لاوروف:مسکو از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران استقبال می‌کند

وزیر خارجه روسیه در سخنانی از استقبال این کشور از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 خبر داد.

لاوروف:مسکو از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران استقبال می‌کندبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، «سرگئی لاوروف» روز دوشنبه طی سخنانی در نشستی پیرامون خلع سلاح گفت: روسیه از پیشرفت‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل شده است، استقبال می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نبود راه‌حلی برای عاری شدن منطقه از سلاح روسیه را نگران می‌سازد، گفت: مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای باید جدی و بدون معیارهای دوگانه باشد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو فضا را برای انتقال مواد شیمیایی سوریه فراهم کرد، اظهار داشت: روسیه حجم زرادخانه هسته‌ای خود را سه مرتبه کاهش داده است.

«لاوروف» در ادامه با انتقاد از سیاست‌های آمریکا، تصریح کرد: اقدامات یکجانبه آمریکا تاثیری منفی بر توازن استراتژیک داشته است.

وی تاکید کرد اقدامات یکجانبه آمریکا و متحدانش در ارتباط با سامانه های دفاع موشکی باعث تضعیف چشم انداز دستیابی به یک جهان عاری از تسلیحات هسته ای و تضعیف ثبات راهبردی شده است.

لاوروف افزود مجموعه ای از عوامل امروزه برابری راهبردی را تحت الشعاع قرار داده است. اقدامات یکجانبه آمریکا و متحدانش در ارتباط با سامانه های دفاع موشکی بخشی از این عوامل است.

وی تصریح کرد آمریکا در حال نوسازی توانمندی هسته ای خود است و برخی کشورهای غیر هسته ای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) به همراه آمریکا در ماموریت های هسته ای مشارکت دارند که نقض پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است.

وزارت دفاع آمریکا یک میلیارد و 600 میلیون دلار را برای آزمایش و توسعه سامانه رهگیر دفاع موشکی بالستیک زمین پایه خود درخواست کرده است.
لاوروف تاکید کرد این اقدامات آمریکا و متحدانش در حالی انجام می شود که روسیه به خلع سلاح هسته ای پایبند است و پیمان کاهش تسلیحات راهبردی بین آمریکا و روسیه موسوم به پیمان استارت جدید را کاملا رعایت می کند.

وی گفت مسکو متعهد به هدف خلع سلاح هسته ای است و اجرای پیمان استارت جدید بین آمریکا و روسیه نشانه ای آشکار از این تعهد است.

وی افزود :« ما آماده برگزاری گفتگوهایی جامع درباره خلع سلاح هسته ای هستیم. هرگونه کاهش بیشتر زرادخانه های هسته ای تنها به شرط ایجاد یک امنیت برابر برای هر دو کشور امکانپذیر است.»

انتهای پیام//
برچسب ها: لاوروف ، روسیه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار