رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

روش‌های تجاری سازی در کشور توسعه پیدا نکرده است

صدیق گفت: روش‌های مناسب تجاری سازی هیچ زمان در کشور توسعه نیافته است.

دکتر محمد جعفر صدیق، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: روش‌های مناسب تجاری سازی هیچ زمان در کشور توسعه پیدا نکرده است. برای این منظور لازم است این روش در ابتدا توسعه یافته و ابعاد قانونی آن شکل بگیرد. در حال حاضر اگر تکنولوژی بروکرها و یا نظام دلالی از خرید و فروش خانه حذف شود، افراد به هیچ عنوان قادر نخواهند بود تا برای خرید و فروش منزل خود مشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: روش دیگر در تجاری سازی دین است که شرکت‌هایی که در بازار هستند، شرکت‌هایی که به محصول دست پیدا کرده‌اند را خریداری کنند. متأسفانه این روش‌ها در کشور موجود نبوده که لازم است پایه‌ریزی شوند تا امکان تجاری‌سازی فناوری به وجود بیاید.

صدیق خاطر نشان کرد: این روش‌هایی در طول چند سال گذشته تمام تمرکز‌ها بر روی فن بازارها بوده است. فن بازارها نیز در حال حاضر از دید محصول نمایشگاه محسوب می‌گردد که کفایت نمی‌کند. به طور قطعی باید روش‌های اجرایی جدی برای فروش فناوری به وجود آورده شود.

گفتنی است، که فروش فناوری که وارد نمایشگاه و یا فن‌ بازار می‌گردند نیز مسأله جدی بوده که باید حل شوند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پایان افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات موجود این است که تصور می‌شود باید دولت در ساخت و ساز دخالت داشته باشد. در حالی که مردم می‌توانند این مسأله را حل کنند و دولت تنها بایستی زمینه آن را فراهم سازد. هدف از برنامه ششم حل و فصل این مسأله است و مردم بایستی وارد کار شوند.

گفتنی است، که در این قضیه وزارتخانه‌های اقتصادی نقش به سزایی را ایفا می‌کنند، چرا که منابع مالی بزرگ در دست آنها است. زمانی که صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان وسط می‌آید، این چیزی که به اقتصاد مربوط بوده و ارتباطی با دانشگاهها ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار