معاون درمان وزارت بهداشت:

۵۴۰ بیمارستان به سامانه سپاس پیوستند

آقاجانی گفت: قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت تنها ۴۰ بیمارستان به سپاس متصل بودند که در این مدت زمان ۹ ماهه ۵۴۰ بیمارستان به سپاس متصل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس دبیرخانه اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت در همایش یک روزه توسعه سامانه سپاس در راستای برنامه تحول نظام سلامت، که با هدف ایجاد هماهنگی توسعه سپاس در برنامه تحول با رویکرد افزایش اعتبار و قابلیت اعتماد داشبورد اطلاعاتی معاونت درمان برگزار شده، گفت: اطلاعات سلامت یکی از ارزشمند‌ترین منابع و ابرازهای در اختیار مدیران نظام سلامت جهت تصمیم گیری و سیاست گذاری است. سیستم‌های اطلاعات سلامت نیز با هدف گردآوری این اطلاعات و طراحی داشبورد مناسب برای مدیران جهت تحلیل و ارزیابی و بهبود عملکرد سیستم ایجاد شده‌اند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح خرد، بیمارستان‌ها به عنوان واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت با استقرار سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت بیمارستانی، اطلاعات هویتی، بالینی و مالی بیماران را در سیستم‌های اطلاعاتی خود ثبت، طبقه بندی و نگهداری می‌نمایند. این اطلاعات ضمن اینکه دسترسی به سوابق بیمار را تسهیل می‌نماید مبنای استخراج شاخص‌های بیمارستانی و پایش عملکرد بیمارستانی محسوب می‌گردند. 

آقاجانی عنوان کرد: در سطح کلان نیز در سطح ستاد وزارت بهداشت، سامانه سپاس - سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران- با هدف یکپارچه سازی اطلاعات شهروندان در سطح کشور نسبت به تجمیع اطلاعات بیمارستانی و فراهم نمودن داشبوردی مناسب جهت تصمیم گیران و سیاست گذاران نظام سلامت کشور ایجاد شده است. 

وی با بیان اینکه سپاس مخفف (سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران)، به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان در سطح کشور توسط مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تعریف شده و یکپارچه سازی اطلاعات سلامت امکان ارائه خدمات بهتر بهداشتی-درمانی و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور را فراهم می‌سازدتصریح کرد: در طرح سپاس تمامی ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساخت شبکه ارتباطی، استاندارد‌ها، قوانین و مقررات، آموزش، فرهنگ‌سازی، تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی، و توسعه مراکز انفورماتیک پزشکی و زیستی در نظر گرفته شده است. این طرح با اولویت ویژه‌ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین طرح فناوری اطلاعات حوزه سلامت در کشور پیگیری می‌شود. 

معاون درمان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: اهداف راه اندازی این سامانه ایجاد بستر لازم برای ارائه خدمات پیشرفته سلامت الکترونیکی از طریق پرونده الکترونیکی سلامت، ایجاد بستر لازم برای نظارت بر کیفیت ارائه خدمات سلامت، ایجاد بستر لازم برای مدیریت حوزه سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات دقیق و یکپارچه، ایجاد بستر لازم برای افزایش سرعت و کیفیت تولید دانش پزشکی و زیستی و توزیع عادلانه منابع سلامت است. 

وی افزود: ارزش‌های محوری این طرح شامل صیانت از حقوق شهروندی، عدالت‌محوری و حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات، یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، توزیع عادلانه منابع سلامت، بهینه‌سازی مصرف منابع سلامت و اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح، دقیق و با قابلیت دسترسی سریع، کمک به توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد، کاهش عوارض ناشی از اشتباهات پرسنل پزشکی، کاهش هزینه‌های خدمات بهداشتی درمانی، افزایش امنیت اطلاعات سلامت، تقویت نقش نظارت در نظام سلامت، بهبود کیفیت آموزش پزشکی، ارائه خدمات نوین الکترونیکی، بهینه سازی کسب و کار نظام سلامت کشور است. 

قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت تنها ۴۰ بیمارستان به سپاس متصل بودند که در این مدت زمان ۹ ماهه ۵۴۰ بیمارستان به سپاس متصل شده‌اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.