باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

پول؛ خیال «سربازان فراری» را راحت کرد/ «فروش سربازی» در انتظار رای شورای نگهبان

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تا تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند اما باید منتظر نتیجه نظر شورای نگهبان در مورد این مصوبه مجلس باشیم که آیا آن را تایید خواهد کرد؟

پول؛ خیال
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس در هشتمین جلسه بررسی لایحه بودجه 94، موضوع «جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی» که برخی آن را مساوی با «فروش خدمت سربازی »می‌دانند، بررسی کردند.
 
بند «ط» تبصره 16 لایحه بودجه 94، به دولت اجازه می‌دهد تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف کند.  
 
ساعت 10 و 25 دقیقه نمایندگان به این موضوع ورود کرده و پس از حدود یک و نیم ساعت چكش كاري آن را تعیین و تکلیف کردند.
 
ابتدا نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه پیشنهاد حذف کل بند "ط" را مطرح کرد.
 
وی افزود: این بند یعنی فروش خدمت سربازی که پیش از این در مجلس پنجم نیز یک بار این کار بسیار زشت انجام شد و تاکنون عواقب آن را مشاهده می‌کنیم.
 
نایب رئیس فراکسیون کارگری تصریح کرد: این بدعت جدید است و باعث افزایش سربازان فراری خواهد شد و مجلس به خاطر گرفتن چندرغاز پول حاضر است خدمت سربازی را به فروش برساند.  
 
وی ادامه داد: فروش خدمت سربازی باعث خواهد شد جوانان به خدمت سربازی نروند.
 
قاضی‌پور تصریح کرد: چه کسی تضمین می‌کند کشور نیاز به سرباز وظیفه ندارد.
 
نماینده مردم ارومیه گفت: اگر این بند تصویب شود دو میلیون نفر را شامل می‌شود و قطعا این میزان افزایش خواهد یافت چرا که به جای تنبیه تشویق می‌شوند.
 
عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون رهروان ولایت تصریح کرد: با تصویب این بند آقایان سرباز فراری از حضور در جنگ هم معاف می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: برخی می‌گویند این سربازان فراری دیگر نمی‌توانند خدمت کنند ولی می‌پرسم آیا آشپزی، رانندگی، تلفن‌چی بودن و.... هم بلد نیستند.
 
وی ادامه داد: با تصویب بند "ط" تبصره 16 سرمایه‌داران خدمت نخواهند کرد بلکه خدمت سربازی را با پول می‌خرند که این با اصل سوم قانون اساسی مغایر است.  
 
وی تصریح کرد: کشور ایران همیشه مورد تهدید است و پادگان‌های ما با کاهش سربازی مواجه هستند بنابراین فروختن خدمت سربازی معنایی ندارد.
 
در ادامه مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران طی اخطار قانون اساسی با استناد به بند 4 اصل 3 گفت: این که برای دو میلیون نفر از جوانان که به هر دلیلی به خدمت نرفته‌اند، چاره‌اندیشی کنیم درست است.
 
وی افزود: از طرفی به دلیل کمبود منابع بخواهیم از آن‌ها پول دریافت کنیم درست است ولی اشکال اینجاست که برای جرم واحد جریمه متفاوت در نظر گرفته شده است.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: چرا باید به جرم واحد که غیبت خدمت سربازی است جرایم مختلف در نظر گرفته شده است.  
 
وی افزود: کسانی که در دوران غیبت به دنبال تحصیل رفته‌اند آیا باید اکنون پول بیشتری بدهند این عادلانه نیست.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست بخش ابتدایی جلسه علنی امروز را داشت در واکنش به اخطار کوچک‌زاده گفت: اخطار شما جای بدعت و تامل دارد اما اجازه بدهید ببینیم روند کار به چه صورت است.
 
در ادامه جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مخالفت با پیشنهاد حذف بند "ط" تبصره 16 گفت: این بحث در کمیسیون تلفیق مطرح شده و سلسله مراتب نظامی نیز رعایت شده است.
 
وی افزود: دو میلیون نفر وجود دارند که به دلیل عوامل مختلفی به خدمت سربازی نرفته‌اند بنابراین باید تعیین تکلیف شوند.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: چند درصد کسانی که خدمت سربازی نرفته‌اند از قشر پولدار جامعه هستند بخش عظیمی از کسانی که به خدمت سربازی نرفته‌اند از طبقه محروم هستند.
 
کوچکی‌نژاد تاکید کرد: جنگ شرایط خاص خود را دارد و وضعیت در شرایط جنگی تغییر خواهد کرد.
 
در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی موافق حذف بند "ط" تبصره 16 گفت: اولین سوال این است چرا موضوع نظامی در قانون بودجه مطرح می‌شود و چرا قانون نظام وظیفه اصلاح نمی‌شود.
 
وی افزود: اگر قانون نظام وظیفه نیازی به اصلاح دارد آن را اصلاح کنید و اگر محدودیت منابع مالی منجر به این بحث شده است آن بحث دیگری است.
 
عضو مجمع نمایندگان گیلان تصریح کرد: چرا آثار منفی این موضوع را بررسی نمی‌کنید؟ به طوری که 80 درصد جامعه را به 20 درصد جامعه ترجیح می‌دهید.  
 
وی افزود: اگر 80 درصد جامعه از ما سوال بپرسند چه پاسخی خواهیم داد، کسانی که خارج از کشور رفته عیاشی و تفریح کردند ولی چون پول دارند می‌توانند خدمت سربازی را بخرند.
 
وی گفت: این که گفته می‌شود بخش عظیمی از کسانی که غیبت سربازی دارند از قشر محروم هستند پس افراد محروم نمی‌توانند 50 میلیون پرداخت کنند بنابراین باز این پولدارها هستند که خدمت سربازی را خواهند خرید.  
 
وی تصریح کرد: بابی که مجلس باز می‌کند پولدارها دیگر به دنبال خدمت سربازی نخواهند رفت و این اجحاف و بی‌عدالتی است.  
 
در ادامه این جلسه سردار رضا طلایی‌نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دغدغه موافقان و مخالفان را قبول داریم.  
 
وی افزود: این موضوع در لایحه دولت با مشورت و هماهنگی مراجع نظامی و ذی‌صلاح گنجانده شده است و موضوعی است که بین دولت و نیروهای مسلح مطرح شده است.  
 
وی افزود: موضوع صرفا جریمه است و اصلاح قانون نظام وظیفه مطرح نیست.
 
طلایی‌نیک تصریح کرد: کسانی که بیش از 8 سال غیبت سربازی داشته‌اند یعنی سن آن‌ها بالای 30 سال است این افراد برای نیروهای مسلح کارآیی ندارند و شرایط جسمی، روحی و تشکیل خانواده دادند که کارآیی لازم را نخواهند داشت بنابراین جریمه این‌ها می‌تواند کمکی به سایر سربازان در حال انجام وظیفه باشد.
 
معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که این حکم قانونی مطلوب نیست گفت: ما بین شرایط بد و بدتر قرار داریم.
 
وی تصریح کرد: وجود این غایبین کمکی به نیروهای مسلح نمی‌کند اما تعیین تکلیف‌شان به نفع مشکل اجتماعی آن‌ها و دریافت جریمه برای سربازان فعلی کمک خواهد کرد.  
 
طلایی‌نیک تاکید کرد: اولین قدرت نظامی منطقه هستیم اما از لحاظ بودجه در رتبه هشتم قرار داریم.  
 
وی افزود: این که در رتبه اول نظامی منطقه هستیم به خاطر روحیه شهادت‌طلبی است و این فاصله کسری بودجه باید جبران شود.  
 
طلایی‌نیک در پایان خاطر نشان کرد: این حکم یک ساله بوده و اگر محاسن و معایب آن استخراج شود مجلس می‌تواند تصمیمات دائمی بگیرد.  
 
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز در ادامه این نشست گفت: کمیسیون تلفیق تصور می‌کند با این پیشنهاد به عدالت نزدیک‌تر شده‌ایم.  
 
وی افزود: ما بین کسانی که هشت سال غیبت داشته‌اند و کسانی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند تفاوت قائل شده‌ایم.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: البته برخی محدودیت‌ها باقی مانده است به طوری که محرومیت از عضویت در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و پست‌های مدیریتی از جمله محرومیت‌های کسانی است که کارت معافیت خدمتی دارند.
 
وی تصریح کرد: افراد با مدرک دیپلم و بالاتر از لحاظ کارایی برای نیروهای مسلح فرق می‌کند چرا که افراد با مدرک بالاتر طبیعتا بهره بالاتری به نیروهای مسلح خواهند داشت از این جهت میزان جریمه آن‌ها بیشتر در نظر گرفته شده است.  
 
سرانجام نمایندگان با 52 رای موافق، 116 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن علنی با پیشنهاد حذف بند "ط" تبصره 16 مخالفت کردند.
 
بلافاصله بعد از رای گیری حمید رسایی نماینده مردم تهران با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی اخطار داد و گفت: این موضوع تبعیض است.
 
وی افزود: موضوعی که می‌خواهیم تصویب کنیم برخلاف عدالت است و کسانی که سرباز هستند می‌توانند با پرداخت پول معافیت بگیرند.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: مجلس بداند در برخی بزنگاه‌ها تصمیمی که می‌گیرد افکار عمومی را به قضاوت وا خواهد داشت.  
 
رئیس کمیته مبارزه با فساد مجلس تصریح کرد: فوتبالیست‌ها پول داده‌اند و مدرک جعل کردند و قرار بود در تیم نظامی سربازی بگذرانند.
 
لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: بنده تذکر آقای کوچک‌زاده را هم گوش کردم اصل تبعیض روشن نیست.
 
وی افزود: این موضوع مثل جریمه راهنمایی و رانندگی و مالیات است، اشکال قانون اساسی روشنی از نظر ما ندارد اما اگر شورای نگهبان ایراد گرفت قابل بررسی خواهد بود.  
 
در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه مجددا اخطار قانون اساسی داد و گفت: 70 درصد کسانی که جزو مشمولان حساب می‌شوند از اقشار محروم بوده و نمی‌توانند این پول را پرداخت کنند.  
 
هم چنین برخی از نمایندگان پیشنهاداتی دادند که نمایندگان با آن‌ها مخالفت کردند.
 
عباسعلی منصوری آرانی که پیشتر سابقه نظامی‌گری دارد گفت: بیش از 95 درصد افراد مشمول از طبقه محروم یا متوسط هستند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پرداخت جریمه آن‌ها نقدی و اقساط باشد که این پیشنهاد رای نیاورد.  
 
هم چنین حمید رسایی پیشنهاد داد: کسانی که به دلیل ادامه تحصیل نتوانستند به خدمت سربازی بروند و  8 سال از مدت مشمولیت آن‌ها سپری شده است آن‌ها نیز بتوانند از این امتیاز استفاده کنند که این پیشنهاد هم رای نیاورد.  
 
هم چنین حسن کامران پیشنهاد داد: یارانه مشمولان غایب حذف شود که نمایندگان با آن هم مخالفت کردند.  
 
لاریجانی این نکته را تاکید کرد که بحث معافیت صرفا برای زمان صلح است و وضعیت در زمان جنگ فرق خواهد کرد.  
 
سرانجام بند "ط" تبصره 16 لایحه بودجه 94 به شرح زیرتصویب شد:

به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند.  
 
تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف ۱۵۰۱۲۸ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و تا سقف بیست و هفت هزار میلیارد  ریال در قالب ردیف ۱۳۵ -۵۳۰۰۰۰ به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت‌نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌شود.  
 
دارندگان کارت معافیت موضوع این بند از نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی (سیاسی و اداری) دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری محروم می‌باشند.  
 
میزان جریمه مشمولان غایب برای صدورکارت معافیت نظام وظیفه به شرح جدول ذیل می‌باشد: 

مدرک تحصیلی    پایه ریالی جریمه مشمولین غایب

زیردیپلم    ۱۰۰۰۰۰۰۰۰  ریال
دیپلم    ۱۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال
فوق دیپلم۲۰۰۰۰۰۰۰۰  ریال
لیسانس    ۲۵۰۰۰۰۰۰۰ریال
فوق لیسانس    ۳۰۰۰۰۰۰۰۰  ریال
دکترای غیرپزشکی    ۳۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال
دکترای پزشکی    ۴۰۰۰۰۰۰۰۰  ریال
پزشکان متخصص و بالاتر    ۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال

۱- به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال ده‌ درصد (۱۰%) به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه، یکسال محسوب می‌شود.  
 
2 - برای مشمولان متأهل پنج درصد (۵%) و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد (۵%) از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.  
 
بنابراین باید منتظر نتیجه نظر شورای نگهبان در مورد این مصوبه مجلس باشیم که آیا آن را تایید خواهد کرد؟

انتهای پیام/
برچسب ها: صحن ، علنی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
من تحت پوشش بهزیستی هستم ۸ سال غیبت دارم اگر من و از قبیل من معاف نشم پس کی باید معاف بشه آقای نماینده مخالف از خدا بترس
Netherlands
ناشناس
۲۲:۴۹ ۳۱ تير ۱۳۹۴
برادرم شش ماه پیش از آموزشی فرار کرده آیا شامل انم میشه
Iran (Islamic Republic of)
baradar
۱۷:۲۲ ۲۰ تير ۱۳۹۴
من متولد ۶۴هستم و نه سال است که فراری هستم.ایا او شامل مراجعه به دادسرای نظام می باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۲:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
مردی هستم 38 ساله که بعد از 2ماه خدمت 19 سال هست فراری هستم و حالا میخواهم بدانم خرید سربازی شامل من میشود یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
خدایا صد هزار مرتبه شکر که این سربازی باز هم پولی شد و میشه خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
خدایا شکرت
از همه نمایندگان محترم ممنونیم.
آخرین اخبار