" ۸۵ درصد مساحت کشور در ناحیه خشک قرار دارد "

حبیبی: برداشت آب از ۳۱۷ دشت کشور ممنوع شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برداشت آب از ۳۱۷ دشت در کشور ممنوع شده که از این تعداد ۲۱ دشت آن امسال ممنوعه شده و ۲ دشت دیگر نیز وضعیت بحرانی دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، جهانگیر حبیبی، صبح امروز در نشست هم‌اندیشی معاونان حفاظت و بهره‌برداری طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی سراسر کشور با بیان اینکه 85 درصد مساحت کشور در ناحیه خشک قرار دارد اظهار داشت: بارندگی در 10 سال گذشته زیر متوسط کشوری بوده بگونه‌ای که ماههای که نیاز به بارش بوده مقدار آن بشدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان آب به ازا هر نفر 7 هزار متر مکعب بود گفت: اکنون این میزان به 2 هزار متر مکعب کاهش یافته که تا سال 1404 به یک‌هزار و 500 متر مکعب می‌رسد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ممنوعیت برداشت آب از 317 دشت‌ کشور تصریح کرد: به سبب کاهش میزان آب  درمخازن چاههای آب کشاورزی امسال برداشت آب از 21 دشت ممنوع شد و این در حالی است که دو دشت در وضعیت بحرانی قرار دارند.

حبیبی، با بیان اینکه 62 درصد آب مصرفی کشور از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود افزود: متوسط بارندگی امسال 21 درصد کاهش یافت و از 130 میلیمتر به 103 میلیمتر رسید.

وی افزود: بیشتر کاهش بارندگی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و کرمان بوده که سبب کاهش ذخائر آب در این استان‌ها شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه بیشتر کاهش ذخیره آب در حوزه آبریز خلیج فارس گزارش شده بیان کرد: اکنون سدها در کشور 41 درصد مخازن آنها پرشده و این در حالی است که میزان برداشت آب از سدها تغییری نکرده داست که وضعیت بحرانی نشان می‌دهد.

حبیبی، از تشکیل شورای حفاظت منابع آب در کشور خبرداد و گفت: با تشکیل این شورا طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد.

وی از شناسایی برداشت کنندگان غیر مجاز آب خبرداد و افزود: با اجرای طرح احیا آب‌های زیرزمینی ضمن اینکه تمامی برداشت کنندگان شناسایی می‌شوند با برداشت کنندگان غیر مجاز برخورد قانونی می‌شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، آب ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.