باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

سخنان امیدوارکننده مسئولان / جایگزینی نیروی انسانی بجای منابع زمینی تا چه حد جدی است؟

"عدم اتکا به منابع زمینی برای رسیدن به اقتصاد مطلوب" جمله‌ای است که معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد، جمله‌ای که در صورت تحقق می‌تواند تحولی بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ "عدم اتکا به منابع زمینی برای رسیدن به اقتصاد مطلوب" جمله‌ای است که معاون اول رئیس جمهور در توضیح اینکه نیروی انسانی باید در اقتصاد ایران جایگزین نیروی زمینی شود، اعلام کرد.

شاید این تفکر که "باید اقتصادمان را به یک امر تمام نشدنی متکی کنیم" بسیار کمتر از انگشت‌های دو دست از سوی مسئولان کشور ابراز شده بود چرا که همواره در سخنرانی‌‎ها و تریبون‌ها آنچه که به گوش شنونده می‌رسید توجه به نفت،چگونگی جایگزینی معادن،اعمال تعرفه‌ها و صحبت‌هایی از این دست بود اما این بار این سخن جهانگیری و توجه به نیروی انسانی را شاید همانگونه که خود او ابراز کرده است بتوان روزنه‌ای برای حرکت به سمت اقتصاد مطلوب دانست.

اقتصادی که تا به امروز به نفت، پتروشیمی و سایر منابع متوسل بوده و توجه چندانی را به منابع انسانی روا نداشته است.

بر این اساس؛ از طرفی اقتصاد کشور ما از ابتدا وابسته به نفت بوده و درآمدهای ناشی از فروش آن به نوعی خیال مسئولان را برای عدم توجه به منابع دیگر راحت کرده بود و از طرفی راه حضور فعالانه منابع انسانی در اقتصاد ما به قدری پر پیچ و خم است که خود به خود مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

اما در این دوره که شیطنت عربستان قیمت نفت را روز به روز با کاهش مواجه کرد، توجه مسئولان به اینکه باید اقتصاد را آنگونه که رهبر معظم انقلاب آن را "اقتصاد مقاومتی" نامیده‌اند جلب شده و سخنان امیدوارکننده‌ای در این راستا بیان می‌کنند.

البته در این بین بسیار شنیده می‌شود که "معادن می‌توانند جایگزین نفت شوند" که این سخن باز هم حکایت از دل بستن ما به منبعی زمینی دارد که البته این منبع طبق گفته دلسوزانش نیاز به یک برنامه 10 تا 12 ساله منظم دارد تا بتواند خود را پیدا کند و پیشرو اقتصاد باشد.

به هر سو؛ اقتصاد روز دنیا می‌گوید که منبع انسانی به دلیل دارا بودن پتانسیل برای خلق منابع دیگر مهم‌تر از هر منبع دیگری است چرا که می‌تواند اقتصاد را آنگونه که متولیان می‌خواهند به پیش برد و به توسعه رساند.

از طرفی قشر تحصیل کرده که تمام روزهای خود را جهت متخصص شدن صرف کردند نیز می‌توانند امیدوار باشند که روزی اقتصاد را بدون تکیه به یک منبع طبیعی و با تکیه بر علم و دانش و تخصص خود به سمت توسعه پیش خواهند برد.

بر این اساس؛ امید است سخنی که از سوی معاون اول رئیس جمهور عنوان شد در خروجی اخبار بایگانی نشود و رنگ واقعیت به خود بگیرد حتی اگر لازم باشد سالیان سال برای تحقق آن سعی و تلاش به خرج داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار