بازخوانی پرونده شبکه‌های اجتماعی/

ضرب‌العجل‌های دستگاه قضا در مورد فیلترینگ برخی شبکه‌های مجازی

از اردیبهشت ماه سال گذشته دستگاه قضا در ارتباط با مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو ضرب‌العجل‌هایی داده که در این راستا معاون اول دستگاه قضا نیز در نامه‌ای مهم به وزیر ارتباطات بر اقدام عاجل در این زمینه تاکید داشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، از شهریور ماه سال گذشته دستگاه قضا در ارتباط با مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو  ضرب‌العجل‌هایی داده  که در این راستا معاون اول دستگاه قضا در 29 شهریور ماه با در نامه‌ای مهم به وزیر ارتباطات بر اقدام عاجل در ایتن زمینه تاکید داشته است.

متن کامل نامه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به وزیر ارتباطات بدین شرح است:

جناب آقای دکتر واعظی

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلام علیکم

نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکا به انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی علیه حضرت امام خمینی (ره) در هفته های اخیر از طریق برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود و با عنایت به این که علی‌رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدودسازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه‌های مذکور، مع‌الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است. لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت‌الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی را به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.

**فیلتر شدن «واتس آپ» قطعی است

اما پیش از این در 14 اردیبهشت ماه سال گذشته عبدالصمد خرم آبادی دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این زمینه بیان کرده بود که تصمیم گیری در خصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

وی ادامه داد: پیشنهاد فیلتر واتس اپ چند روز قبل از تشکیل جلسه مربوطه به کلیه اعضاء کارگروه اعلام شده بود و این جلسه در تاریخ چهاردهم اسفند سال گذشته و با حضور 12 عضو از اعضاء کارگروه و به ریاست شخص دادستان کل کشور تشکیل گردید و همه اعضاء در حدود دو ساعت نظرات مبسوط خود را در مورد این پیشنهاد اعلام کردند.

خرم‌آبادی گفت: علاوه بر این، دستور مسدودسازی واتس آپ، بعد از مصوبه کارگروه، از سوی یکی از مقامات ذیصلاح قضایی صادر شده و این دستور نیز به وزارت ارتباطات جهت اجرا ابلاغ شده است.

محتوای مجرمانه حذف نشود فیلتر شبکه‌های مجازی قطعی است 

خرم‌آبادی همچنین در 14 مهر ماه سال گذشته گفت: چنانچه وزارت ارتباطات نتواند ظرف مدت یک ماه محتوای مجرمانه را از شبکه‌های مجازی حذف کند، قوه قضائیه به ناچار دستور مسدودسازی کامل اینگونه نرم افزارها را صادر خواهد کرد.

بحث فیلترینگ واتس آپ، لاین و تانگو فعلا در دستور کار نیست

در نهایت وزیر دادگستری در 21 دی ماه در دیدار با سفیر ژاپن در جمع خبرنگاران حاضر شد و  در این زمینه گفت: مباحثی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مطرح است اما فعلا بحث فیلترینگ واتس آپ، لاین و تانگو در دستور کار نیست، ما به مسائل اخلاقی اعتقاد داریم، البته مباحثی که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه صورت می‌گیرد فعلا منجر به فیلترینگ این سه شبکه اجتماعی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار