ساجدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

وعده‌های کشورهای گروه 1+5 قابل اطمینان نیست

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه به وعده‌های کشورهای گروه 1+5 در راستای مزاکرات هسته‌ای نمی‌توان اطمینان کرد، گفت: آمریکا به عبارتی اسرائیل را دور زده تا به ایران نزدیک شود و اسرائیل به شدت نگران است تا مبادا فدای این معامله شود.

"محمد ساجدی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران اظهارداشت: نگرانی اسرائیل از حوادث خاورمیانه از این بابت است که همیشه پای ایران در میان است.

وی در ادامه افزود: تهران، مرکز مقاومت است و با شعباتی در سوریه، لبنان، عراق و اخیرا بحرین و یمن می‌تواند به عنوان یک محور اصلی در معادلات خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشد.

ساجدی با بیان اینکه نگرانی اصلی اسرائیل به خاطر اجماع رسیدن ایران، غرب و کشورهای گروه 1+5 است گفت: آمریکا به عبارتی اسرائیل را دور زده تا به ایران نزدیک شود و اسرائیل به شدت نگران است مبادا فدای این معامله شود.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: به زعم اسرائیل اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند،‌ تعدادی از کشورها پشت ایران ایستادند تا ببینند ایران چه می‌کند و بعد آنها هم دنباله‌روی ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهایی مانند مصر و اندونزی منتظر هستند تا این سد شکسته شود؛ اگر ایران به زعم اسرائیل به سلاح هسته‌ای رسیده باشد، با توجه به مواضع ما نسبت به اسرائیل، می‌توان در کمتر از چند ساعت ریشه اسرائیل را برداشت.

ساجدی تاکید کرد: ایران با توجه به فتح غنای فرهنگی در منطقه و میزان سطح نفوذ و تاثیرگذاری در کشورهای منطقه، اگر با غرب به توافق برسد به نوعی کل خاورمیانه در اختیارش قرار دارد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری خواهان سنای آمریکا مبنی بر اینکه ایران بدون سر و صدا عراق، سوریه، لبنان، حماس، یمن، افغانستان و پاکستان در اختیار دارد افزود: امریکا با سال‌ها جنگیدن در عراق و افغانستان هیچ چیز در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه اگر در حال حاضر شکست سنگینی متوجه داعش است گفت: همه معادلات به سود ایران پیش می‌رود در حالی که ایران از طرف امریکا تحریم است و اگر این تحریم‌ها برداشته شود و ایران بتواند به منابع اولیه و امکانات بانکی‌اش دست پیدا کند وضعیت بیش از پیش بهتر خواهد شد و اسرائیل بیش از پیش منزوی خواهد شد.  

ساجدی در ادامه افزود: مجموعه عواملی ترس و بیم اسرائیل را نشان می‌دهد که مایل نیست ما با غرب به اجماع برسیم.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به وعده‌های کشورهای گروه 1+5 اطمینان کنیم افزود: تجربه در لیبی و جاهای دیگر نشان داده که غربی‌ها هیچگاه پای گفتارشان نیستند البته نه تنها غربی‌ها بلکه شرقی‌ها همین طور هستند.

وی اظهار داشت: متکی به خارج بودن هیچ مشکلی از ما حل نمی‌کند و یکی از مباحثی که مدام مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند، این است که با توجه به مسائل داخلی مشکلات را حل کنید.

ساجدی با بیان اینکه با انجام  کوچکترین خلاف توسط اوکراین، روس‌ها در مقابل گاز را قطع کردند و در مورد دیگر بانک جهانی در جریان پرونده آمیا وام‌های آرژانتین را قطع کرد، از این رو اگر به غرب اتکاء داشته باشیم به موجب اینکه لکه‌ ابری در روابط به وجود آید، آنها از اهرم‌های خودشان استفاده می‌کنند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بنابراین ما سعی کردیم با توجه به این مسائل مشکلات را خودمان حل کنیم البته راه بسیار طولانی و دراز است اما باید این کار به صورتی شروع شود.

وی افزود: با وجود موانع صعب‌العبور ما می‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم اما مشروط بر اینکه اراده در داخل کشور وجود داشته باشد و در مجموع به نظر می‌رسد همتی در این زمینه وجود دارد.

ساجدی در ادامه بیان کرد: اگر ما از ابتدا سفت و محکم بر روی مواضع‌مان می‌ایستادیم و کوچک‌ترین عقب‌نشینی نمی‌کردیم شاید الان وضعیت امتیازات‌مان بهتر بود.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان این که در حال حاضر در مذاکرات موضع گرفته‌ایم که ما حاضر نیستیم در هیچ زمینه‌ای کوتاه بیاییم از این رو برای غربی‌ها سوالی پیش می‌آید که ما باید از چه چیز کوتاه بیاییم، گفت: ما در مذاکرات آتی به یک توافق کلی و ضعیف می‌رسیم به صورتی که تحریم‌ها باقی می‌ماند و مشکلات اقتصادی رفع نمی‌شود.
 
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید بیش از پیش خودمان را تقویت کنیم و اگر می‌خواهیم حرفی در دنیا بزنیم باید در موضع ضعف قرار نداشته باشیم زیرا دنیا به صورت یک جنگل اداره می‌شود و قوی‌ترها می‌مانند و ضعیف‌ترها از بین می‌روند، بنابراین به نظر می‌رسد راهی که پیش رو داریم با رفع مشکلات شاید روزنه‌هایی دیده شود.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار