ارائه داروی بالقوه برای درمان سل مقاوم به دارو

دانشمندان دانشگاه جورجیا داروی مولکولی جدیدی ارائه داده‌اند که به عنوان درمانی علیه سل مقاوم به داروهای چندگانه عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، در حالی که داروهای ضدسل استاندارد، قادر به درمان اکثر افراد مبتلا به عفونت باکتری Mycobacterium tuberculosis هستند، استفاده نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به بروز گونه جدیدی از این باکتری شده که در مقابل دو داروی بسیار قوی یعنی ریفامپیسین و ایزونیازید مقاوم است.
 
سل مقاوم به داروهای چندگانه، در بسیاری از مناطق دنیا در حال شیوع است و نیاز روزافزون به درمان‌های جدید احساس می‌شود.
 
محققان دانشگاه جورجیا به تازگی داروی قوی تولید کرده‌اند که مراحل بنیادی در فرآیند تولیدمثل باکتری عامل این نوع سل مقاوم به دارو را مختل می‌کند.
 
اطلاعات ژنتیکی موجود در باکتری M. tuberculosis درست مانند موجودات زنده دیگر، فرآیندی پیچیده موسوم به رونوشت را تجربه می‌کند که طی آن، آنزیم باکتریایی موسوم به پلیمراز آر‌ا‌ن‌ای دی‌ان‌ای-محور (RNAP)، مولکول TB RNA تولید می‌کند.
 
این مولکول، در فرآیندهایی دخیل است که طی آن‌ها، پروتئین‌های باکتریایی حیاتی تولید می‌شوند و موجود زنده برای زنده‌ ماندن، به این پروتئین‌ها نیاز دارد.
 
تیم علمی با متصل‌کردن منیزیم و آمینواسیدهای خاصی که در باکتری M. tuberculosis نیز یافت می‌شوند، در تولید آر‌ان‌ای مداخله کردند. 

آزمایشات نشان داد، ترکیب دارویی جدید مانع از رشد باکتری می‌شود و در نهایت، این باکتری قادر به تولیدمثل و شیوع عفونت نخواهد بود.
 
این ترکیب، همچنین سطوح بسیار پایین سمی‌شدن سلولی را از خود بروز داده و در نتیجه، برای بدن مضر نیست؛ آزمایشات همچنین نشان داد، تمامی ردپاهای دارو به صورت طبیعی از بدن حذف می‌شوند. 

 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: دارو ، درمان ، بیماری ، درد ، سلامت ، سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار