کارگردان و نویسنده نمایش «غبار» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کردند

هنوز آثار هنری ما نتوانسته‌اند تشیع را به جهان معرفی کنند/ متاسفانه در مسائل فرهنگی هنگام عمل همه شانه خالی می‌کنند

«محمد مداحیان» گفت: دیدگاه‌های خوبی نسبت به کار مذهبی وجود ندارد و همکارانمان در این عرصه، به ما که وارد این حوزه شدیم حسادت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ نمایش «غبار» به کارگردانی "محمدرضا مداحیان" به  مدت چهار شب است که به مناسبت ایام فاطمیه در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود ولی با وجود مدت کوتاهی که اجرا رفته مورد استقبال بسیاری از مردم قرارگرفته است به همین خاطر با کارگردان و نویسنده این کار به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را از نظر می گذرانید:

"محمد مداحیان" کارگردان نمایش "غبار" در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اگر سازمان خصوصی بشارت نبود هیچ گونه نمایشی در رابطه با ایام فاطمیه به روی صحنه نمی‌رفت، بیان کرد: متاسفانه کسی دغدغه اجرای نمایش مذهبی برای ایام فاطمیه را نداشت و اگر سازمان خصوصی بشارت نبود بعد از چندین و چند سال نمایشی برای ایام فاطمیه نداشتیم.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های خوبی نسبت به کار مذهبی وجود ندارد و همکاران خودمان در این عرصه، به ما که وارد این حوزه شدیم حسادت می‌کنند و اگر مخاطب از این نوع کار استقبال می‌کند به اصطلاح خودشان می‌گویند این‌ها اتوبوسی تماشاگر می‌آورند. 

مداحیان افزود: آنقدر استقبال زیاد است که  مسئولان تالار وحدت از ما خواستند تا فکری برای جایگاه تماشاگران کنیم حتی شب گذشته کودکی به همراه مادرش ایستاده کار را تماشا می‌کرد. در حالی که می‌توانستند روز دیگری به دیدن کار بیایند اما جذابیت نمایش آنها را نگه داشته بود.

وی تصریح کرد : ای کاش هنر را با فضای پاک برای یکدیگر مهیا کنیم و در فضای هنر حسادت وجود نداشته باشد. البته گروه نمایشی "غبار" از طراحی صحنه و لباس و موسیقی گرفته تا تیم بازیگری به حق حرفه ای هستند .

مداحیان در خصوص شروع این نمایش بیان کرد: ما از 5 یا 6 ماه پیش مراوداتمان را را با سازمان بشارت شروع کردیم و گویا آنها از یکسال پیش به فکر اجرای نمایشی در این ایام بودند، و ما 5 ماه بر سر مفهوم و موضوع کار بحث کردیم که در نهایت به یک موضوع واحد رسیدیم.

وی اظهار داشت: پروسه پیش تولید تا اجرا دو ماه زمان برد و از سه شنبه 5 اسفند اجرا را در تالار وحدت آغاز کردیم که قرار است تا 20 شب به روی صحنه برویم.

وی تئاتر «غبار» را بدون شعار زدگی خواند و گفت: اعتقادات ما شعار گونه نبود ولی دربرخی از  کارهای مذهبی آثاری با بیان کلیشه دیده ایم.

مداحیان در خصوص حضور حامد زمانی در این اثر گفت: سالهاست که با بهرنگ قدرتی کار می‌کنم و او هوشیار است و در این فضا من احتیاج به خواننده ای حماسی خوان داشتم که با کمک بهرنگ به حامد زمانی رسیدیم زیرا او حماسی خوان خوبی است و یک تیتراژ مناسب را با صدای او برای کار تهیه کردیم.

انوش معظمی نویسنده این اثر در خصوص این نمایش به خبرنگار ما گفت: آخرین کار من و مداحیان در کیش به روی صحنه رفت از همان زمان مداحیان پیشنهاد کار سنگینی را که شایسته مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه باشد را به من داد و و جرقه‌های کار در ذهنم زده شد بعد از مدتی موسسه‌ای که فعالیت های فرهنگی می‌کرد چنین پیشنهادی به ما داد که من و محمد مداحیان کارمان را از همان موقع شروع کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل روز دنیا قصه ای به ذهنم رسید که بر مبنای گروهک تکفیری است اما زمان مشخصی ندارد و عده ای شیعه علوی با این گروه‌های داعشی مبارزه می کند همچنین  این اثر داستان افرادی است که گرفتار و اسیر منیت‌ها شده‌اند و خود را مدافع خوبی‌های جهان می‌دانند. حال آنکه خود در مقاطع مهم تاریخ به عکس آنچه می‌پندارند، عمل می‌کنند.

معظمی در خصوص کیفیت آثار مذهبی اظهار داشت: نمی‌توانیم به طور مشخص بگوییم که چه کاری تاکنون با کیفیت بوده، اما آنچه که مهم است آن است که ما هنوز نتوانستیم فرهنگ تشیع و اسلام را به دنیا معرفی کنیم درواقع هنوز نتوانستیم امام حسین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله عیله را که شخصیتهای اول مذهب ما هستند را به دنیا معرفی کنیم.

وی افزود : در مقابل، غرب شخصیت های خیالی را چنان پرورش می‌دهد که در طول چند سال آن شخصیتها را همچون مرد عنکبوتی و .... به دنیا معرفی می‌کند.

معظمی گفت: به نظر من باید مسئولان تعدادی از نویسندگان مطرح آثار مذهبی را دور هم جمع کنند و از آنها بخواهند با ارائه نمایشنامه‌ای فاخر، دین و تشیع را به جهانیان معرفی کنند و آن را در بیرون از مرزهای کشورمان به روی صحنه ببرند در خقیقت آن را پرورش دهند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مسائل فرهنگی پای عمل که به میان می‌آید همه شانه خالی می‌کنند.

گفتنی است؛ جهانگیر الماسی پس از مدت ها روی صحنه تئاتر می رود و در این تئاتر  میرطاهر مظلومی، آتش تقی پور، محمد ساربان، سیروس کهوری نژاد، منوچهر علیپور، انوش معظمی، حسین کشفی، علی کریمی و یحیی ایراندوست به ایفای نقش می‌پردازند. 

در این نمایش عرفان خداپرست (تهیه کننده)، موسسه فرهنگی هنری بشارت(مجری طرح)، سعید نقد‌زاده (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، بهرنگ قدرتی( آهنگساز)، عامر مسافر آستانه و حمید جوکار (طراحان حرکت)، پیام حسین سوری (طراح صحنه)، حسین اسفندیاری (طراح لباس)، امیر قادری (طراح گریم)، ارشا اقدسی (طراح بدل کاری) و مهدی سربازی (روابط عموی) عوامل اجرایی این اثرند.

بر اساس این گزارش، نمایش «غبار» از 5 اسفندماه، ساعت 18:15 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار