گزارشی از پروژه حرم تا حرم؛

کاهش 85 کیلومتری مسیر مشهد تا قم/ صرفه‌جویی 500 میلیون لیتر بنزین با افتتاح آزادراه حرم تا حرم

کاهش 90 دقیقه‌ای زمان سفر و 500 میلیون لیتری مصرف بنزین و همچنین 85 کیلومتری مسیر قم تا مشهد تنها بخش کوچکی از پروژه عظیم آزادراه حرم تا حرم است.

تلفنی** کاهش 85 کیلومتری مسیر مشهد تا قم/ صرفه‌جویی 500 میلیون لیتر بنزین با افتتاح آزادراه حرم تا حرمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، این بار تلاشگران حوزه راهسازی قدم بر راهی گذاشته‌اند که مسیر عاشقان ولایت را از حرم حضرت معصومه (س) تا حرم امام رضا (ع) است را هموارتر نمایند راهی که رکورد بزرگترین آزادراه را به نام خود ثبت کرده است. 

بر اساس این گزارش سال‌های بسیاری بود که عاشقان خاندان کریمه اهل بیت همواره راه میان قم و مشهد مقدس را به سختی طی می‌کردند و این مسیر طولانی برای این عاشقان همواره دشوار بود بنابراین راهسازان اقدام به ایجاد راهی کردند که این مسیر کوتاه‌تر شود. 

سردار عبدالهی رئیس قرارگاه خاتم‌النبیاء در خصوص این پروژه گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و به حرم امام رضا (ع) به اتمام می‌رسد. 

این گزارش می‌افزاید: آزادراه حرم تا حرم با طی مسافت یک هزار کیلومتری راه عاشقان ولایت را محدود و هموار کرده است و رکورد بزرگترین پروژه آزادراهی را به نام خود ثبت کرده است. 

در فاز یک این پروژه که 350 کیلومتر است از قم به گرمسار متصل می‌شود و از گرمسار به سمنان و پس از آن به نیشابور و در نهایت به باغچه که همان شهر مقدس مشهد است ختم می‌‌شود. 

گفتنی است در قطعه اول مسیر قم به تهران و در نهایت سمنان است که عبور از این مسیر 152 کیلومتر است که نسبت به جاده قدیم 85 کیلومتر از مسیر کوتاه‌تر شده است. 

بر اساس این گزارش این پروژه آزادراهی دارای شش لاین است که هر طرف دارای سه لاین است و سرعت مجاز عبور 120 کیلومتر است. این آزادراه همچنین دارای دو جایگاه عوارضی، دارای دو مجتمع رفاهی و همچنین دارای دو جایگاه بنزین است. 

همچنین می‌توان از مزایای این سفر کاهش 90 دقیقه‌ای زمان برای خودروهای سبک و 150 دقیقه‌ای برای خودروهای سنگین و کاهش 500 میلیون لیتری بنزین در طول سال در یک دوره بهره‌برداری 20 ساله را ذکر کرد. 

بر اساس این گزارش، در پروژه حرم تا حرم 13 میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی شده و حدود 1.5 تن آسفالت و 300 هزار مترمکعب بتن‌ریزی و همچنین هزار و 700 دستگاه ابنیه در طول ساخت این پروژه استفاده شده است. 

تلاقی و همجواری این آزادراه با خطوط ریلی کریدور شرقی کشور ساخت و ساز را پیچیده‌تر کرده بود بنابراین بر روی پل راه‌آهن دیوار بتنی به مساحت 1.80 کشیده شده است و با توجه به ترافیک مسیرهای مواصلاتی با استان تهران و موقعیت جغرافیایی پایتخت لزوم اتصال آزاد راه به یکدیگر امری ضروری به شمار می‌رود. 

در ادامه سردار عبدالهی رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: آزادراه کمربندی جنوبی تهران را در دست داریم که این آزادراه از آبیک به چرمشهر به مساحت حدود 164 کیلومتر داریم که هدایت کرده‌ایم که این آزادراه را به آزادراه حرم تا حرم هدایت کرده‌ایم. 

گفتنی است جورابچی مدیرکل دفتر مشارکت و توسعه آزادراه‌ها در خصوص زمان اجرای این پروژه گفته است قرارداد ساخت این پروژه در 91.12.22 منعقد گردید و در ششم اسفند ماه امسال پس از گذشت دو سال به اتمام می‌رسد. 

وی یادآور شد: حدود 18 هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در زمان سفر و حدود 4 هزار میلیارد ریال کاهش سوخت برای مصرف بنزین در طول بهره‌برداری 20 ساله انجام می‌شود. 

بر اساس این گزارش توسعه آزادراه‌های کشور تنها به این پروژه ختم نمی‌شود بلکه با توسعه کریدورهای مهم کشوری می‌توانیم مسیر رسیدن به حرم امام رضا را هموارتر نماییم. 

لازم به ذکر است فردار فاز اول پروژه عظیم حرم تا حرم که مسیر قم به گرمسار است با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: صرفه جویی ، بنزین ، مسافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
غیر قطعه قم به گرمسار بقیش خیلی نامناسبه. یکم تروخدا فکر کنید. اینهمه هزینه در حالی که ما اونورتر جاده سراسری شرق به مرکز داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۳:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر سپاه پاسداران که همه جا باعث افتخار و سربلندی ست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
بازم قرارگاه خاتم الانبیاء، دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۳۹ ۱۱ تير ۱۳۹۶
سلام وضعیت اماکن رفاهی جهت اسکان مسافران در این اتوبان چگونه اس
Iran (Islamic Republic of)
اکبر بردبار
۱۶:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
سید حشمت میرمرادی
۰۶:۳۲ ۰۲ تير ۱۳۹۶
سلام
اینجانب از شما بزرگوارن سپاس فراوان میکنم که برای اسایش ما مردم زحمت میکشید امیدوارم همیشه موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
جاده حرم تا حرم افتتاح شده؟
Iran (Islamic Republic of)
جوادمحمدی
۱۶:۴۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
اکثراتوبوسها اگه مسافرنداشته باشن ازمسیرحرم تاحرم نمیرن.اتوبوسهامیرن نیشابورتهران مسافرکشی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی دادآفرید
۱۴:۱۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام وخسته نباشید. یه سؤال داشتم فرداجاده قم به گرمسارباز هست. ممنون از اطلاع رسانی تان
آخرین اخبار