در مراسم افتتاحیه جشنواره چهارم مد و لباس فجر مطرح شد

«حمید قبادی»: بخش نمایش آثار جشنواره همه را شگفت‌زده خواهد کرد/ «علی مرادخانی»: اجناس ایرانی با اسامی خارجی فروخته می‌شوند

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما شاهد رشد فعالیتهای اقتصادی برندهای غیر ایرانی هستیم و این نکته وجود دارد که آمار دقیقی از آثار تولید داخلی نداریم چون معمولاً اجناس ایرانی هم به اسمهای خارجی فروخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز مراسم افتتاحیه جشنواره چهارم مد و لباس فجر با حضور "علی مرادخانی" رئیس کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، "حسین نوش آبادی" معاون امور پارلمانی و استانها و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "حمید قبادی" دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

بنابر این گزارش پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی "حمید قبادی" مشاور امور هنری و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تشکر از دست اندکاران این جشنواره بیان کرد: تلاش شده آخرین آثار و برگزیده دستاوردها در این جشنواره به نمایش دربیایدکه این حرکت گامی بلند برای نمایش طرحها و مدهای ایرانی و اسلامی می باشد.

وی با بیان اینکه در بخش تولید و عرضه 200 مرکز شرکت داشته‌اند گفت: تمامی تولیدات بخش نمایش ایرانی هستند.

وی با اشاره به حضور بخش صنعت در جشنواره مد و لباس بیان کرد: این بخش هر روز در حال پویایی و پیشرفت است که با کمک اداره‌ی کل نساجی گام بلندی در این راه برداشته شده است.

قبادی در ادامه بیان کرد: 20 استان دراین جشنواره شرکت داشته‌اند که مورد کم سابقه‌ای است. این استانها کارگروه ساماندهی مد و لباس استانی را تشکیل داده‌اند.

قبادی با اشاره به بخش عفاف و حجاب بیان کرد: بخش ویژه جشنواره بخش عفاف و حجاب است که مورد نیاز جامعه است و تلاشمان بر این است که برجسته‌ترین طراحان و 50 مؤسسه عفاف و حجاب در این جشنواره فعالیت خود را انجام دهند.

دبیر کارگروه ساماندهی عفاف و حجاب با اشاره به آغاز رسمی فعالیت انجمن فرهنگی موسسات عفاف و حجاب گفت: در این جشنواره این انجمن رسماً اعلام موجودیت می‌کند و ضمن فعالیت‌هایی که اخیراً داشته است فعالیت رسمی خود را با این جشنواره آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه سالن نمایش جشنواره عصر امروز آماده خواهد شد گفت: بازدید کنندگان قطعاً از دیدن این بخش شگفت‌زده خواهند شد. در این بخش طراحان معماری به کمک طراحان لباس آمدند و یک شهر کوچک برای نمایش طرحهای ایرانی ساخته شده است که این سالن را به طراحان هنرمند کشور تقدیم می‌کنیم.

"علی مرادخانی" رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حوزه مد و لباس کشور حوزه  جوانی است که از مدیر شبکه بازار که در اینجا حضور دارد درخواست دارم در شبکه بازار به آن بپردازد.

وی افزود: حوزه مد و لباس حوزه هویتی کشور است و لباس نماد تفکر، فرهنگ و تبار اجتماعی است. لباس به عنوان یک کد برای شناخت فرهنگ و مقطع زمانی جوامع است. 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از بی توجهی به مسئله لباس در کشور گفت: آن طور که لازم بوده به این موضوع مهم پرداخته نشده است باید از نظر هویتی و فرهنگی به موضوع لباس پرداخته شود تا در دنیا به خوبی شناخته شود.

وی اظهار داشت: اگر این جشنواره نتواند نظرات مختلف را در این حوزه نزدیک کند نتوانسته است مأموریت خود را انجام بدهد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس بیان کرد: نگرانی‌هایی که در حوزه‌ی نقش‌بندی و طراحی‌ها و جود دارد مهم است و بحث مهم دیگر حوزه‌ی اقتصادی است.

وی با بیان این مطلب ابراز داشت: ما شاهد رشد فعالیتهای اقتصادی برندهای غیر ایرانی هستیم و این نکته هم وجود دارد که آمار دقیقی از آثار تولید داخلی نداریم چون معمولاً اجناس ایرانی هم به اسمهای خارجی فروخته می‌شود که شاید به خاطر تهدیدات اقتصادی و ترس از فروش نرفتن آثار باشد. ما باید شاهد آن باشیم که برندهای ایرانی با افتخار موجودیت خود را اعلام کنند و برای تثبیت و رشد برند ایرانی حمایت از طراحان لازم است. حضور صنعتگران و طراحان ایرانی باید به بحث اقتصادی این حوزه کمک کند.

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه و گشایش رسمی جشنواره چهارم مد و لباس با حضور "علی مرادخانی" و "حمید قبادی" انجام شد.

قبادی در ادامه بیان کرد: یکی از بخش‌های موفق ما بخش انتشارات علمی و دانشگاهی ما است که بنا دارد درحوزه طراحی و دوخت لباس و روش‌های تاریخی و تکراری این بخش تجدید نظر اساسی انجام شود. 
 
وی با اشاره به حضور 74 دانشگاه از سراسر کشور در جشنواره امسال تأکید کرد: اتفاق قابل توجه در این دوره حضور 38 مرکز فنی و حرفه‌ای است که بسیاری از این مراکز در تهران نیستند. همچنین 7 کشور در این دوره شرکت کردند. 
 
 وی تصریح کرد: طبق تأکید مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد باید در بخش بین‌الملل نماد بین‌المللی مشهود باشد، ما در بخش بین‌الملل قصد معرفی دستاوردهای تولیدی داخل کشور خود را داریم و  در این جا عارف از کشور پاکستان و عضو مؤسسه فرهنگی اکو حضور دارد. 
 
قبادی ضمن بیان اینکه بخش نمایش جشنواره ظرفیت مد سازی در کشور را دارد گفت: تولید کنندگان می‌توانند با بازدید و انتخاب نمونه‌های برگزیده طرح دلخواه‌ را به تولید انبوه برسانند. 
 
در ادامه انسیه زاهدی دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس دانشگاهی، بیان کرد: شورای راهبردی در کنار فعالیت‌های خود بحث زیر ساخت‌های اصلی را در کمیسیون پیگیری می‌کند. 
 
وی با بیان اینکه دانشگاه، الزهرا میزبان اعضای شورای راهبردی است بیان کرد: تلاش شده اعضای شورا ترکیب ثابتی داشته باشند و نماینده انجمن طراحان در تمام کمیسیون‌ها حضور داشته باشد. 
 
زاهدی  با  ابراز امیدواری از کاسته شدن فاصله دانشگاه، صنعت و بازار عنوان کرد: ما سعی داریم شرایطی را فراهم کنیم که داده‌ها را در حوزه تصمیم‌گیری فراهم کنیم، محور ما پژوهش در زمینه مد و لباس است و تحقیقات برای تحلیل موضوع را آغاز کرده‌ایم. 
 
وی با اشاره به بخش زیر ساخت فرهنگی موضوع مد و لباس افزود: در این بحث جنسیت، شهری و غیر شهری بودن، تحصیلات منطقه جغرافیایی مورد بحث و بررسی است. 

وی ضمن اشاره به اهمیت زیر ساخت‌های اقتصادی مد و لباس اظهار داشت: کمیسیون در نظر دارد مطالعاتی برای مدیریت اقتصادی بازار مد و لباس و بررسی برنامه‌های جهانی داشته باشد، امیدوارم مطالعاتی که شروع شده بتواند مورد استفاده کمیسیون قرار بگیرد. 
 
دبیر کمیسیون آموزش و پژوهشی شورای راهبردی بیان کرد: در حوزه نیروی انسانی برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌ها مورد بحث است. نیروی انسانی ما باید به علوم روز مجهز باشد و در بازنگری سرفصل‌ها قوی سازی اهمیت دارد. 
 
زاهدی با بیان اینکه آموزش دانشگاه‌ها باید به علم روز و شرایط جدید صنعت مجهز باشد گفت: گاهی اوقات سرفصل‌ها و آموزش‌ها از علم روز فاصله دارد که این موجب ناکارآمدی آموزش می‌شود. 
 
وی بومی سازی را دومین مسئله مهم سرفصلها عنوان کرد و گفت: در تربیت نیروی انسانی باید به بحث بومی سازی توجه شود. یکی از مطالعات این بخش، بحث سایزینگ است، ما باید با توجه به آناتومی بدن ایرانیان سایزینگ  مناسب را در نظر بگیریم. 
 
زاهدی سومین بحث مورد نظر در بخش نیروی انسانی و سرفصل‌های آموزشی را ارزش گذاری عنوان کرد و ابراز داشت: بحث ارزش گذاری سر فصل‌ها و نظام تربیت مدرسان از اولویت‌های حوزه پژوهش است و دراین حوزه مدل هماهنگی را داشته باشیم. 
 
وی در پایان سخنانش به بحث فرا تحلیل اشاره کرد و گفت: در هر جشنواره شاهد تکرار زیاد از پرداخت نهادها در مؤسسات به مد و لباس هستیم. ما در این زمینه به فرا تحلیل نیاز داریم که  به عنوان اسناد مد و لباس مورد توجه قرار گیرد.

پس از صحبت‌های زاهدی صدیقه پاک بین رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس دعوت به سخنرانی شد. 
 
وی با بیان مقدمه‌ای از فرهنگ و تمدن ایران گفت: ما دارای صنعت عظیم هستیم که با تمدن عجین شده است و در این زمینه با وزارت ارشاد اداره صنعت معدن و تجارت همکاری صورت می‌گیرد. 
 
وی با بیان همکاری هر ساله طراحان با هزاران طرح با تولید کنندگان گفت: حمایت معنوی و مادی طراحان موجب هویت بخشی به طراحی ایرانی می‌شود، اما عمده مشکلات در بخش تولید داخلی است. 
 
پاک بین نبود نیروی متخصص و کارآمد را یکی از مشکلات حوزه مد و لباس دانست و اظهار داشت: در بخش لباس زنانه می‌توان محوریت را بدست آورد و به سمت دانش محوری حرکت کرد و نیاز بازار را به طور قوی‌تر تأمین کرد. 
 
رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس در ادامه عنوان کرد: امروزه مصرف کنندگان در یک محیط هستند و از برندهای بین‌المللی آگاهی دارند، انتظارات مصرف کنندگان بالاتر رفته است و هر برند باید اطمینان حاصل کند  که با نیازهای جدید بازار همراه است. 
 
وی با اشاره به اینکه استفاده از طراحان داخلی موجب شکوفایی حوزه مد و لباس می‌شود گفت: زنگ و جنس مناسب و دوخت با کیفیت حق جوانان ایرانی است که نباید این فرصت را از آنها گرفت. 
 
پاک بین اظهار داشت: حمایت از تولیدات داخلی موجب هویت یابی تولید کنندگان داخلی می‌شود و صنعت مد و پوشاک از پول‌ساز‌ترین مشاغل صنعتی در جهان محسوب می‌شود و فعالان این عرصه همه جزو پر درآمدترین افراد  هستند. 
 
وی ابراز داشت: دیگر وقت آن رسیده که طراح، تولید کننده وتوزیع کننده مثل حلقه‌های زنجیر بهم متصل باشند ضمن اینکه پیروی مد به معنای تبعیت از مدل‌های اروپایی نیست بلکه می‌توان در داخل کشور مد را بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی ایجاد و از علم و  هنر و دانش روز در تولید پوشاک استفاده کرد. 
 
گلناز نصراللهی مدیر کل صنعت نساجی پوشاک و اداره صنعت معدن و تجارت ضمن تشکر از تصمیمات شجاعانه قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: راه‌اندازی اولیه کارخانه نساجی ماشینی کشور به سال 1304 برمی‌گردد، در ایران و کشورهای دیگر به این صنعت به عنوان تأمین کننده نیاز عمومی نگاه می‌شد اما دیدگاه نسبت به این صنعت تغییر کرد. 
 
وی  در ادامه اظهار داشت: بهترین بخش صنایع نساجی، صنعت پوشاک است که اهمیتی به آن داده نشده است این صنعت می‌تواند بالاترین ارزش  افزوده را داشته باشد. 
 
نصراللهی با اشاره به اینکه بدون توجه به مد و لباس صنعت نساجی موجودیت و معنا ندارد گفت: با عنایت وزارت ارشاد پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است که انشاالله بتواند جبران سال‌های بی توجهی را بکند. 
 
مدیر کل صنعت نساجی و پوشاک بیان کرد: در جاهایی به صنعت نساجی با توجه به توانمندی‌های این صنعت توجه نشده است حال  این سؤال مطرح است که صنعت نساجی ایران نمی‌تواند مثل چین و ترکیه صادرات داشته باشد یا خیر؟ 
 
وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش توجه و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نساجی اظهار داشت: کارگروه تولیدات صنعتی پوشاک تشکیل شده است و درخواستهایی برای توسعه صنعت  پوشاک داشته‌ایم و با وجود کشورهای رقیب مثل ترکیه، پاکستان و چین باید به این عرصه توجه بیشتری را جلب کنیم. 
 
گفتنی است، پس از گشایش سالن 6 نمایشگاه بین‌المللی برای آغاز فعالیت جشنواره‌ مد و لباس، قبادی و طراحانی از دیگر غرفه‌های این سالن بازدید کردند. 
 
انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.