توصیه‌های حقوقی رئیس دستگاه قضا در آبان ماه سال 93/

اعدام کودکان زیر 18 سال دروغ محض است / مذاکره چارچوب‌ها و خطوط قرمزی دارد/هیچگونه تحریم جدیدی نبايد شكل گيرد

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و حمایت مسئولان نظام از روند مذاکرات گفت: ما به صورت مکرر حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کرده‌ایم و آنها بدانند که در راه استقامت و پایداری بر حقوق ملت، حمایت یک ملت بزرگ پشتیبان آنان است.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، «آیت الله آملی لاریجانی» طی آبان ماه سال گذشته در  مسئولان عالی قضايی با تأکید بر اینکه نباید عزاداری حضرت اباعبد الله الحسین (ع) را صرفاً مراسمی "ظاهری یا عادی" پنداشت، گفت: اقامه شعائر حسینی(ع) دارای آثار باطنی در حقیقت وجودی شیعیان است و تأثیر معنوی ای که این مراسم در جان شیعیان بوجود می آورد در کمتر مناسک دینی دیده می شود و شاید در ماه رمضان، شبهای قدر و حج بتوان این احساس دینی را مشاهده کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دایره تأثیرگذاری اقامه عزای حسینی (ع) به امور معنوی خلاصه نمی‌شود بلکه آثار دنیایی نیز دارد، در تشریح آثار دنیوی اقامه عزای حسینی (ع) تصریح کرد: پیوستگی ای که میان مردم ما و البته میان همه شیعیان وجود دارد بی دلیل نیست، بلکه آن چشمه ولایت است که می جوشد و شیعیان را در همه اقطار عالم چنین متحد می‌کند که حرف واحدمی زنند و منطق عقلاني را دنبال می‌کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی آموزه های نهضت حسینی (ع) در بعد مقابله با ظلم و ستم و تأکید بر عزت مندی را از دیگر ابعاد حادثه عاشورا دانست و اظهار داشت: در میان امور دینی، کمتر موردی را می توان یافت که همه این ابعاد را مجتمعاً در خود جای داده باشد. در این مراسم آن شور و حالی که مومنین در عزای حسینی (ع) پیدا می‌کنند، با مسئله مهم ایستادگی در مقابل ظلم و تأکید بر عزت اسلامی تلفیق می شود اما گاهی این ابعاد گسترده مورد غفلت تحلیلگران ، بویژه کسانی که نگاه غربی دارند، قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه ابا عبد الله الحسین (ع) را عالی ترین تجلی «فناء فی الله» توصیف کرد و افزود: آن حضرت همه چیز خود را در مقابل حق متعادل قربانی کردند و توحیدی بالاتر از این نیست که کسی تسلیم محض حق تعالی باشد و جز معبود نبيند. به همین دلیل ائمه علیهم السلام بر زنده نگه داشتن و اقامه عزای حسینی (ع) اصرار داشتند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارائه پیش نویس قطعنامه ای بر ضد ایران از سوی دولت کانادا به کمیته حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: عناوین این قطعنامه تکرار همان موضوعاتی است که در گزارش‌های چند وقت پیش دبیر کل سازمان ملل و گزارشگر ویژه آمده است و جای تأسف دارد که با وجود پاسخهای مستدل ایران به گزارش‌های پیشین باز این ادعاها تکرار می شود.
رئیس دستگاه قضا در ادامه دو مورد از ادعاهای تکراری را مبنی بر رعایت نشدن حقوق زنان و اعدام کودکان زیر 18 سال برشمرد و اظهارداشت: اعدام کودکان زیر 18 سال دروغ محض است؛ اما ما دلیلی نداریم وقتی شخص هفده و نیم ساله جنایتی مرتکب می‌شود و اکنون به 25 سالگی رسیده است حق اولیای دم برای قصاص را نادیده بگیریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: جای سوال دارد مدعیان غربی حقوق بشر که برای یک جاني هفده و نیم ساله دل می‌سوزانند اما برای کودکان چندماهه غزه دلشان نمی‌سوزد. مدعیان حقوق بشر در هنگام بمباران کورکورانه غزه کجا بودند؟ و چرا این روزها هم که رژیم غاصب صهیونیستی در کرانه باختری درحال کشتار است از جانب کشورهای غربی ندایی بلند نمی‌شود؟
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای و حمایت مسئولان نظام از روند مذاکرات اشاره کرد و گفت: ما به صورت مکرر حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کرده‌ایم و اکنون نیز می‌خواهیم که مسئولان مذاکره کننده متناسب با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی قدمی از حقوق ملت، عقب ننشینند و بدانند که در راه استقامت و پایداری بر حقوق ملت، حمایت یک ملت بزرگ پشتیبان آنان است.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تأکید و تصریح رئیس جمهور در پافشاری بر حقوق هسته‌ای ملت اظهار کرد: اگر زیاده‌خواهی طرف مقابل احساس شود یا با زورگویی بخواهند ما را وادار به عقب نشینی کنند باید بدانند که ملت ما، ملتی نیست که تن به این زیاده‌خواهی‌ها دهد و توصیه ما به مسئولان مذاکره کننده این است که برحقوق ملت و فعالیت‌ها و پیشرفت‌های علمی و تحقیقی دانشمندان کشور استقامت بورزند چرا که طرف مذاکره کننده اگر احساس کند قدمی عقب نشسته‌ایم آنان چند قدم جلو‌تر می‌آیند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در خصوص تحریم‌های اعمال شده غرب علیه ایران درباره موضع‌گیری تیم مذاکره کننده در قبال آینده این تحریم‌ها گفت: باید در روند مذاکرات درباره تحریم‌ها طوری برنامه‌ریزی و تأکید شود که هیچگونه تحریم جدیدی به بهانه‌های جدید علیه ملت ایران شکل نگیرد و طوری نشود که امروز تحریم‌ها را بردارند و فردا دوباره مثلاً به بهانه موشک‌های بالستیک و یا بهانه‌های حقوق بشری تحریم‌های جدیدی اعمال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار