خشم دموکرات‌ها از لایحه جمهوری‌خواهان درباره توافق هسته‌ای ایران

تلاش جمهوری خواهان امریکا برای تصویب پیش نویس قانونی در زمینه نظارت بر هر گونه توافقنامه هسته ای احتمالی با ایران در کنگره خشم دموکرات‌های این کشور را به دنبال داشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ساعاتی بعد از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، "میچ مک کانل"، رهبر اکثریت سنای امریکا، تصمیم گرفت این لایحه را بدون مطرح شدن در کمیته ذیربط  برای رای گیری به صحن سنا ارسال کند. 

سناتور دموکرات "رابرت منندز" از ایالت نیوجرسی و از چهره های برجسته حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای امریکا، گفت: صراحتا می گویم این کار آن چیزی نبود که ما قصد داشتیم انجام دهیم. قرار   این بود که در بحث نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته ای با ایران از سیاسی کاری پرهیز شود.

سناتور منندز گفت: این قضیه مرا ناامید و حتی عصبانی کرده است.

از سوی دیگر، هری رید، رهبر دموکرات های سنا،  نیز از اقدام جمهوری خواهان در این زمینه انتقاد کرد. 

سناتور رید گفت: سیاست ها و موضع گیری های حزبی اموری ناچیز و گذرا هستند، اما اسرائیل باید برای همیشه باقی بماند. وی گفت: رهبران کنگره باید بر اصل ایجاد و حفظ اتحاد گسترده بین هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مقابل دشمنان اسرائیل تاکید کنند.

"تیم کین"، عضو دموکرات کنگره امریکا از ایالت ویرجینیا، نیز گفت: کنگره باید هر گونه توافق هسته ای را که با ایران حاصل می شود مورد بررسی کند. اما ما باید نشان دهیم که بررسی که در کنگره انجام می دهیم عالمانه و کامل است و از هر گونه شتابزدگی و بحث های حزبی به دور است

در صورتی که این طرح تصویب و نهایی شود باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، ملزم خواهد شد هر گونه توافق هسته ای احتمالی با ایران را ظرف مدت پنج روز به کنگره ارسال کند تا نمایندگان درباره آن اعلام نظر کنند. بر اساس این طرح، کنگره بعد از آن 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره برداشته شدن هر گونه تحریم احتمالی علیه ایران اعلام نظر کند. 

این طرح را "باب کورکر"، سناتور دموکرات از ایالت تنسی، ارائه کرده است. 




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار