانجام در هشتم اسفند 1319 ش برابر با بیست و نهم محرم 1360 ق وفات یافت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. آیت‌اللَّه سیدعلی کوه کمره‌ای، والد معظم فقیه و مرجع سترگ، آیت‌اللَّه سید محمد حجت کوه کمره‌ای می‌باشد.

درگذشت "غلامحسین بنان" استاد موسیقی ایرانی (1364 ش)
استاد غلامحسین بنان در سال 1290 ش به دنیا آمد و استعداد او در موسیقی از جوانی آشکار شد و تحت تعلیم پدرش قرار گرفت. در 1321 خوانندگی را در رادیو ایران آغاز کرد و پس از تأسیس انجمن موسیقی ملی، در سال 1323 ش در این انجمن نیز به تدریس و تعلیم هنرجویان مشغول شد. بنان نه تنها در موسیقی و آواز سنتی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه بر نغمات جدید و موسیقی مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. حاصل همکاری مرحوم بنان با رادیو ایران حدود 450 ترانه است که همچون دیگر آثار ارزنده و گرانبهای او در عرصه موسیقی ایران به یادگار مانده است. او در سال 1336 به دنبال سانحه رانندگی، بینایی چشم راست خود را از دست داد و در سال 1340 به عنوان اعتراض به هرج و مرج در موسیقی، خواندن را کنار گذاشت. سرانجام استاد بنان که در سال‌های آخر عمر خود دچار بیماری گوارشی بود، در 74 سالگی در تهران جان سپرد و در امامزاده طاهر کرج مدفون گردید.

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقای هر جامعه نیز مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‌ها، رفتارها، گرایش‌ها، دانش‌ها و مهارت‌ها به نسل‌های جدید به وسیله آموزش و پرورش است. همچنین مدرسه، علاوه بر ایفای نقش انتقال دانش و مهارت فنی، به اجتماعی کردن افراد و نیز تطبیق دادن دانش‌آموزان با هنجارها و نگرش‌های اجتماعی مطلوب و مناسب توجه خاص دارد. بر همین اساس و از آن جا که مدرسه، نقش مهمی در آموزش و انتقال ارزش‌ها به نسل بعدی جامعه دارد، در دوره نخست‌وزیری شهید رجایی و در دوران تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در 8 اسفند 1359، اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش‌آموزان را به احترام و عمل به ارزش‌های اسلامی ترغیب نمایند و به اخلاق پسندیده شخصیتی، آراسته گردانند. هر ستاد امورتربیتی در مدرسه، از سه عضو تشکیل می‌شود. مدیر مدرسه یا یکی از معاونین، مربی تربیتی مدرسه و یکی از معلمان یا دبیران مومن که ضمن موفقیت در انجام وظایف آموزشی، به مبانی و روش‌های تربیتی اسلام آشنا باشد. پاسداری از ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجه جدی به اهمیت نقش معلمان در فعالیت‌های تربیتی و توجه به نقش دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی از جمله اهداف حاکم بر ستادهای امور تربیتی است.

رحلت عالم ربانی و بزرگوار آیت اللَّه "ملاعبداللَّه بروجردی" (1289 ش)
آیت‌اللَّه ملاعبداللَّه بن عبدالباقی بروجردی در سال 1218 ش (1256 ق) در بروجرد به دنیا آمد. وی مقدمات علوم اسلامی را از علمای بروجرد فرا گرفت و پس از مدتی در حلقه درس شیخ ملا اسداللَّه بروجردی به فراگیری فقه و اصول پرداخت. ملاعبداللَّه بروجردی پس از آن راهی حوزه علمیه اصفهان گردید و از محضر درس شیخ محمدباقر اصفهانی و دیگران کسب فیض کرد و پس از سالیانی، به مدارج بالای علمی دست یافت. ایشان از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به تدریس و فتوی و امامت جماعت در بروجرد پرداخت. در حلقه درس وی، فاضلان فرهیخته‌ای پرورش یافتند که مرجع تقلید شیعیان، حضرت آیت‌اللَّه سید حسین بروجردی، از همه مشهورتر است. ایشان به عنوان یکی از مشاهیر بروجرد، در کنار تدریس به تالیف نیز مشغول بود و آثاری را به رشته تحریر درآورد که کتاب‌الصلاة و رساله‌ای در اجتماع امر و نهی از آن جمله است. ملاعبداللَّه بروجردی سرانجام در 8 اسفند 1289 ش برابر با 28 صفر 1329 ق در 71 سالگی بدرود حیات گفت و در مقبره‌ای که در جوار مسجدش برای خود بنا کرده بود، به خاک سپرده شد.

حضرت آیت الله العظمی خمینی برای مردم تبریز پیام فرستادند (1356 ش)
و در این پیام آمده است: زنده باشند مردمان مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه گویی زدند که با بوق های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است، انقلاب شاه و ملت می خوانند. من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهائی، شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودکامگی سلاطین جور، بپا خواستید و فداکاری کردید

از ساعت 13/15 الی 14/15، سفارت ایران در برلن شرقی از سوی 14 دانشجوی ایرانی اشغال شد. (1356 ش)
رادیو کلن در گزارشی اعلام کرد: «دانشجویان ایرانی از نیروهای امنیتی تقاضا کردند که نمایندگان مطبوعات را از کارشان آگاه کنند.» فصنامه مطالعاتی ایرانی، قصد دانشجویان ایرانی را اعتراض به برخورد دولتشان با شورش های تبریز دانست. همچنین روزنامه کیهان نوشت که این عده «کلیه اسباب واثاثیه سفارت را خرد کردند و پس از شکستن درها قسمت اعظم کتب و اوراق را پاره کردند و حدود یک ساعت و ده دقیقه سفارت را در تصرف داشتند...»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود 50 نفر از دانشجویان ایرانی به منظور مخالفت با رژیم ایران در شهر پروز ـ در 200 کیلومتری شمال رم پایتخت ایتالیا ـ دست به یک اعتصاب غذای سه روزه زدند. (1356 ش)
همچنین انجمن دانشجویان ایرانی در ایتالیا، با انتشار اعلامیه ای خاطر نشان کرد که به منظور دفاع از مبارزه ملت ایران و انقلاب تبریز، تظاهراتی در ایالت متحده انگلستان، سوئد، آلمان فدرال و ایتالیا صورت خواهد گرفت.

سوء قصد به محمدعلی شاه (1286 ش)
امروز که برای گردش آهنگ دوشان تپه را داشت هنگام عبور از خیابان الماسیه مورد قرار گرفت. دو بمب در جلوی کالسکه او انداختند که هر دو منفجر شد. در این سوء قصد به شاه آسیبی نرسید ولی چند نفری مقتول و مجروح شدند.

سید ضیاء الدین رئیس الوزراء اعلامیه مفصل و بلند بالائی با قلمی شیوا و عباراتی دلچسب که حاکی از بیان سیاست داخلی و خارجی دولت بود انتشار داد. (1299 ش)
وی در آن اعلامیه چند صد نفر از رجال و اعیان و اشراف را که زمام مملکت را توارثاً در دست داشتند متهم به خرابی و فساد مملکت نموده و وعده داده بود به حساب گذشته آنها رسیدگی خواهد نمود. همچنین در این اعلامیه الغاء قرارداد ایران و انگلستان را که در زمان وثوق الدوله منعقد شده بود اعلام نمود.

سردار سپه وزیر جنگ حقوق جدید صاحب منصبان را طی حکم عمومی قشون به شرح زیر تعیین و ابلاغ کرد. (1300 ش)
سپهبد، 600 تومان؛ امیرلشگر، 400 تومان؛ سرتیپ، 280 تومان؛ سرهنگ، 180 تومان؛ نایب سرهنگ، 135 تومان؛ یاور، 120 تومان؛ سلطان، 90 تومان؛ نایب اول، 65 تومان؛ نایب دوم، 55 تومان؛ وکیل اول، 10 تومان؛ وکیل راست، 5/ 7؛ وکیل چپ، 6 تومان؛ سرجوخه، 5/ 4 تومان؛ تأمین اول، 4 تومان و تأمین دوم، 5 /3 تومان. بد نیست بدانیم که این حقوق تا مهرماه 1320 هیچگونه تغییر نکرد

درگذشت "حاجی کرباسی" عالم و فقیه برجسته (1262 ق)
حاج ابراهیم بن محمد حسن خراسانی کاخی معروف به حاجی کرباسی در سال 1180 ق در اصفهان به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس مقدماتی، برای تکمیل تحصیلات به نجف اشرف رفت. فقه و اصول و دیگر علوم دینی را از علامه بَحرُالعُلوم و شیخ جعفر کاشِفُ الغطاء و دیگر بزرگان فرا گرفت. وی بسیار محتاط بود و تنها به اصرار میرزای قمی، رساله نوشت. اشاراتُ الاصول، شَوارَعُ، الهِدایه و مِنهاجُ الهِدایه از تالیفات او می‌باشند. حاجی کرباسی در سال 1262 ق در 82 سالگی در اصفهان وفات یافت و در مسجدی که در آن درس می‌گفت و به مسجد حکیم معروف است، به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه "سیدمحمدباقر خوانساری" فقیه بزرگوار شیعه (1313 ق)
میرزا محمد باقر خوانساری از علمای بزرگ قرن چهاردهم هجری، فقیه، اصولی، محدث، رجالی، ادیب و محقق بوده است. وی ریاست علمی و مذهبی اصفهان را داشته و دارای تألیفات متعددی می‌باشد. روضاتُ الجنّات، اُرجوزَه و قُرةُالعین و... از جملهٔ آن‌هاست.

درگذشت "شیخ محمد عبده" عالم و اندیشمند دینی و مبارز اسلام‌گرای مصری (1323 ق)
شیخ محمد بن عبده بن حسن خیراللَّه مصری، مفتی دیار مصر، معروف به عبده در اواسط قرن سیزدهم به دنیا آمد. بعدها به علت شرکت در جریانات سیاسی به سوریه تبعید شد و از آن جا به پاریس رفته و با سیدجمال الدین ملاقات نمود. از آن پس راهی مصر گردید و مفتی آن دیار شد. شیخ محمد عبده به همراه سیدجمال الدین اسدآبادی، عالم اسلام را محتاج پاره‌ای اصلاحات می‌دانست و در قطع دست استکبار انگلستان می‌کوشید. عبده مانند سید جمال در پی آن بود که ثابت کند اسلام توانایی دارد که به صورت یک مکتب و یک ایدئولوژی، راهنما و تکیه‌گاه اندیشهٔ جامعهٔ اسلامی قرار گیرد و آن‌ها را به عزت دنیایی و سعادت اخروی برساند. از اینرو، سعی داشت، فلسفه‌های احکام دنیایی و اجتماعی اسلام از قبیل نماز، روزه، حج، زکات و انفاق تبیین و استحکام اصول اخلاقی اسلام را روشن نماید. عبده با سید جمال در دو جهت اختلاف نظر داشت: یکی این که سید جمال، انقلابی فکر می‌کرد و عَبدُه، طرفدار اصلاح تدریجی بود. دیگر این که سید، مبارزه با استبداد و استعمار را در رأس برنامه‌های خود قرار داده بود و معتقد بود اول باید ریشهٔ این اُمُ‌الفساد را کند و دور انداخت ولی عبده، آموزش و تربیت دینی جامعه را مقدم بر آموزش و پرورش سیاسی می‌دانست. از این اندیشمند و مبارز مسلمان مصری آثاری به جای مانده است که اصلاحُ المَحاکمِ الشَّرعیة و تفسیر القرآن، از آن جمله‌اند.

آغاز جنگ‌های شش ساله لهستان و سوئد (1701 م)
جنگ‌های شش ساله لهستان و سوئد در 27 فوریه 1701 م با حمله سپاهیان سوئدی به فرماندهی پادشاه این کشور به قلمرو لهستان آغاز شد. علت حمله سوئد به لهستان آن بود که پادشاه لهستان در سال 1698 در اتحاد مثلث با روسیه و دانمارک علیه سوئد شرکت کرده بود. سرانجام این جنگ در سال 1706 م با پیروزی سوئدی‌ها پایان یافت.

آغاز سلطه استعماری پرتغال بر برزیل (1509 م)
نُه سال پس از کشف برزیل توسط مکتشفان پرتغالی، سلطه دراز مدت استعمار پرتغال بر این کشور، از 27 فوریه 1509 م آغاز شد. تا سال 1822 م که برزیل مستقل شد، فرانسه و هلند چند بار تلاش کردند این سرزمین وسیع را تحت تصرف آورند اما به مقصود خود نرسیدند. پرتغالی‌ها در طول صدها سال، بیش از سه میلیون برده سیاه‌پوست را از افریقا به برزیل بردند و در مزارع نیشکر، آنها را به کار اجباری واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‌پوستان بومی برزیل، باعث شد تا بارها در این کشور قیام‌هایی علیه استعمارگران پرتغالی انجام شود که همگی سرکوب شد. با وجود آن‌که برزیل در نهایت، در سال 1822 م مستقل شد، اما حضور و نفوذ پرتغالی‌ها در این کشور تا ده‌ها سال پس از آن نیز ادامه داشت.

کشف سرزمین "ساخالین" در شرقی‌ترین قسمت کشور روسیه (1879 م)
ساخالین جزیره‌ای‌است کشیده در شمال اقیانوس آرام که میان عرض‌های جغرافیایی ۴۵ °۵۰' و ۵۴°۲۴' شمالی جای گرفته‌است. جزیرهٔ ساخالین بزرگترین بخش از استان ساخالین کشور روسیه می‌باشد. بومیان این جزیره آینوها، اوروک‌ها و نیوخ‌ها می‌باشند. البته بیشتر آینوها پس از اخراج ژاپنی‌ها در ۱۹۴۹ به دست شوروی از این جزیره به هوکایدو کوچیدند. در پی رخدادهای تاریخی سده‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی این جزیره مورد ادعای هر دو کشور ژاپن و روسیه بوده‌است.

آتش‌سوزی عمارت "رایشتاگ"، مجلس وحدت ملی آلمان (1933 م)
آدولف هیتلر پس از احراز مقام صدراعظمی آلمان در 30 ژانویه 1933 م، هنوز راه درازی برای رسیدن به قدرت مطلقه در پیش داشت، ولی این راه دراز را در اثر حوادثی، در مدتی کمتر از شش ماه پیمود. در پایان چهارمین هفته زمام‌داری هیتلر، در روز 27 فوریه 1933 م، ساختمان عظیم مجلس آلمان موسوم به رایشتاک دچار آتش‌سوزی شد و هیتلر که کمونیست‌ها را متهم به مشارکت در این توطئه کرده بود با اعلام وضع فوق‌العاده، به سرکوبی کمونیست‌ها و دستگیری سران و فعالان این حزب پرداخت. این امر موقیت نازی‌ها و هیتلر را مستحکم‌تر کرد و چندی پس از آن با مرگ رئیس جمهور وقت آلمان، هیتلر، حاکم مطلق آلمان شد.

حمله هواپیماهای ژاپنی به واحدهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم (1942 م)
در جریان جنگ جهانی دوم، در 27 فوریه 1942 م، حمله بزرگ هواپیماهای ژاپنی به واحدهای دریایی متفقین آغاز شد. صحنه وقوع این عملیات در دریای جاوه بود. در این دریا که جزو آب‌های اقیانوس آرام محسوب می‌شود، تعداد زیادی از کشتی‌های جنگی امریکا، استرالیا و انگلیس متمرکز شده بودند. این نبرد بزرگ با غرق شدن تعداد زیادی از کشتی‌های دولت‌های متفق در دریای جاوه به سود ناوگان جنگی ژاپن خاتمه یافت.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار