در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره کتاب سال جایزه شهید حبیب غنی‌پور مطرح شد

انتقاد از تعطیلی کتابخانه‌های مساجد و مدرسه‌ها/ نارضایتی «مصطفی رحماندوست» از درج نشدن مهر برگزیده شدن این جایزه بر روی کتاب‌ها

دبیر دائمی جایزه شهید غنی پور گفت: متاسفانه امروز کتابخانه‌های مساجد و مدارس ما تعطیل شده اند در حالی که چیزی که یک مدرسه یا مسجد را احیا می کند کتابخانه است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ اختتامیه چهاردهمین دوره کتاب سال جایزه شهید حبیب غنی‌پور  پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد جوادالائمه برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار بود آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این مراسم بیایند اما به لحاظ مشغله کاری وی نتوانست خود را به این مراسم برساند.

وی با اشاره به شروع و فعالیت جایزه شهید حبیب غنی پور از مسجد و با تفکر مسجدی عنوان کرد: این جایزه زیر سقف مسجد شکل گرفته است و هم اکنون نیز در مسجد ادامه می‌یابد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این جایزه برگزاری این جایزه در مسجد جواد الائمه (ع) است. مسجدی که از دوران انقلاب نفس انقلاب و دفاع مقدس بوده است و از دهه‌های گذشته نشان مقاومت را در خود دارد. این مسجد یکی از پایگاه‌های اصلی مقاومت و عرصه ایثار در دهه‌های گذشته بوده است.

وی در خصوص ویژگی دیگر  این جایزه گفت: حضور و فعالیت امیر حسین فردی در برپایی آن یکی از ویژگی های این جایزه است؛ مرحوم فردی تا وقتی نفس داشت به این جایزه علاقه مند بود. او شخصیتی است که بسیاری وامدار او هستند. او در این مسجد و برای این جایزه عمر گذاشت و از آن‌جایی که می‌دانیم چیزهایی که با اخلاص شکل بگیرند ماندنی هستند، این جایزه نیز ماندنی خواهد بود.

صالحی در ادامه عنوان کرد: برگزاری این جشنواره با نام شهید حبیب غنی‌پور و مردمی بودن آن از ویژگی‌های این جایزه است؛ این جایزه به دولت وابسته نیست و در مردم ریشه دارد.بی ادعا و با صداقت است و همین ویژگی‌هاست که آن را نگه داشته است.

وی در پایان گفت: بر اساس تصمیم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد معادل مبلغی که این معاونت برای خرید کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال در نظر گرفته است نیز برای خرید کتابهای برگزیده جایزه شهید حبیب غنی پور نیز تعلق می‌گیرد و در سال‌های آینده نیز این روند ادامه پیدا می کند.

در بخش دیگری از این مراسم محمد ناصری دبیر این جشنواره به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به زمان فعالیت کتابخانه مسجد جواد الائمه از سال 57 اشاره و گفت: از سال 1357 به بعد دوشنبه‌های هر هفته چراغ این مسجد به خاطر ادبیات فاخر روشن بوده است.

ناصری در ادامه به ارائه گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور پرداخت و گفت: در مرحله اول این جایزه 882 کتاب طبق فهرستی که خانه کتاب در اختیار ما قرار داد بررسی شدند که از آن میان 105 کتاب به مرحله‌ای رسیدند که باید به صورت جدی بررسی و داوری می‌شدند.

دبیر جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور در خصوص هدف برگزاری این جشنواره گفت: هدف از برگزاری جشنواره معرفی آثار فاخر داستانی و ترویج مطالعه برگزیده ها است. انتخاب‌های ما براساس نگاه مسجدی و شورای نویسندگان این مسجد است که تجربه نوشتن دارند. ممکن است آثار ارزشمند دیگری تا مرحله پایانی این جایزه رسیده باشند که از لحاظ کیفی و فنی در سطح بالایی باشند، اما از نگاه ما شاید آثار دیگری برتر باشند که اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش بخشی از وصیت‌نامه شهید حبیب غنی پور را که در آن به کتابخوانی تاکید شده بود قرائت کرد و گفت: متاسفانه امروز کتابخانه‌های مساجد و مدارس ما تعطیل شده اند در حالی که چیزی که یک مدرسه یا مسجد را احیا می کند، کتابخانه است.

وی تصریح کرد: سال گذشته اعلام کردیم که نهادها و حتی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید کتابهای برگزیده این جشنواره ما را حمایت کنند. امسال اولین کسی که اعلام کرد که معادل مبلغ ده میلیون تومان از برگزیدگان این دوره از جشنواره کتاب می خرد امام جمعه مسجد نور بود. همچنین یک موسسه عام المنفعه هم که در مناطق محروم فعالیت آموزشی انجام می دهد در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

در ادامه این مراسم مصطفی رحماندوست نویسنده، با بیان پیشنهاداتی از جمله تلاش برای گردهم آوردن تمام کسانی که از گذشته در کتابخانه مسجد جواد الائمه حضور داشته اند به سخنرانی پرداخت.

وی با ابراز نارضایتی از درج نشدن مهر برگزیده شدن این جایزه بر روی چاپهای بعدی این کتاب‌ها بیان کرد: معتبرترین جایزه داستانی ما جایزه جلال آل احمد است اما تا به حال بر روی هیچ یک از کتابهای برگزیده این جوایز مهر جایزه نخورده است.

رحماندوست ادامه داد: معمولا اگر قرار باشد که در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت بگیرد، ناشر بر روی کتاب می‌نویسد این ناشر برگزیده جایزه بوده است و نامی از نویسنده نمی‌برد. امیدوارم مسئولان برگزاری این جشنواره که مردمی هم هست با ناشران کتاب‌ها تماس بگیرند تا در چاپ‌های بعدی کتاب‌ها مهر برگزیده شدن در این جایزه بر روی جلد آن‌ها بخورد.

وی اظهار داشت: جایزه زمانی مهم است که اعتبار ملی و مردمی داشته باشد. این جایزه مردمی است و اگر کار مطبوعاتی و تبلیغاتی بر روی آن انجام شود می توانیم امیدوار باشیم که به یک جایزه ملی و مردمی تبدیل شود و فروش کتاب‌های برگزیده جایزه‌ مادی آن‌ها باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار