باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

هامون جانی دوباره گرفت/هامون را بیشتر بشناسیم

سرانجام در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و وارد شدن آب رودخانه فراخ رود افغانستان هامون جانی دوباره گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دریاچه‌ هامون(سیستان) با مساحت 4000 کیلومتر مربع و عمق متوسط 5متر( در فصول پر آبی) بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور، سومین دریاچه بزرگ کشور پس از خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان است که در شمال و شمال غربی دشت سیستان ( شمال استان سیستان و بلوچستان) قرار گرفته و به سه قسمت پوزک،صابوری و هیرمند تقسیم شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند .
 
دریاچه هامون و امکان پرورش و صید ماهی
 
 دریاچه هامون به دلیل دارا بودن‌ آب شیرین و امکان پرورش‌ و صید ماهی در سال‌های پر آبی‌ و تامین علوفه‌ دام‌ها از طریق حاشیه ونیزارهای‌ آن از اهمیت بالایی برخوردار است و تا سال 1378 با حجمی بالغ بر 8 میلیارد متر مکعب عامل اصلی حیات در منطقه سیستان شناخته می‌شد.
 


 هامون خشک شد
 
با جدا شدن افغانستان ازخاک ایران در سال1857 میلادی به موجب معاهده پاریس، مساله حقابه رودخانه هیرمند یا به قول افغان‌ها هلمند به یکی از مسائل مهم دو کشور تبدیل شد و در ادامه پس از به نتیجه نرسیدن کامل مذاکرات و حکمیت‌های مختلف میان سران حکومتی ایران و افغانستان در سال‌های 1282 و 1318 و 1328 شمسی، سرانجام با مداخله سه کشور آمریکا،کانادا و شیلی‌ قراردادی در سال 1351 میان محمد موسی شفیق نخست وزیر وقت افغانستان و عباس هویدا نخست وزیر حکومت پهلوی در کابل امضا و مقرر شد در هر ثانیه 26 متر مکعب (معادل 820 میلیون متر مکعب در سال) سهم ایران باشد  
 
عوامل خشکی هامون در 15 سال گذشته

کاهش نزولات جوی و حاکم شدن شرایط خشکسالی بر سیستان، نصب و به کارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند جهت کشت خشخاش توسط کشاورزان افغانی، عدم مدیریت صحیح منابع آب و عدم لایروبی نهرهای وصل شده به دریاچه‌ هامون در داخل کشور از جمله عوامل دریاچه در طول 15 سال اخیر هستند.
 
عواقب به وجود آمده خشکی هامون در منطقه 

فقر و ناامنی و مهاجرت خانواده‌های سیستانی به شهرهای شمالی کشور مانند بندر ترکمن و گرگان، مهاجرت بی رویه روستائیان وخالی شدن مرز از سکنه، از بین رفتن فعالیت‌های کشاورزی و نیاز مردم به درآمد قاچاقچیان را تشویق به فعالیت در این مناطق کرده است.


 
هامون رنگ آب به خود دید
سعید محمودی مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه  خبرنگاران با اشاره به آبگیری دریاچه هامون در استان اشاره کرد و گفت: آبگیری دریاچه از شمال هامون ( هامون صابری) همان مکانی که ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روز ملی تالاب‌ها به آن جا سفر کرده بود آغاز گردید.
 
وی ادامه داد: آب وارد شده به تالاب از سمت رودخانه‌ فراخ رود افغانستان و در قسمت های شمالی دریاچه بوده است.
 
محمودی در خصوص شرایط آبگیری تالاب گفت: گنجایش دریاچه‌ هامون یازده میلیارد متر مکعب است و این مقدار آبی که وارد تالاب شده است تنها دو الی سه میلیارد از حجم کلی دریاچه را در برگرفعته است در همین راستا شرایط کنونی تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد.
 
 مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آبگیری دریاچه هامون سبب کاهش هدایت بادهای 120 روزه به طرف شهرها و بهبود وضعیت آب و هوا می‌شود. 
 

 وی در پایان در خصوص تاثیر آبگیری تالاب برزندگی مردم منطقه بیان کرد: بهبود وضعیت کشاورزی، آب شرب، چرخش اکولوژیک مربوط به تولید علوفه کنترل ریزگردها،پوشش گیاهی مطلوب از جمله مواردی هستند که رابطه مستیقیم با آبگیری تالاب دارند.
 
امیدواریم با توجه به مسائل و مشکلاتی که برای مردم منطقه از خشکی‌ هامون به وجود آمده است امروزه و با  جاری شدن آب در تالاب ، اعتبارات لایروبی رودخانه سیستان افزیاش یابد تا از مختصر آب موجود استفاده بهینه شود و طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان نیز اجرائی شود تا مردم در چنین شرایط نامطلوب زیست محیطی دلگرم حیات دوباره طبیعت باشند.
 
گزارش از مریم کرمی

انتهای پیام/
برچسب ها: هامون ، بارندگی ، شرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۲۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
سیستانم غیورم همیشه سربلند باش.
Iran (Islamic Republic of)
ملیحه
۱۸:۵۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
ای داد بی داد کار از این حرفا گذشته به داد مردم
سیستان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
تشکر از زحمات شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
واقعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
خدا را هزار مرتبه شككككككككككر
Iran (Islamic Republic of)
علي رضا
۱۵:۴۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
خدا رو شكر انشا الله هميشه خبر هاي خوب را در سايت باشگاه مطالعه كنيم
آخرین اخبار