همدان؛

هرکیلو سیب زمینی 73هزار تومان آب می‌خورد

کارشناس زراعت جهادکشاورزی همدان ارزش ریالی تولید هرکیلو سیب زمینی با مصرف آب را 40 تا 73 هزار تومان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان؛ حمزه‌ای در همایش کشت نوین با بیان اجرای طرح مقابله با کم آبی برای کاهش مصرف آب در محصولات گفت: در این طرح برای مقابله با کم آبی محصولات زراعی اولویت بندی خواهندشد.

وی با بیان اینکه این طرح ابتدا برای محصول سیب زمینی اجرا خواهد شد افزود: علوفه، صیفی جات و غلات در اولویت های بعدی قرار خواهند گرفت.

حمزه ای با بیان اینکه در تمام کشورهایی که بارندگی مناسبی دارند صرفه جویی در آب انجام میشود تصریح کرد: در کشور ما با وجود کمبود بارندگی، در هیچ بخشی صرفه جویی انجام نمی گیرد.

کارشناس و محقق اداره کل منابع طبیعی استان نیز با بیان اینکه میزان تولید سیب زمینی در کشورهای پیشرفته در حال کاهش است گفت: به دلیل تاثیر این محصول در امنیت غذایی مردم،تولید سیب زمینی در کشورهای در حال توسعه و پرجمعیت مثل چین و هند رو به افزایش است.

هرمز سلطانی ، میزان تولید سالیانه سیب زمینی در کشور را 4 الی 5.5 تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بحران کم آبی مهم ترین بحران پیش روی بخش کشاورزی است که به یک چالش تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ر حال حاضر 80 درصد محصولات زراعی کشور به صورت آبی تولید می شود که نشاندهنده فشار شدید بر روی منابع محدود آب کشور است.

کارشناس و محقق اداره کل منابع طبیعی استان ادامه داد: این در حالی است که در دنیا میانگین تولید محصولاتی که با آب پرورش می یابند تنها 30 درصد است و 70 درصد باقیمانده محصولات تولید شده  با سایر روش ها همچون دیم کشت می شوند.

سلطانی با بیان اینکه تراکم پوشش در روش آبیاری قطره ای 93 درصد است گفت: این در حالیست که تراکم پوشش در آبیاری بارانی 60 تا 80 درصد و در آبیاری سطحی 50 تا 60 درصد است.
 
 
انتهای پیام/ض
برچسب ها: همدان ، سیب زمینی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.