معاون پرستاری وزارت بهداشت:

نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد منجر به ایجاد عدالت نسبی و کاهش تبعیض ها می‌شود

میرزا بیگی گفت: نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد منجر به ایجاد عدالت نسبی و کاهش تبعیض ها در میان گروه های مختلف نظام سلامت می شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، معاون پرستاری وزارت بهداشت به تصویب و ابلاغ بخشنامه هایی در سال جاری برای جبران کمبود نیروی پرستار به  دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و بحث نظام پرداخت و کمبود نیرو را دو مشکل عمده پرستاران برشمرد و گفت: کمبود شدید نیروی پرستار یکی از اولین مشکلات پرستاران بویژه در مناطق محروم است.در این خصوص هم در معاونت پرستاری و هم در سازمان نظام پرستاری، بحث مجوزهای استخدامی را به جد پیگیر هستیم ضمن این که از 10 بخشنامه ای که در حوزه پرستاری ابلاغ شده، 6 بخشنامه مربوط به جبران کمبود نیروی انسانی است.

محمد میرزابیگی با اشاره به این که نظام پرداخت مبتنی بر کارانه ها، بسیار تبعیض آمیز است، در ادامه بیان داشت: هم اکنون بحث نظام پرداخت عملکردی مورد نظر ما است که اتفاقاً در 26 بهمن امسال نیز توسط وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی جهت اجرا ابلاغ گردید.

وی با تاکید بر این که قرار است این نظام پرداخت به صورت آزمایشی تا آخر خرداد ماه اجرایی شود، توضیح داد: قاطبه پرستاران این شیوه پرداخت را ارزیابی می کنند و نظر خود را جهت رفع ایرادات احتمالی این طرح اعلام می کنند.

به گفته میرزابیگی، با اجرای نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد، عدالت نسبی حاکم می شود.
وی با تاکید بر این که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز مشروط به تامین اعتبارات قطعا اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: به این ترتیب پیش بینی می شود دو دغدغه اصلی حوزه پرستاری شامل کمبود نیرو و اصلاح نظام پرداخت برطرف گردد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: پرداخت عملکردی می تواند تا حدودی به کاهش تبعیض ها بیانجامد. البته این ابتدای کار است و به تازگی آموزش به مدیران بیمارستانها و مدیران پرستاری و غیرپزشکان جهت اجرای این نظام آغاز شده و از 12 تا 15 اسفند نیز نرم افزارهای آن به بیمارستان ها ارائه می شود.

به گفته میرزابیگی، با اجرای نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد، 22.5 درصد از درآمد ها به گروه های غیر پزشک اختصاص داده می شود.

میرزا بیگی در  ادامه خاطرنشان کرد: در معاونت پرستاری وزارت بهداشت از زمان آغاز به کار دولت یازدهم و ظرف یک سال و نیم گذشته 12 بخشنامه تنها در ارتباط با موضوع پرستاری به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت برای جبران کمبود نیروی پرستار گفت: این راهکارها اتخاذ و ابلاغ شده است و قطعا نیاز ما به پرستار، دو برابر پرستاران موجود است.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، در همین راستا هم اکنون سند عرضه و تقاضا در وزارت بهداشت درحال نوشته شدن است و به دانشکده های پرستاری نیز ابلاغ شده که می توانند تا 2 برابر ظرفیت دانشجو پذیرش کنند.

میرزا بیگی افزود: همچنین از مجلس تقاضا داریم تا طبق برنامه چهارم توسعه قانونی که بر اساس آن سالی 6 هزار نیرو علاوه بر بازنشستگی ها، پرستار گرفته می شد، مجدد تصویب شود و به سازمان مدیریت نیز امر شود که در سال تمام پرستار فارغ تحصیل بکار گرفته شوند.

وی در خصوص عدم استقبال پرستاران از آزمون استخدامی وزارت بهداشت نیز توضیح داد: در ابتدا قرار شد استخدام به صورت تبصره ای باشد و استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم ولی دقیقاً 48 ساعت قبل از برگزاری آزمون، سازمان مدیریت، 16 بخشنامه استخدامی وزارت بهداشت را رد و باطل کرد و قرار شد استخدام های به صورت شرکتی انجام شود.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، البته تا زمانی که راهکارهای بلند مدت ما در خصوص رفع کمبود نیروی پرستار جواب دهد، برای ایجاد امنیت شغلی نیروهای بکارگیری شده، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار