در برنامه «هفت» مطرح شد

درخواست عبدالله اسکندری از مسئولان/ موهای خود را در تلویزیون سفید کردم/ «بیژن محتشم» پدر گریم ایران است

اسکندری گفت: جوانان ما با استعداد هستند اما ابزار مناسب ندارند شاید من با سابقه 42 سال بتوانم آن‌ها را تهیه کنم اما جوانان نمی‌تواند از وزارت ارشاد می‌خواهم این کار را برای جوانان انجام دهد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته "هفت" در حالی  روی آنتن رفت که محمود گبر لو پس از عرض سلام به بینندگانش گفت: اکنون 35 سال است که از کلید خوردن سینمای بعد از انقلاب می‌گذرد و نطریه‌های راه‌گشا و گاها اشتباهی پیرامون این سینما داده شده است.

وی افزود: شایسته است که ما به دور از توهم و با در نطر گرفتن امکانات و تکنیک‌های سینمایی‌مان در جهت پیشرفت  آن قدم برداریم. اگر فکر می‌کنیم که سینما می‌تواند فرهنگ ساز باشد، خوب است که درست از آن استفاده کنیم.

وی پس از عرض تسلیت برای از دست دادن سعید مترصد  اظهار داشت: همیشه نام تهیه کننده، کارگردان و بازیگران در ویترین معرفی یک فیلم قرار می‌گیرد، در حالیکه عزیزان بسیار زحمت‌کش  دیگر در موفقیت یک فیلم تاثیر بسزایی دارند اما کمتر دیده می‌شوند ما امشب از استاد چهره پرداز یایران دعوت کرده ایم که به برنامه‌ی هفت بیاید؛ سپس وی وارد گفتگو با عبدالله اسکندری شد.

*خوشحالم که صنعت گریم نام ایران را در جهان مطرح کرد

عبدالله اسکندری گفت: من موهای مشکی خود را در تلویزیون سفید کردم و از این بابت خوشحالم. جالب است بدانید آمریکایی‌ها فکر می‌کردند ما صنعت گریم نداریم اما در سال 1999 من کارهایی از خودم در فیلم "دست فروش" را برای آنها فرستادم و از بین 190 کشور گریم ایران جزو 10 منتخب برتر قرار گرفت.

وی افزود: خوشحالم که دنیا فهمید که ما سطح گریم بالایی داریم و این موضوع نام ایران را در جهان مطرح کرد و سبب قرار گرفتن تصویر پرچم کشورمان روی جلد آن مجله‌ی آمریکایی شد.

طراح گریم فیلم "ایران برگر" اظهار داشت: ما تا قبل از سال 50 از گریم بی بهره بودیم و فقط برای پیر کردن افراد یا ایجاد جای زخم از آن استفاده می کردند، گاهی طراح لباس و هماهنگی و گریم یک نفر بود تا اینکه بیژن محتشم با رفتن به آمریکا و  آموختن گریم آن را به ما یاد داد. ما 14 جوان بودیم که تلویزیون استخدام‌مان کرده بود و محتشم گریم را به ما آموخت و می توان او را پدر گریم ایران نامید.

وی افزود: در سال 53 با فیلم "گوزن" پای گریم به سینما باز شد و سینما گران دریافتند که گریم می‌تواند کمک شایانی به جذاب‌تر شدن فیلم هایشان بکند. جا دارد بگویم کارگردانانی چون کیمیایی و میر باقری دست گریمور را باز می گذارند و این موضوع سبب می‌شود که گریمور بتواند خلاقیت‌های خود را پیاده کنید و نتیجه‌ی بهتری بگیرند؛ کارگردانانی مثل علی حاتمی از تمام امکانات سینما بهره می گرفتند و این موضوع به بهتر شدن فیلمشان کمک می‌کرد.

*بازیگر جرقه‌ی اولیه‌ی چهره پردازی را در ذهن گریمور می‌زند

اسکندری عنوان کرد: یک گریم خوب کمک زیادی به در آوردن نقش توسط بازیگر می‌کند برای بازیگر مشکل است که چندین نقش را با یک گریم ایفا کند.

وی ادامه داد: یک بازیگر است که می‌تواند کلید اولیه‌ی چهره پردازی را در ذهن طراح گریم بزند اگر بازیگری مثل عبدی ذوق داشته باشد طراح گریم هم انرژی مضاعفی برای کار پیدا می‌کند من بخش زیادی از موفقیت هایم را مدیون عبدی هستم.

طراح گریم سریال "هزار دستان" عنوان کرد: اگر هنگام گریم به شخصیت نقش پی ببری و از لحاظ فنی غنی باشی گریمت به چشم نمی‌آید، اما اگر هر کدام از این پارامترها نباشد گریم دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: یک گریمور باید به علوم زیادی از جمله جامعه شناسی، روان شناسی، نقاشی و مجسمه سازی آگاه باشد، لازم است نگاه یک گریمور به افراد با نگاه بقیه‌ی جامعه فرق بکند. اگر یک گریمور شناخت و اطلاعات کافی از جامعه نداشته باشد در کارش موفق نخواهد بود و من بسیاری از ایده‌هایم را از دل جامعه بیرون می‌آورم.

*اشکال ما یاد گرفتن تجربی علوم به جای شکل کلاسیک آن است

اسکندری گفت: در سینما همه چیز به هم مرتبط است برای مثال در یک نور پردازی خوب و طراحی لباس مناسب و گریم به چشم می‌آید و من بسیاری از مواقع با نور پرداز و طراح لباس تبادل نظر می‌کنیم.

وی افزود: حدود 2 سال پیش دوربین های دیجیتال جایگزین 35 و در جشنواره‌ی همان سال انتقادات زیادی به گریم ها شد‌، دلیل آن هم تغییر ندادن متریال گریم و نور پردازی با توجه به تغییر دوربین بود؛ واضح است که دوربین 35 میلیمتری با دیجیتال فرق می‌کند اما متاسفانه ما علوم را تجربی و غیر کلاسیک یاد می گیریم.

این گریمور بیان کرد: همیشه تلویزیونی‌ها مواد لازم را در اختیار گریمورها قرار می‌دهند اما در سینما اینگونه نیست. ما جوان های بسیار بااستعدادی در این زمینه داریم که همیشه لطمه‌ی نبود وسایل را می‌‌خورند. اکنون گریم سه بعدی جذابیت های خاص خودش را دارد و بچه های ما نیز در این زمینه توانا هستند اما نبود ابزار کافی دست ما را بسته است.

*از دیدن کارگردانان جوان زیاد در سی و سومین دوره جشنواره فجر شگفت زده شدم

اسکندری اظهار داشت: من در بیش از 160 پروژه‌ی سینمایی با جوانان و پیشکسوتان زیادی همکاری کرده ام. من عاشق کارم هستم و هنگام طراحی و شخصیت پردازی یک چهره از خود بی خود می‌شوم. حدود 40 در صد از گریم آن چیزی است که از خواندن فیلمنامه و صحبت با کارگردان دستگیرم می‌شود و بقیه را در جلوی آینه بدست می‌آورم.

وی افزود: برای سریال "امام علی" اسامی بازیگران و عکس هایشان را در اتاق گریم چیده بودیم که چند تن از روحانیون از قم آمدند یکی از من پرسید تا چه حد مذهبی هستی و من هم گفتم من در خانی آباد به دنیا آمده و ماه رمضان ها به مسجد می رفتم و با اصول آشنایی دارم او گفت من چندین سال است که در زمینه ی تاریخی مذهبی مطالعه می‌کنم و برایم جالب بود که چهره ها شبیه روایت‌ها هستند. در یک کار تاریخی باید بر اساس روایت‌ها و تصاویر ذهنی چهره پردازی کنی.

اسکندری عنوان کرد: هنگامی که یک گریم را بر صورت بازیگر می‌نشانی بازیگر در ذهنش نقش را شکل می دهد مثلا در فیلمی قرار بود روی بازیگر، گریم شخصی که چند روز غذا نخورده را انجام دهیم و آن فرد در پایان گریم غش کرد یا تا زمانی که گریم بر صورت عزت الله انتظامی نبود نمی‌توانست حس نقش را بگیرد.

وی افزود: خوشحالم که در جشنواره امسال کارگردانان جوان زیادی حضور داشتند اما به نظرم جوانان در کنار پیشکسوتان می‌توانند رشد کنند.

*از مسئولین می خواهم تجهیزات گریم را برای جوانان فراهم کنند

اسکندری اظهار داشت: جوانان ما بسیار با استعداد هستند اما ابزار مناسب ندارند وسایل ما خاص است و شاید منی که 42 سال در این کار هستم بتوانم آن‌ها  را تهیه کنم اما یک جوان نمی تواند از دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم این کار را برای جوانان انجام دهد و سبب توقف صنعت گریم نشوند؛ من هم آرزویم تربیت جوانان بیشتری در صنعت گریم است. از شما که در تازه ای را به روی عوامل سینما باز کردید و از مردم تشکر می‌کنم.

محمد حسین حقیقی کارگردان سینما هم طی تماسی تلفنی سینمای ایران را مدیون عبدالله اسکندری دانست و از وی تشکر کرد.

گفتنی است پس از این بخش میز گردی پیرامون اهمیت وجود قهرمان در فیلم‌هایی سینمایی با حضور اکبر نبوی، بهروز افخمی، سیروس الوند و سعید راد برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.