پسر عبدالله به‌دنبال انتقام از شاه است

«متعب»، پسر ملک عبدالله که خود را بازنده تقسیم قدرت می‌داند به فکر انتقام از عموزاده‌هاست. از طرفی دیگر حال شاه نیز بسیار بد است و کاهش قیمت نفت هم سبب مشکلات عدیده شده است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،پس از توئیت‌های فراوانی که «مجتهد» افشاگر سعودی در شبکه‌های اجتماعی، در مورد وضعیت خاندان آل سعود، به اشتراک گذاشت. وی که به نظر می‌رسد خود از اعضای خاندان سعودی باشد، در اولین گفت‌وگوی مطبوعاتی پس از روی کار آمدن «ملک سلمان» با مجله «شئون خلیجیه» به افشاگری‌های جدیدی درباره اوضاع داخلی و خارجی خاندان سعودی و جنگ قدرت در بین این خاندان دست زده است.  

 
وی در این گفت و گو می‌گوید: وضع در عربستان بسیار مبهم و گیج کننده است و کسانی که از وضع خاندان سلطنتی آگاهی دارند، در حالتی از محافظه‌کاری و عدم اطمینان از آینده قرار دارند. 
 
وی در توضیحات بیشتر گفت: عربستان با درگیری طائفی مواجه شده است که در نفوذ این کشور در منطقه تأثیر مستقیمی دارد، درگیری‌هایی که با اتفاقات یمن و عراق در مرزهای با عربستان همراه شده و همچنین خشونت مسلحانه گروه‌های تندروی داخلی که این‌باره خطرناک‌تر از گذشته ظاهر شده است. 
 
درگیری خانوادگی 
 
در زمینه درگیری‌های خانوادگی، مجتهد روایت می‌کند که: اوضاع جسمانی ملک سلمان، بسیار بد است و «امیر مقرن» ولیعهد وی نیز از شخصیت ضعیفی برخوردار است و نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد، اما جانشین ولی‌عهد و وزیر کشور عربستان یعنی « محمد بن نایف» تنها کسی است که می‌تواند در خاندان سعودی کارایی داشته باشد که او نیز از قدرت چندانی فعلا برخوردار نیست. با این اوصاف، «امیر محمد بن سلمان» رئیس دیوان پادشاهی و وزیر دفاع عربستان، تنها شخصی است که قدرت را در عربستان بر عهده دارد، وی دارای شخصیتی جسور  است که کمتر به عاقبت امور فکر می‌کند. 
 
این افشاگر سعودی ادامه می‌دهد: وزیر گارد ملی یعنی «متعب بن عبدالله» که خود را بازنده تقسیم قدرت می‌داند، میل زیادی به انتقام دارد و در حال حاضر کسی دقیقا نمی‌داند که دقیقا چه می‌خواهد بکند، اما باید توجه کرد که وی در جلسات شورای امنیت و سیاست حاضر نمی‌شود، جلساتی که به ریاست «محمد بن نایف» برگزار می‌شود. 
 
«مجتهد» در ادامه افزود: همه چیز نشان از یک رو در رویی خطرناک می‌دهد، رویارویی تبلیغاتی «متعب بن عبدالله» با «محمد بن نایف» و هماهنگی با «مقرن بن عبدالعزیز» ضد «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» در حال روی دادن است که شاید به ترور نیز ختم شود یا حتی به درگیری مسلحانه با گروه‌های دیگر بیانجامد. 
 
مجتهد می‌افزاید: «متعب بن عبدالله»، امید دارد تا «ملک سلمان» فوت کند و به همراه «مقرن بن عبدالعزیز» که پس از وی به پادشاهی می‌رسد، «محمد بن نایف» را برکنار کنند. 
 
او همچنین در ادامه در صورت فوت ملک سلمان، دعوای بین «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» را نیز بسیار محتمل می‌داند. 
 
به نظر وی در صورت قدرت‌یابی بیشتر «محمد بن سلمان»، او با در اختیار گرفتن امور امنیتی و سیاسی توسط «محمد بن نایف» مخالفت جدی داشته باشد. 
 
سیاست داخلی و اوضاع اقتصادی 
 
«مجتهد» سپس به نگرانی داخلی به علت کاهش قیمت نفت اشاره می‌کند که باعث وقفه در برخی پروژه‌ها شده است، در حالی که برخی از امرای فاسد به دنبال جمع ثروت بیشتر هستند که به معنای تعطیلی بیشتر پروژه‌ها است. 
 
وی همچنین از سوی دیگر، به عدم تغییر در سیاست‌های حقوق بشری آل سعود پس از روی کار آمدن «ملک سلمان» اشاره می‌کند، وی می‌گوید: نوع رفتار با مردم تغییری نکرده است، همچنین کماکان زندانی‌های سیاسی در حبس هستند و نه آزادی بیان و نه آزادی عمل هیچ کدام تغییری نکرده و کماکان صداهای منتقد خاموش می‌شود. 
 
اوضاع سیاست خارجی 
 
این افشاگر سعودی در مورد به اوضاع سیاست خارجی عربستان نیز اشاره می‌کند که کمک مالی عربستان به مصر به زودی متوقف خواهد شد، چرا که کاهش قیمت نفت باعث ضعف اقتصاد داخلی شده است. 
 
اما در یمن، وی می‌گوید: موضع عربستان در یمن، گیج‌کننده است، «محمد بن نایف» پرونده یمن را در دست گرفته، اما نمی‌داند چه کار کند، وی به آمریکایی‌ها پناه برده است؛ اما در این حال از القاعده و بسیاری از قبائل هم پیمان با این گروه تروریستی ارتباط گسترده‌ای برقرار کرده است. 
 
در عراق نیز مجتهد تأکید می‌کند، داعش به سوی عربستان حرکت خواهد کرد و پس از اینکه ریاض با پیوستن به ائتلاف ضد داعش خود را رو در روی این گروه قرار داد، سرنگونی آل سعود از اولویات داعش شده است. 
 
مجتهد عقیده دارد، عربستان نمی‌تواند از ائتلاف جهت نابودی داعش سودی ببرد و اینگونه است که قادر به دور کردن خطر داعش از خود نخواهد بود. 
برچسب ها: پادشاه ، عربستان ، انتقام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار