معاون کیفیت ایران خودرو:

ایران خودرو نیاز به پشتیبانی مالی دارد/ ارتقای کیفی سال 93 مورد رضایت نبود

معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه سبد محصولات ما تا سال 98 به 21 دستگاه ارتقا می‌یابد گفت: ارتقای کیفی در سال 93 از نظر مدیریت ارشد راضی کننده نبوده است.

ایران خودرو نیاز به پشتیبانی مالی دارد/ ارتقای کیفی سال 93 مورد رضایت نبود
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجتبی استاد رحیمی امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال آینده 3 هزار دستگاه خودرو به کشورهایی همچون عراق، آذربایجان، گینه، ونزوئلا ، سودان و ... صادر خواهد شد.

معاون کیفیت ایران خودرو افزود: کیفیت محصولات ایران خودرو در سال 93 به طور میانگین نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از محصولات ایران خودرو، خودروی گرند ویتارا نمره منفی 15 را کسب کرد که در شاخص کیفی خودروها رکورد محسوب می‌شود.

استاد رحیمی با بیان اینکه شاخص میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروها در شش ماهه اول امسال بهبود 3 درصدی نسبت به سال گذشته داشت تصریح کرد: شاخص رضایت مشتریان از تحویل خودرو در زمان مقرر طی شش ماهه اول سال 93 بهبود 12.2 درصدی نسبت به شش ماهه دوم سال 92 داشته است.

وی ادامه داد: رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز در سه ماهه سوم 93 بهبود یک درصدی نسبت به شش ماهه اول 93 داشته است.

استاد رحیمی گفت: در شاخص C100 مربوط به میزان برگشت قطعات از خدمات پس از فروش نیز بهبود 51 درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم .

معاون کیفیت ایران خودرو همچنین اظهار داشت: سبد محصولات ما تا سال 98 به 21 دستگاه و سه خودروی SUB ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد:‌ این موضوع در رویکرد توسعه محصول ایران خودرو است که البته میزان داخلی‌سازی‌ها از 30 تا 95 درصد متفاوت است.

وی با بیان اینکه در برنامه صادرات افق 1404 یک اعزام دولتی برای صادرات داریم افزود: بعضی از کشورها استانداردهایی را برای کیفیت خودرو می‌خواهند که ما را ملزم به کیفی‌سازی محصولات جهت انعقاد قرارداد می‌کند.

معاون کیفیت ایران‌خودرو با اشاره به صادرات 5 هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو طی سال جاری، گفت: 85 درصد این صادرات به صورت SKD و بقیه به صورت CBU صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تولید 574 هزار و 714 دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران‌ خودرو از ابتدای سال تا 10 اسفندماه، گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد رشد داشته و به طور میانگین روزانه 2400 دستگاه خودرو در این گروه خودروسازی تولید شده است. 

در اواخر سال 91 نزول کیفیت داشته‌ایم

استاد رحیمی با بیان اینکه در اواخر سال 91 نزول کیفیت داشته‌ایم اظهار داشت: افت کیفی در سال 91 در کلیه محصولات از لحاظ نمره کیفی به 21 رسیده بود که باید این عدد 29 می‌شد هم اکنون نیز این عدد 22 شده است.

وی افزود: این مسئله به دلیل ورود شوک‌های ناگهانی بود.

معاون کیفیت ایران خودرو تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف تعیین شده در تکنولوژی بازنده‌ها و نوسازی تجهیزات باید سرمایه‌گذاری انجام شود که البته در توان ایران خودرو به تنهایی نیست از این رو باید از سازنده‌ها حمایت شود.

به گفته وی برای محقق شدن برنامه‌ها نیاز به پشتیبانی مالی است و ایران خودرو دست خالی نمی‌تواند افزایش کیفیت داشته باشد.

دستور رئیس‌جمهور یکی از ورودی‌های برنامه 7 ساله ایران خودرو بود

استاد رحیمی در خصوص این که رئیس‌جمهور خواستار افزایش کیفیت خودروها شده است گفت: یک از ورودی‌های برنامه 7 ساله ما دستور رئیس جمهور بود که در این راستا جلسات کارشناسی بسیاری برگزار شد که بحث کیفی و غیرکیفی را ارزیابی می‌کند.

وی تصریح کرد: بحث ارتقای کیفی در سال 93 از نظر مدیریت ارشد راضی‌کننده نبوده است و ما باید سرعت را افزایش دهیم منتها محدودیت‌ها بسیار زیاد است.

معاون کیفیت ایران خودرو در خصوص واردات قطعه اظهار داشت: کم‌تر از هفت درصد قطعات از خارج وارد می‌شود که ما برای این واردات معیارهای مشخصی را داریم که در صورت پاس شدن این معیارها از هر کشوری می‌توانیم قطعه وارد کنیم چه بسا این کشور می‌تواند تیم باشد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر دو سیستم ارزیابی کیفیت پژو و رنو را داریم گفت: از دو سال پیش تدوین برنامه‌ای برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های داخلی خودمان را آغاز کردیم که بخشی از آن انجام شده که این سیستم ارزیابی خاص ایران خودرو است و تفاوتی بین برندهای مختلف نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: تفاوت معناداری در ارزیابی کیفی خودروهای داخلی و صادراتی نداریم و خودروهایی که دربازار داخل عرضه می‌شود از نظر کیفیت به خوبی خودروهای صادراتی است.

انتقال دانش فنی مهم‌ترین موضوع در مذاکرات با خودروسازان خارجی است

معاون کیفیت ایران خودرو در خصوص انعقاد قرارداد با شرکت پژو اظهار داشت: مهم‌ترین موضوعی که از نظر کیفیت مهم است انتقال دانش فنی در تولید خودرو بوده که وقتی با خودروسازان مطرح دنیا وارد مذاکره می‌شویم انتقال سیستم آنهابه سیستم داخلی ما را مورد تأکید قرار می‌دهیم که در اجرا باید به صورت 100 درصد عملیاتی شود.

استاد رحیمی همچنین در خصوص اشتراک‌سازی قطعات در تولید خودروهای مختلف گفت: یکی از راه‌های مقابله با تحریم این بود که اشتراک‌سازی را در خودروها انجام دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال گیربکس مورد استفاده شده در دو خودرو از نظر فنی بررسی شده که با اخذ تأیید نهایی این کار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این مسئله که بعضی از قطعات کیفیت لازم را نداشته است صحیح است ادامه داد: در خصوص گیربکس جلسات زیادی را تشکیل دادیم و با یک شرکت خارجی به عنوان مشاور وارد مذکره شدیم و این شرکت دو هفته پیش به ایران آمد و ما هم اکنون منتظر ارائه پیشنهاد آنها هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه د ربحث های ایمنی فراخوان را انجام می‌دهیم گفت: انتظاری نداریم که دولت به ایران خودرو کمک مالی کند ولی به هر حال 600 سازنده در سراسر کشور داریم که نکته مهم این است که این سازنده‌‌ها به صورت همگن رشد کنند.

استاد رحیمی همچنین وجود نوسانات کیفی درمحصولات ایران خودرو را تایید کرد و گفت: به دنبال ریشه یابی وجود این افت و خیزها در محصولات تولیدی خود هستیم و سعی خواهیم کرد این نوسانات که درحدود 10 درصد است را کاهش دهیم و هضم کنیم. 

انتهای پیام/
برچسب ها: کیفیت ، خودرو ، قطعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار