اصفهان؛

تنها ۴۰ درصد از زمین‌های شرق اصفهان زیر کشت رفته است

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: ‌تنها ۴۰ درصد از زمین‌های شرق اصفهان زیر کشت رفته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین محمدرضایی، پیرامون بازگشایی آب زاینده‌رود و جریان این رودخانه در بستر اصفهان اظهار داشت: قرار است جریان آب در این رودخانه بین 18 تا‌ 20 روز با حجم 30 میلیون متر مکعب بر ثانیه در سد آبشار برای کشاورزان پیدا کند.

وی افزود: از 400 میلیون متر مکعب آب که قرار بود در این رودخانه جریان پیدا کند، 140 میلیون متر مکعب اختصاص داده شد و قرار است میزان باقی مانده‌که معادل 260 میلیون متر مکعب بوده، در ماه‌های اسفند، فرودین، اردیبهشت تا نیمه خرداد به کشاورزان تحویل داده شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با بیان اینکه قرار بود این آب هفته گذشته جاری شود، گفت: در ماه‌های گذشته بارندگی شرق چشمگیر نبود و آب به ریشه گیاه اثر نکرد از آنجایی که پیش‌بینی‌های هواشناسی چند مرحله بارندگی را پیش‌بینی کرده بود، این بازگشایی به تأخیر افتاد.

وی بیان کرد: قرار شد اگر بیشتر از 15 میلیمتر در شرق اصفهان بارندگی شود، این آب با 10 روز تاخیر جاری شود، اما متاسفانه در ورزنه تنها 0.5 میلیمتر بارندگی و در ایستگاه هواشناسی کبوترآباد نیز 2.7 میلیمتر بارندگی شد که این میزان برای کشاورزان و گیاهان آنها کافی نبود.

محمدرضایی اظهار داشت: سرانجام شامگاه شنبه در جلسه در کمیته 5 نفره آب استان اصفهان، تصمیم گرفته شد که آب روز یکشنبه باز شود و صبح یکشنبه بر اساس مصوبه جلسه، آب باز شده و تا چند روز آینده آب به اصفهان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: آب با حجم خوبی از سد باز شده با توجه به اینکه قسمت‌هایی از رودخانه آب خورده و مانند قبل آب فرونشست و جذب زمین نمی‌شود، سرعت حرکت آن نسبت به قبل بهتر است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان تصریح کرد: این آب برای کشاورزان شرق اصفهان بوده و اگر قرار شد به مناطق دیگر آب بدهند، باید به غیر از این مقدار به حجم آب اضافه کنند تا اجحافی در حق کشاورزان شرق اصفهان نشود.

وی افزود: از آنجایی که تنها 40 درصد زمین‌های شرق اصفهان مورد کشت قرار گرفته، حتی این مقدار 260 میلیون متر مکعب باقی‌مانده نیز برای ادامه مرحله داشت محصولات کشت شده کشاروزان، کافی نیست و در آخر دوره با کمبود آب مواجه می‌شویم.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: بر اساس قول وزیر نیرو در سفر فروردین ماه خود به اصفهان مبنی بر اختصاص آب کامل برای کشت غله بود اما در تصمیم گیری‌ها، تنها این میزان آب مشخص شد که آن هم کفاف کشت موجود را نمی‌دهد.

وی درباره زمان بازگشایی مجدد آب زاینده‌رود بیان کرد: بازگشایی مجدد آب پس از 10 فرودین است و اگر بارندگی‌ها در فرودین خوب باشد، بازگشایی به تعویق می‌افتد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.