نگاهی به اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93در اوایل سال 94تا مجروحیت 5 دانش آموز ایلامی بر اثر انفجار مین

آموزش و پرورش شاهد اخبار و وقایع مهم و گوناگونی بود که از آن جمله می توان به از پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93در اوایل سال 94 و مجروحیت 5 دانش آموز ایلامی بر اثر انفجار مین اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، آموزش و پرورش در هفته گذشته شاهد اخبار و برنامه های مختلفی بوده است که از جمله آن می توان به پرداخت مطالبات فرهنگیان تا پایان سال جاری ،  مجروحیت 5 دانش آموز ایلامی براثر انفجار مین ،امتناع وزیر آموزش و پرورش از ملاقات با کودکان شین آبادی ، ثبت نام اینترنتی اسکان نوروزی فرهنگیان از 10اسفند ماه و ارسال راهنمای فعالیت‌های نوروزی به مدارس  اشاره کرد.

در ادامه نگاهی گذرا به این عناوین خواهیم داشت:

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 در اوایل سال 94
 
 پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 در اوایل سال 94 یکی از مهمترین اخباری بود که هفته گذشته ، سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با حضور در مجله خبری شبکه یک در خصوص افزایش حقوق فرهنگیان، اظهار کرد:پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 92 اوایل سال 93 پرداخت شد البته در وزارت آموزش و پرورش پاداش پایان خدمت بازنشستگی با یک سال تاخیر پرداخت می شود اما امیدواریم پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که در سال 93 بازنشسته شده اند اوایل سال 94 پرداخت شود.
 
وی افزود : یکی از نکاتی که موجب رنجش همکاران فرهنگی شده موضوع پرداخت مطالبات و معوقات آنان بوده به این ترتیب که برخی از فرهنگیان از سال 90 مطالباتی را داشته اند و یک سری دیگر از معلمان نیز حق الزحمه امتحانات خرداد ماه خود را دریافت نکرده بودند برهمین اساس پرداخت بخشی از حق التدریس ها در این هفته آغاز شده و تا هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و امید است بخش عمده مطالبات پرسنلی نیز طبق گفته سخنگوی دولت تا قبل از اتمام سال 93 پرداخت شود.  
 

مجروحیت 5 دانش آموز ایلامی بر اثر انفجار مین/ انتقال دانش آموزان به مجهزترین مراکز درمانی

مجروحیت 5 دانش آموز ایلامی بر اثر انفجار مین یکی از مهم ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته بود که رسول پاپایی  معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش  در این خصوص گفت:  این حادثه هفته گذشته حدود ساعت 16:30 که دانش آموزان در حین بازی به روی مین رفته اند رخ داده است.

وی افزود: بر اثر این انفجار 5 دانش آموز مجروح شده اند که 3 نفراز آنها  بلافاصله به مراکز درمانی اهواز ، 1 نفر به تهران و 1 نفر  دیگر نیز به دلیل قطع یک پا به ایلام منتقل شده اند. 

 پاپایی ادامه داد: مسئولین و مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام پس از وقوع این حادثه به مراکز درمانی مراجعه کرده و از این دانش آموزان عیادت کردند و آموزش و پرورش نیز با همکاری سایر ارگان های استان تلاش کرده این دانش آموزان را به مراکز درمانی مجهزی منتقل کند. 
 
امتناع وزیر آموزش و پرورش از ملاقات با کودکان شین آبادی


امتناع وزیر آموزش و پرورش از ملاقات با کودکان شین آبادی یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته حسین احمدی نیاز وکیل کودکان شین‌آباد خبر داد و گفت : علی رغم هماهنگی قبلی و درخواست ملاقات از وزیر آموزش و پرورش دانش آموزان شین آباد به همراه والدینشان  موفق به دیدار ایشان نشده اند.

وکیل کودکان شین آباد گفت: والدین موضوع این دیدار را بیان مشکلات کودکان در حوزه آموزش و پرورش عنوان کردند.

سریال تکراری پیش ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی

سریال تکراری پیش ثبت نام دانش آموزان موجب شد که هفته گذشته باشگاه خبرنگاران گزارشی در این زمینه ارائه دهد که در این گزارش موضوع تازه ای که خانواده ها با آن روبرو هستند را بررسی می کند.

 مجتبی زینی وند مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اخذ وجه متوسط مدارس غیر دولتی بابت پیش ثبت نام دانش آموزان اظهار کرد: معمولا مدارس به دلیل ساماندهی و کسب رضایت اولیای دانش آموزان در قبال مراجعه خانواده‌ها اسم دانش آموز را ثبت و رزرو می‌کنند و هر ساله نیز این روال بوده است.

وی افزود: اما مدارس غیر دولتی در ازای  این پیش ثبت نام حق اخذ وجهی را از خانواده‌ها ندارند و وزارتخانه در صورت رویت چنین تخلفی برخورد جدی و قانونی با مدارس خواهد داشت.

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز دراین زمینه گفت : این پیش ثبت نام‌ها جنبه تبلیغی دارد و مدارس غیر دولتی حق دریافت هیچ گونه وجهی را تا زمانی که آموزش و پرورش به طور رسمی زمان ثبت نام را اعلام کند، ‌ندارند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه بیش از 3ماه تا پایان سال تحصیلی 93-94 باقی مانده و از سوی دیگر این پیش ثبت نام می‌تواند آثار سو روانی را برای دانش آموزان و اولیای آنها داشته باشد،بنابر این لزوم توقف اینگونه تبلیغات احساس می شود.

رسیدگی به وضعیت معیشتی خواسته فرهنگیان است

 هفته گذشته قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی فرهنگیان از وضعیت معیشتشان اظهار کرد: تاکنون واکنشی از سوی دولت و وزیر آموزش و پرورش در خصوص رسیدگی به خواسته‌های فرهنگیان دیده نشده اما انتظار است که آموزش و پرورش موضوع را جدی‌تر پیگیری کند البته در مجلس این حساسیت وجوددارد که برای فرهنگیان اقدامات قانونی انجام شود.
وی افزود: بیشترین خواسته فرهنگیان رسیدگی به وضعیت معیشتی وا فزایش حقوقی برابر کارکنان با سایر وزارتخانه‌ها است.
 
اعتراض فرهنگیان به تبلیغات گسترده آموزش و پرورش
 
اعتراض فرهنگیان به تبلیغات گسترده آموزش و پرورش در پرداخت مطالبات یک از مهمترین موضوعاتی بود که هفته گذشته  حسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرهنگیان معتقدند که تفاوت دریافتی آن‌ها با سایر کارکنان دولت در شرایطی یکسان بسیار زیاد است.
 
وی ادامه داد: اعتراض دیگر برخی فرهنگیان به تبلیغات گسترده‌ای است که آموزش و پرورش در هنگام پرداخت مطالبات فرهنگیان دارد، چرا که شأن و جایگاه معلم با این روند رعایت نمی‌شود.
 
نقوی حسینی تصریح کرد: اعتراض و نگرانی فرهنگیان تنها پیرامون دریافت و پرداخت مطالبات نیست، بلکه تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درسی و نظام ارزشیابی توصیفی بخشی از نگرانی‌های فرهنگیان محسوب می‌شود.
 
افزایش سه برابری سرانه دانش آموزی مدارس عشایری
 

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش  ، هفته گذشته از افزایش سرانه دانش آموزی مدارس عشایری خبرداد و گفت در پیش از دستور 907 جلسه  شورای عالی آموزش و پرورش براهمیت و ضرورت تامین اعتبارات مورد نیاز این وزارتخانه تاکید شد و از دولت و نمایندگان مجلس خواستار تخصیص اعتباراتی مناسب جهت پرداخت مطالبات معلمان و ارتقای کیفیت آموزش وپرورش شدند.

وی تصریح کرد: در این جلسه ، شورای عالی آموزش و پرورش سرانه دانش آموزی مدارس عشایری را سه برابر سرانه دانش آموزی سایر مدارس عادی تصویب کرد تا به این وسیله بتوان خدمات بهتری به فرزندان این قشر جامعه ارائه کرد.
 
برگزاری مراسم شور نیکوکاری در مدت 3 روز
 
هفته گذشته حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ، با اشاره به برگزاری مراسم شور نیکوکاری در  روزهای  13 ، 14 و 15 اسفند ماه اظهار کرد: مراسم شور نیکوکاری در مدارس سراسر کشور انجام و دانش آموزان به همراهی خانواده‌ها کمک‌های نقدی و غیر نقدی را در صندوق‌های مستقر در مدارس ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ی کمک‌های دانش آموزان سراسر کشور در سال 92، 21 ملیارد تومان بود که از این رقم حدود 3.5 میلیارد تومان مربوط به تهران و شهرستان‌های تهران بوده است که در سال گذشته بین دانش آموزان نیازمند ارائه شد.

ثبت نام اینترنتی اسکان نوروزی فرهنگیان از 10اسفند ماه

ثبت نام اینترنتی اسکان نوروزی فرهنگیان از 10اسفند ماه یکی از مهمترین اخباری بود که اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران هفته گذشته  مطرح کرد و گفت :همکاران فرهنگی خارج از تهران می‌توانند از 10 اسفند ماه ثبت نام اینترنتی اسکان نوروزی را به منظور بهره‌گیری از امکانات شهر تهران آغاز کنند.

وی با اشاره به عدم توزیع پیک نوروزی در بین دانش‌اموزان افزود: همچون سال گذشته چیزی به نام پیک نوروزی نداریم و هر معلمی مسئول تکالیف نوروزی دانش آموزان کلاس خود است که با توجه به شناختی که از میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خود دارند تکالیفی را برای آنها مشخص می‌کند..

وی تصریح کرد: راهنمای فعالیت‌های نوروزی همانند سال گذشته به مدارس ارسال شد تا بر اساس آن معلمان مدارس فعالیت‌هایی را طراحی و به دانش آموزان اعلام کنند.

 ایجاد موزه مجازی شهدای فرهنگی و دانش آموز


 هفته گذشته محمد حسین کفراشی مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش از ایجاد بانک اطلاعات شهدای فرهنگی و دانش‌آموز  خبر داد و اظهار کرد: در طول مدتی که از جنگ تحمیلی گذشته آمار دقیقی از شهدای فرهنگی وجود ندارد و حتی اطلاعات شهدای دانش آموز نیز کامل و جامع نیست.

وی افزود: هم اکنون در حال جمع آوری اطلاعات شهدای فرهنگی و دانش آموز از استان ها و ثبت این اطلاعات در سیستم سجاد هستیم و این اطلاعات شامل دل نوشته‌ها، خاطرات، محل تحصیل و تدریس وصیت نامه شهدای فرهنگی و دانش آموز می‌شود.

مدیر کل دفتر امور شاهد وایثارگران وزارت آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: در راستای شناسایی و معرفی شهدای فرهنگی به جامعه اقدام به صدور کارت شناسایی برای فرهنگیان شهید کردیم که همزمان با بزرگداشت روز شهدا در 22 اسفند ماه از این کارت رونمایی می‌شود.

پیک‌های نوروزی دانش آموزان امسال پژوهش محور است
 

تغییر رویکرد و عنوان پیک نوروزی  یکی از موضوعاتی بود که هفته گذشته رسول پاپایی معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی آموزش و پرورش اظهار کرد و عنوان این پیک را مجموعه‌ فعالیت‌های نوروزی برشمرد.

وی افزود: امسال مجموعه فعالیت های نوروزی به جای تکلیف محور بودن تحقیق محور و پژوهش محور است.

پاپایی در خصوص تغییرات ساختاری در پیک نوروزی گفت: ‌پیک نوروزی همچون گذشته متمرکز درسطح‌ استان‌ها یا کشور نیست و یک مجموعه فعالیت واحدی برای کل کشور تعریف نمی‌شود بلکه به تناسبت شرایط بومی و محلی هر استان است و چنانچه معلمان مدرسه‌ای در کشور مجموعه‌ فعالیت‌های نوروزی را طراحی کرده ‌باشند و گروه‌های آموزشی منطقه و کشور نیز این فعالیت‌ها را تایید کرده می توانند به دانش آموزان  مدارس خود ارائه کنند.

کتاب واژه‌نامه تخصصی آموزش و پرورش منتشر شد

یکی دیگر از مهمترین اخبارحوزه آموزش و پرورش درهفته گذشته انتشار کتاب واژه‌نامه تخصصی آموزش و پرورش(ترمینولوژی)،  به عنوان یک دایرة المعارف‌ علمی ـ تخصصی و اصطلاحات مرتبط با آموزش و پرورش بود که تولید این واژه‌نامه می‌تواند در خلق زبان مشترک و انتقال درست مفاهیم، زمینه درک و فهم آسان‌تر واژه‌ها و اصطلاحات مربوط به متون تخصصی را فراهم کند و ارتباط بین علاقه‌مندان آموزش‌ و‌ پرورش، به ویژه در حوزه‌های گوناگون درون و برون سازمانی را تسهیل کرده و از اتلاف منابع مادی و معنوی جلوگیری کند.

این کتاب حاوی 3000 واژه به همراه معنی لغوی آنها از منابع معتبر است و یکی از ویژگی‌های آن، این است که معادل انگلیسی واژه‌ها، در سمت چپ و فهرست منابع واژه‌ها در قسمت آخر و شماره مأخذ مربوط به هر واژه نیز در انتهای هر واژه در داخل کروشه درج شده است که این کار، مراجعه به منابع هر واژه را به صورت جداگانه امکان‌پذیر و آسان می‌کند.
 
ایجاد 11 بستر یادگیری برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان برمبنای شکوفایی فطرت

هفته گذشته حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت هفته امور تربیتی برگزار شد با اشاره به جایگاه تربیت در کتاب‌های درسی اظهار کرد: هدف آموزش و پرورش آموزش و تربیت است و از این رو یکی از مولفه‌های نظام تعلیم و تربیت برنامه درسی، کتاب‌های و محتواهای آموزشی است که در سایر مولفه‌های دیگر اثر مستقیمی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با بیان اینکه هدف  آموزش و پرورش بر اساس برنامه درسی ملی و سند تحول  بنیادین رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بر مبنای شکوفایی فطرت است گفت: برای عملیاتی کردن این هدف  مهم باید تعریفی از شکوفایی فطرت ارائه کرد و آن عبارتند از ارتقاء تفکر، همت، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی با خداوند، خود انسان، نظام آ‌فرینش و دیگران به معنای خلق است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای انجام این کار 11بستر حوزه یادگیری در برنامه درسی از جمله حوزه تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی و علوم انسانی وسلامت و تربیت بدنی و کار و فناوری، فرهنگ تمدن و هنر، آداب و مهارت‌های زندگی و زبان‌های خارجی پیش  بینی شده است که هرکدام از این حو زه‌ها بعد آموزشی و تربیتی دارند.
 
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش متولی تربیت نیست بلکه در سند نیز اشاره شده که در امر تربیت ارکانی دخیل و سهیم هستند که خانواده، مدرسه و اجتماع از جمله این ارکان تربیتی به شمار می آیند.

رنگ و بویی حماسی در مسیر تربیتی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان  هفته گذشته در دومین دوره آموزشی ـ تشکیلاتی فانوس و راه 2 اظهار کرد: تربیت حماسی موضوعی است که شاید کمتر در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به آن پرداخته شده  و این موضوعی است که باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه مسیر تربیتی، رنگ و بویی حماسی به خود بگیرد، گفت: اگر یک مربی دل صاف، باطن زلال و روح شجاعت طلبی داشته باشد، بی‌شک این روحیات ناخودآگاه در فطرت دانش‌آموز ایجاد می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان  تصریح کرد: در حال حاضر طرح همکلاسی آسمانی و لشگر فرشتگان، کار بسیار ارزنده‌ای است که در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در حال انجام است و توصیه‌ام به مربیان این است که در ابتدای امر، خود را از متون و مباحث حماسی بهره‌مند سازند و بعد دست دانش‌آموزان را در این مسیر بگیرید.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجروحیت ، ایلام ، مطالبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته امسال
۲۰:۴۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
جناب بطحایی مگر مملکت قانون نداره ، چرا پاداش و حق و حقوق مسلم یک بازنشسته باید یکسال بعد پرداخت بشه طبق چه قانونی خواهشمندیم استناد بیارید. این حرف شما قابل پیگیری در مراجع قضایی است چون بودجه این پاداش تامین شده و در مجلس تصویب شده باید مشخص بشود کجا هزینه شده و دیرکرد و سود بانکی آن باید پرداخت بشود.
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته امسال
۱۳:۴۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
براساس چه قانون و منطق و عقلی پاداش پایان خدمت فرهنگیان یکسال بعد باید پرداخت بشود ؟اگرقانون در مورد همه یکسان برقرار میشه پس ما هم باید مانند دیگر کارکنان پاداش را سر وقت و بموقع بگیریم . از فروردین 93 معلمان بازنشست میشوند و اگه بخواهیم آمار آنها را ماهانه بگیرم تعداد کمی بصورت ماهانه بازنشست میشوند و اگه آموزش و پرورش مانند دیگر ادارات پاداش آنها را ماهانه پرداخت نماید حق و حقوق کسی ضایع نمیشود . ولی در حال حاضر بصورت کلی اعلام میکنند 24000 هزار بازنشسته شدن و کسری بودجه برای پرداخت داریم . آقای بطحایی شما باید کسی که اسفند امسال بازنشست میشه پاداشش را اسفند سال آینده بدید در صورتی که اعلام کردید اوایل سال 93 پرداخت میشه به نظر بنده و بعنوان یک بازنشسته فرهنگی و مدرس دانشگاه ضعف و ناکارآمدی در ساختار و بی تجربیگی خود وزارتخانه است
آخرین اخبار