دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران:

هماهنگی میان وزارتخانه‌های صنعت و بهداشت برای کنترل دخانیات وجود ندارد

مسجدی گفت: متاسفانه هماهنگی لازم بین وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری مصرف دخانیات وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: وزیر بهداشت تمام قد حامی و پشتوانه مجموعه کنترل و پیشگیری دخانیات است که از دغدغه خاطر وی سپاسگزاریم، ولی متاسفانه هماهنگی لازم بین وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری مصرف دخانیات وجود ندارد. 

وی متذکر شد: در جلسه هماهنگی کنترل دخانیات که به درخواست بنده از دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در دفتر خسروتاج، قائم مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، مقرر گردید هر دو هفته یکبار جلسات پیگیری با حضور کار‌شناسان ذی ربط در دفتر قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار و نتیجه آن از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار عموم قرار گیرد، که متاسفانه این مهم محقق نشد. 

مسجدی یادآور شد: قرار بر این بود که با تشکیل یک کمیته کاری که با همکاری وزارت صنعت، وزارت بهداشت و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، با محوریت سلامت مردم تشکیل ‌شود تا برنامه راهبردی تجارت و صنعت دخانیات را در کشور تنظیم نموده و همزمان با آن اقدامات عملی در زمینه‌های تولید، واردات، سامان بخشی توزیع، هماهنگی برای مبارزه با قاچاق سیگار، الصاق تصاویر و پیام‌های بهداشتی تأثیرگذار روی پاکت‌های سیگار، هماهنگی در زمینه مالیات دخانیات بر اساس قیمت خرده فروشی و در ‌‌نهایت تاسیس آزمایشگاه بررسی مواد دخانی با همکاری موسسه استاندارد انجام گردد، که متاسفانه بعد از تصمیماتی که در این جلسه گرفته شد، ما موفق به برگزاری این جلسات در راستای تحقق اهداف تعیین شده، تا کنون نشده‌ایم. 

وی در ادامه با اشاره به تاسیس شعبه دیگری از جمعیت در استان قم گفت: با تشکیل کانون مردمی فرهنگی اجتماعی ضد دخانیات در استان قم، این شهر در آینده نزدیک الگوی شهرهای زیارتی کشور و منطقه خواهد شد. 

مسجدی ضمن اشاره به آسیب‌های جدی مصرف دخانیات بر سلامت افراد ادامه داد: بیشترین بیماری مزمن تنفسی کشور در استان بوشهر شایع است، چرا که در این استان مصرف دخانیات و بالاخص قلیان جنبه فراگیر دارد. 

وی یادآور شد: بعد از اسلحه و نفت، دخانیات سومین صنعت پر سود دنیاست و میزان مصرف سالانه سیگار در جهان شش هزار میلیارد نخ معادل روزی ده میلیارد تومان مصرف روزانه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار