89 درصد وایبر غیراخلاقی است

یک کارشناس مسائل اجتماعی نسبت به هجمه ساماندهی شده علیه زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مهدی محمود اقدم با اشاره به گسترش رویکرد نوجوانان و جوانان به شبکه‌های اجتماعی بر ضرورت بازتعریف این شبکه‌ها با نگاه بومی‌سازی و تقویت فرهنگ ایرانی ــ اسلامی تأکید کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه گسترده‌ای از نوجوانان و جوانان بدون هیچ‌گونه نظارت و برنامه‌ریزی در آوردگاهی به‌نام شبکه‌های اجتماعی ورود می‌کنند که بسیار نگران‌کننده است.
 

اقدم با تأکید بر این نکته که نتایج بررسی‌های میدانی از محتوای کنونی شبکه‌های اجتماعی نگران‌کننده است، افزود: تغییر محسوس و نامحسوس ادبیات نگارشی فارسی در این شبکه‌ها، القای یأس و ناامیدی، تحریف واقعیات کنونی جامعه و همچنین کمرنگ‌سازی ارزش‌ها و باورهای ملی ــ دینی ، مهمترین محورهای فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی است که باید درباره آن چاره‌اندیشی کرد.
 

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه محیط دوستان همواره به‌عنوان یکی از محیط‌های پرخطر در گذر ایام نوجوانی و جوانی تعریف شده است، گفت: در نگاهی خوشبینانه کاربران شبکه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات و آگاهی‌های بیشتر و همچنین تبادل اطلاعات و دریافت‌‌های علمی خود به این محیط ورود می‌یابند اما واقعیت این است که این محیط به‌دلیل عدم دروازه‌بانی مناسب آثار مخربی بر روحیه و ذهن پرسشگر و جست‌وجوگر این گروه از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواهد داشت.
 

وی افزود: مسئولان و متولیان امر به همان میزان که بر گسترش کارکرد شبکه‌های اجتماعی تأکید می‌کنند باید نسبت به  محیط و محتوای شبکه‌های اجتماعی نیز دغدغه‌مندانه چاره‌اندیشی کنند.

 

89 درصد محتوای وایبر غیراخلاقی است

پیش از این نیز رضا رحیمی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پنجمین همایش "رایانه در زندگی من" با هدف بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی فرزندان با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌هایی که مؤسسات معتبر اروپایی و آمریکایی داشته‌اند، ایران در پنج  سال آینده جزو شش کشور اول دنیا در استفاده از فناوری‌های دیجیتالی است، اظهار کرد: هراندازه فرزندان خود را محدود کنیم، باید بدانیم این محدودیت موقتی است و وقتی او بزرگ شود دیگر نمی‌توان او را محدود کرد.
 

او افزود: خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویند راجع به زندگی دوم هیچ چیز نمی‌دانند؛ به‌عبارتی فضا آن‌قدر مبهم است که نمی‌شود گفت خوب است یا بد.
 

رحیمی با بیان اینکه تعداد گوشی‌های هوشمند ایرانیان به‌نسبت جمعیت بیشتر از آمریکا و کشورهای اروپایی است، ابراز کرد: والدین باید اطلاع کافی داشته باشند تا در آینده توسط فرزندان دور نخورند؛ امروزه در آمریکا و اروپا  که بستر بازتری نسبت به جامعه ما دارد برخوردهای سلبی با این مقوله صورت می‌گیرد.
 

رحیمی به خصوصیات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی هرکس خود را آن‌گونه که دوست دارد، معرفی می‌کند. بعد از یک مدت وقتی زمان زیادی را با آن شخصیت مجازی سپری می‌کند قسمت زیادی از شخصیت واقعی را به خود اختصاص می‌دهد. وقتی از آن فضا بیرون می‌آید و با واقعیت‌ها مواجه می‌شود دچار دوگانگی شخصیت می‌گردد.
 

او ابراز کرد: مشکلات روحی و روانی از اینجا شکل می‌گیرد. اگر پروفایل برخی فرزندان چک شود متوجه می‌شویم که بسیاری از آنها غیرواقعی است. شخصیتی که آنها برای خود در فضای مجازی می‌سازند یک شخصیت آرمانی است و هرچه زمان بیشتری را با آن شخصیت بگذرانند، برایشان بیشتر جا می‌افتد.
 

این کارشناس فضای مجازی در ادامه به بیان آماری از یک تحقیق مؤسسه آمریکایی با عنوان "مؤسسه خانواده امن" پرداخت و گفت: بر اساس این تحقیق 12 درصد از سایت‌های دنیا بالاترین آمار غیراخلاقی را دارد که دیدن آن برای بزرگسالان هم توصیه نمی‌شود. هر سال بیش از 480 میلیون صفحه در این فضای اینترنتی شکل می‌گیرد. 89 درصد از محتوای چت روم‌ها و شبکه‌های مجازی مثل وایبرها و امثالهم نیز غیراخلاقی و خشونت‌آمیز است.
 

وی ادامه داد: 34 درصد از کاربران اینترنت بدون اینکه بخواهند به‌سمت فضاهای غیراخلاقی می‌روند. در تحقیق ایرانی دیگری مشخص شده که کاربران به‌طور متوسط در 11 سالگی وارد سایت‌های غیراخلاقی می‌شوند. 90 درصد کودکان 8 تا 16 سال در غیاب والدین خود به‌سمت سایت‌های غیراخلاقی می‌روند.
 

او خاطرنشان کرد: تعداد کاربران شبکه وایبر در ایران طبق آمار اعلام شده 9 میلیون نفر است. وایبر شبکه‌ای اسراییلی است و بیشتر کاربران این شبکه در ایران هستند.

 

 

تسنیم

برچسب ها: وایبر ، غیر ، اخلاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
خدا کنه فیلتر شه