بازخوانی یک مراسم متفاوت/

بدرقه استاد کاتوزیان تا سرای جاویدان/ از خاطره گویی‌های همسرش تا خنکای باران اشک بر چهره مشایعت کنندگان

صبح روز 13 شهریورماه سال گذشته مراسم تشییع پیکر "استاد امیر ناصر کاتوزیان" در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که شاید این دانشگاه تا به امروز چنین جمعیتی را به خود ندیده بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، صبح  روز  13 شهریورماه سال گذشته دانشگاه تهران حال و هوای دیگری داشت، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برای بدرقه مردی آمده بودند که قوانین حقوقی کشور را پایه گذاری کرده بود.

استاد کاتوزیان را می‌توان به تعبیری آبروی جامعه حقوقی دانست، درگذشت وی شوک بزرگی برای دانشجویان و اساتید حقوق کشور بود و به راستی "بهمن کشاورز" رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری، چه خوش گفت که "فقدان استاد کاتوزیان، ثلمه‌ای است که کسی به جبرانش امیدوار نیست"؛ این جمله نشان از آن می‌دهد که استاد کاتوزیان؛ پدری  بود که شالوده نظام حقوقی و قضایی ایران را با دستان خود پی‌ریزی کرد.



صبح امروز(13 شهریورماه) مراسم تشییع پیکر "استاد امیر ناصر کاتوزیان" در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که شاید این دانشگاه تا به امروز چنین جمعیتی را خود ندیده بود.
 
"فضل‌الله موسوی" در این مراسم در جمع دوستداران این استاد برجسته گفت: "خوشا به حال کسانی که در این دنیا برای رضای خداوند با کارهای خیرشان و فعالیت‌های اجتماعی قدم برداشته‌اند و همیشه به فکر خدمت به مردم بودند؛ "کاتوزیان" در طول عمر خود همیشه به فکر سیراب کردن دانشجویانش بود و فضای علمی را با چراغ دانش خود روشن نگه داشت، وی تا آخرین روزهای زندگی خود دست از تدریس برنداشت و امیدوارم شاگردانش راه او را به خوبی ادامه دهند".



در این مراسم "خضری" مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران طی سخنانی پیام سرپرست دانشگاه تهران و سرپرست وزارت علوم را در این مراسم قرائت کرد.

همچنین همسر مرحوم کاتوزیان با بیان خاطراتی از همسری که به گفته خود برایش همچون پدر، همسر، دوست، یار و یاور بود، دیدگان حضار این مراسم را بارانی کرد.



وی گفت: "ناصر عاشق دانشگاه و دانشجویان بود، دانشجویانی که به تعبیرش "نفس" وی بودند و اعتقاد داشت که آنها در راه علم و دانش از وی بهتر خواهند بود"، "همسرم هرگز بر دستان کسی بوسه نزد، جز خدا"؛ "ناصر پس  از این که بازنشسته شد همیشه می‌گفت؛ دانشگاه خانه من است و دانشگاه تهران متعلق به دانشجویان است، دانشجویانی که وی همیشه به آنها افتخار می‌کرد و تمام زندگی‌اش را وقف درس و شاگردانش کرد".

در همین لحظه همه دانشجویان و حضار حاضر در مراسم برای ادای احترام به این عشق تدریس استاد کاتوزیان، وی را تشویق کردند.



پیکر پدر علم حقوق ایران پس از اقامه نماز در مقابل دانشکده حقوق، بر شانه‌های اساتید و دانشجویان تا سر در دانشگاه تهران همراهی شد و امروز در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) آرام گرفت.
 


حضور جمع کثری از دوستدارانش در مراسم تشییع نشان داد که "کاتوزیان" غروب نکرده و نخواهد کرد، میراث ماندگار وی که مجموعه‌ای از آثار ارزشمند حقوقی است، این استاد بزرگ را برای همیشه زنده نگاه خواهد داشت.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار