چهره‌ها برای تبلیغ برندها نگران اعتبار خود خواهند بود؟

بهرام رادان درباره آن دوران می‌گوید: دی ماه ۸۵ بود که از کنار پل سیدخندان به سمت شرق عبور می‌کردم و مشاهده کردم که چندین نفر در حال کندن تبلیغات من هستند... هنوز مرکب دستورالعمل تازه خشک نشده که کمپانی‌ها به سمت چهره‌ها آمده‌اند و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور گسترده چهره‌ها بر روی تبلیغات خواهیم بود. تا اینجای کار، تنها علی دایی تنها به صورت علنی در این باره سخن به میان آورده...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تبلیغات ستاره‌ها پس از اعمال دوره‌ای ممنوعیت عجیب، به تازگی با در نظر گرفتن چارچوب‌هایی آزاد شد اما آیا این چارچوب منجر به توسعه بدون حاشیه درآمدزایی چهره‌های محبوب نزد مردم از قِبَلِ این تبلیغات خواهد شد یا حواشی دوره پیشین، بار دیگر منجر به توقف این تبلیغات خواهد شد؟

همه دعواها با تبلیغ دو چهره ورزشی در یک شبکه ماهواره‌ای و تشویق مردم به خروج ارز از کشور و سرمایه‌گذاری به شکل خرید ملک در یکی از کشورهای عربی آغاز شد؛ اتفاقی که به زعم افکارعمومی -با هر قیمتی- مذموم بود و به همین دلیل، فضایی شکل گرفت که پس از اعلام ممنوعیت تبلیغات ورزشکاران توسط مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی اصلی در این حوزه طی بخشنامه‌ای هرگونه حضور ستاره‌ها در تبلیغات را ممنوع اعلام کرد.

کریم باقری در سال 76 بیلبوردهای تبلیغاتی محصولات شرکت داروگر را در اتوبان های تهران حضور داشت که با واکنش برخی رسانه‌ها مواجه شد اما کلیت افکارعمومی مشکلی با این موضوع نداشت، محمدرضا گلزار و پژمان بازغی در برند پوشاک دیده شدند، جمشید مشایخی در کنار ابراهیم میرزاپور روی بیلبوردهای کولر گازی رفتند، مهران مدیری به تبلیغ برند چای پرداخت، محمد فروتن تبلیغ منطقه تجاری خلیج فارس را نمود، بنیامین به تبلیغ لوازم خانگی پرداختند.

همچنین محمدرضا شریفی‌نیا شرکت خدمات دوربین را تبلیغ کرد، حمید استیلی، افشین پیروانی و علی پروین با یک برند پوشاک قرار داد بستند، و علی انصاریان و علیرضا نیکبخت با یک برند دیگر قرارداد بستند، احمدرضا عابدزاده و علی دایی با موتورسیکلت دیده شدند و مهدی مهدوی کیا، علی کریمی در بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت های لوازم خانگی حضور یافتند و بازار حسابی گرم بود و یکی از راه‌های درآمدزایی معمول چهره‌ها در دنیا حسابی فعال شده بود اما کاری که آن دو چهره ورزشی انجام دادند، نان همه را برید!

در واقع به جای برخورد با آن اشخاص که به ازای دریافت 200 و 40 میلیون تبلیغ خروج ارز از کشور و خرید ملک در آن کشور را کرده بودند، تبلیغات برای همه ستاره‌ها محدود شد و عملاً محدودیتی که در سال 85 و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم اعمال شد، اکنون توسط معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم برطرف شد؛ اتفاقی که انتظار می‌رفت خیلی زودتر از اینها رخ دهد اما ظاهراً جزو سیاست‌های کلان دولت پیشین شده بود و تنها یک تغییر کلان می‌توانست، منجر به لغو این تصمیم غیرحرفه‌ای شود.

چهره‌ها شان خود را برای تبلیغ برندها حفظ می‌کنند؟

بهرام رادان درباره آن دوران می‌گوید: «دی ماه ۸۵ بود که از کنار پل سیدخندان به سمت شرق عبور می‌کردم و مشاهده کردم که چندین نفر در حال کندن تبلیغات من هستند. طی تماس‌ها و پرس و جوهایی که داشتم اعلام شد گفته‌اند همه تصاویر جمع شود که من آن زمان فکر می‌کردم طی چند هفته آینده مجددا تبلیغات نصب می‌شود. در طی این مدت اتفاقاتی افتاد و من خدمت وزیر آن وقت، محمد حسین صفارهرندی رفتم و درباره‌ این ممنوعیت‌ها پرس و جو کردم و گفتند ممنوعیت وجود دارد؛ حالا اینکه چرا این ممنوعیت هست آن زمان هیچکس از قانون صحبت نکرد.»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم برای آنکه آن مشکلات پیش نیاید، چارچوبی در نظر گرفته و همزمان با آزادسازی تبلیغات چهره‌ها، در این خصوص نیز جزئیات را ارائه کرده است؛ از جمله اینکه علاوه بر تطابق با قوانین داخلی، تبلیغ کالاهای داخلی باشد، در چارچوب قرارداد رسمی باشد، چهره‌های دارای حسن شهرت باشند، بر روی کالاهای مرتبط با کودکان نباشد، خارج از عرف و اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی نباشد، جزو کالاهایی تبلیغ شده که در شبکه های ماهوارهای فارسی زبان غیرمجاز نباشد، تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشود و در این رابطه از ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها کسب مجوز شود.

هنوز مرکب دستورالعمل خشک نشده که کمپانی‌ها به سمت چهره‌ها آمده‌اند و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور گسترده چهره‌ها بر روی تبلیغات خواهیم بود. تا اینجای کار، تنها علی دایی تنها به صورت علنی در این باره سخن به میان آورده و عنوان کرد، پیشنهادهایی از شرکت‌های داخلی تولیدکننده موبایل و اپراتورهای تلفن دریافت کرده و طبیعتاً تنها علی دایی نیست که در این فاصله کوتاه با چنین پیشنهادهایی مواجه شده است.

در این میان علی رغم آنکه چارچوب تعیین شده تا حدودی می‌تواند مشکلات احتمالی در تبلیغات را برطرف نماید اما حقیقت امر آن است که حتی در این محدوده نیز ممکن است اتفاقاتی شبیه تبلیغ آن شرکت خانه سازی در کشورهای عربی -از جنسی دیگر- تکرار شود و بنابراین نظارت بر این تبلیغات و همچنین تکمیل این دستورالعمل یک اتفاق ارزشمند است و اتفاقاً با تکمیل این دستورالعمل می‌توان محدودیت حضور ستاره‌ها در تبلیغ برندهای خارجی که همچنان برقرار است را نیز برطرف نمود.

با این حال آنچه از همه این قواعد و قوانین پراهمیت‌تر است، توجه خود چهره‌ها است و ابتدا باید آنها شان خودشان را برای تبلیغ برندها حفظ کنند؛ رویکردی که اگر مورد توجه قرار گیرد، این فرصت درآمدزایی ارزشمند برای این گروه حفظ خواهد شد و اگر رعایت نشود، بعید نیست اتفاقی مشابه گذشته رخ دهد.
منبع: تابناک
برچسب ها: وبگردی ، تبلیغات ، چهره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.