واکنش‌ها به "نمایش پرفریب و ایران‌هراسانه" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا

از تشبیه سخنرانی به "مراسم اسکار" تا "لفاظی" و "پوشالی بودن" یک تئاتر سیاسی

نتانیاهو روز سه شنبه در "سخنرانی جنجالی" و "نمایش پرفریب" خود ضمن تکرار ادعاهای گذشته خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، تداوم تحریم ها علیه تهران را خواستار شد.


مردم سرزمین‌های اشغالی سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا را از نزدیک دنبال کردند و نظرات متفاوتی نیز در مورد آن دارند.  یکی از ساکنان بیت المقدس گفت، این سخنرانی نتانیاهو در برابر کنگره اهمیت بسیاری داشت. نتانیاهو بسیار نگران بود اما می‌دانست راجع به چه چیزی صحبت کند.   با این حال عده ای از مردم اسرائیل نیز با آنچه نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت، مخالف هستند. حتی برخی وی را متکبر و خودپسند می دانند.  زنی گفت، سخنرانی نتانیاهو به روابط آمریکا و اسرائیل کمکی نمی‌کند. این سخنرانی تنها اوضاع را بدتر می‌کند. من ترجیح می دادم وی در اسرائیل بماند و در کنگره آمریکا سخنرانی نکند.  از دیدگاه برخی از مردم نیز نتانیاهو در سخنرانی در کنگره نخست وزیر اسرائیل نبود بلکه یکی از نامزدهای انتخابات پارلمانی بود.   مردی در این خصوص گفت، این سخنرانی برای اسرائیلی ها بسیار جنجالی بود، زیرا در آستانه انتخاباتی مهم صورت گرفت. توافق با ایران پس از انتخابات خواهد بود و نتانیاهو باید آن را از هم اکنون مطرح می کرد. من نمی دانم آیا این سخنان تاثیری هم خواهد داشت؟ احتمالا بی تاثیر خواهد بود. 


وزارت امور خارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به استفاده نابجا از بخشی از اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا متهم کرد.  جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهاراتی که نتانیاهو روز سه‌شنبه درباره برنامه هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا بیان کرد نمایشی نادرست از اظهارات کری در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا بود.


جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در بیانیه‌ای اعلام کرد "بنیامین نتانیاهو" رهبر شر و بدی در جهان است.  در ادامه این بیانیه آمده است سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا به بهبودی وجهه‌اش و ارتکاب جنایاتش در حق فلسطینیان کمک نکرد.


"تزیپی لیونی" رئیس حزب "جنبش" رژیم صهیونیستی  اعلام کرد: "سخنرانی که نتانیاهو در برابر کنگره آمریکا ایراد کرد، به اسرائیل ضرر شد."


"جری هافمن" نمایندهٔ ایالت کالیفرنیا از حضور در جلسهٔ سخنرانی نتانیاهو اظهار ندامت کرد.  "جری هافمن" در نشست خبری خود در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگرهٔ آمریکا گفت: من در جلسهٔ سخنرانی شرکت کردم اما باید به دیگر همکاران خود می‌پیوستم و در این جلسه شرکت نمی‌کردم چون تقریبا هر روز اقدامات وقیحانه‌ای در صحن مجلس می‌گذرد. 

"استیو کوهن" نمایندهٔ ایالت تنسی در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: فکر نمی‌کنم تحریم‌های بیشتر باعث شود که ایرانی‌ها به زانو درآیند.  "استیو کوهن" در نشست خبری در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگرهٔ آمریکا گفت: "سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود یا حتی شبیه مراسم اسکار بود." تیم جمهوریخواه حاکم بر کنگره از گالری به نام مجلس نمایندگان آمریکا برای پیش بردن اهدف سیاسی استفاده کرد و به برخی افراد لطف کرد. وی گفت: فکر نمی‌کنم تحریم‌های بیشتر باعث شود که ایرانی‌ها به زانو درآیند. 

"پتیر ولچ" نمایندهٔ ایالت ورمونت گفت نخست وزیر اسرائیل هیچ راه حل جایگزین ارائه نکرد.  "پتیر ولچ" در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: "من در جلسهٔ سخنرانی شرکت کردم، علت حضور من در سخنرانی این بود که من امیدوار بودم از نخست وزیر اسرائیل حرف‌هایی را بشنوم که توجیه کنندهٔ این پرسش باشد که چرا او تصمیم گرفت این سخنرانی را دو هفته قبل از انتخابات ایراد کند؟ چرا او این سخنرانی را در حضور جان بینر انجام داد و چرا تصمیم گرفت که رویکرد دوحزبی به اسرائیل را به خطر اندازد و آن را تبدیل به یک نبرد حزبی کند؟ " وی گفت:" من درحالی از جلسهٔ سخنرانی بیرون آمدم که ناامید بودم."

"جی کی باترفیلد" نمایندهٔ ایالت کارولینای شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اقدام جان بینر در دعوت از نتانیاهو یک دعوت با انگیزهٔ سیاسی بود. "جی کی باترفیلد" در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: نخستین واکنش من به سخنرانی نتانیاهو این بود که به این نشست خبری بیایم و نظر شخصی‌ام را بیان کنم. من شخصا تصمیم گرفتم سخنرانی نتانیاهو را در تلویزیون نگاه کنم اما نخواستم شخصا در جلسه باشم. "

"جان شاکوسکی" نمایندهٔ ایالت ایلینوی مدعی شد:" جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با روشی که بنیامین نتانیاهو پیشنهاد کرده است، شدنی نیست."  "جان شاکوسکی" در نشستی خبری در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو درجلسهٔ کنگرهٔ آمریکا گفت: من با این هدف که ایران نتواند سلاح هسته‌ای داشته باشد، موافقم. رئیس جمهور آمریکا صریح‌تر از این نمی‌توانست باشد و هدف مذاکرات با پنج قدرت دیگر نیز همین بود تا اطمینان حاصل شود که این هدف بدست می‌آید."

"جیم مک درموت" نمایندهٔ واشنگتن در مجلس نمایندگان آمریکا گفت بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود تلاش کرد افراد را بترساند تا آن‌ها وادار شوند که به حرف‌های او عمل کنند.  "جیم مک درموت" در نشست خبری خود در واکنش به سخنرانی بنیامین نخست وزیر اسرائیل در کنگرهٔ آمریکا گفت: وی تلاش کرد افراد را بترساند و به نوعی گفت رئیس جمهور آمریکا کارش را نمی‌کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات خود به امنیت ما توجه نکرده باشد. باید گفت که از این منظر آنچه که شاهدش بودیم نمایش تاسف بار یک فعالیت سیاسی بود که وارد مجلس نمایندگان آمریکا شد تا اقدام رئیس جمهور را تضعیف کند." 

"جان لوئیس" نمایندهٔ ایالت جرجیای آمریکا در مجلس نمایندگان ضمن تاکید بر حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای تضعیف مذاکرات و رئیس جمهور آمریکا، یک اقدام حزبی است و کار درستی نیست.  

"جان یرموث" نماینده ایالت کنتاکی در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: من از اظهارات وی درباره نحوه مذاکره خشمگین شدم. به بینر رئیس مجلس نمایندگان و نخست وزیر نتانیاهو به خاطر این نمایش سیاسی بسیار تحریک کننده تبریک می‌گویم. 

نماینده ایالت تگزاس گفت نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد هم درباره گریز هسته ای ایران اشتباه کرده بود.  نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا در نشست خبری خود درباره ی سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره ی آمریکا گفت: قطعا سخنرانی نخست وزیر اسرائیل اهداف سیاسی او برای بقا در انتخاباتی بسیار سخت را برآورده کرده است. همه ی ما در کنار اسرائیل هستیم. هیچ کس در اسرائیل نیست که از نتانیاهو انتقاد کند و او را به چالش بکشد همانطور که هیچ کس در آمریکا نیست که از دیک چنی انتقاد کند و او را به چالش بکشد!  وی افزود: اما تنها راه حل جایگزین که او پیشنهاد می کند ، تسلیم شدن کامل ایران است که رخ نخواهد داد. به اعتقاد من، ما باید همچنان به شیوه ای قابل راستی آزمایی اقدام به بازرسی های محکم و سرزده بکنیم. من به جنگ به عنوان بهترین راه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای اعتماد ندارم. تنها رویکرد، دستیابی به یک توافقنامه قابل راستی آزمایی است که این دولت خیلی سخت روی آن کار کرده است.

نماینده ایالت اورگان در موضع گیری شدید الحن علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی  ناتوانی نتانیاهو در مذاکره با فلسطینی ها را به  رخ  او کشید.  نماینده ایالت اورگان در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره گفت: من شش هفته پیش به صراحت گفته بودم که قصد ندارم چیزی را مورد تکریم قرار دهم که نوعی بازی سیاسی است. من گفته بودم که قصد ندارم بخشی از مبارزه ی انتخاباتی نتانیاهو باشم. من سخنرانی نتانیاهو را در تلویزیون دیدم اما هیچ یک از سخنان او نشان دهنده این امر نبود که اکثریت مردم اسرائیل درباره ی آمدن او به کنگره اشتباه می کردند یا اینکه نشان دهد  اکثریت آمریکایی ها اشتباه می کردند. من هیچ چیزی در سخنرانی نتانیاهو ندیدم که اشتباه بودن نظر مردم آمریکا و اسرائیل را نشان دهد. وی افزود: من نوزده سال است که در کنگره هستم، من به هشدار آمیز ترین  پیش بینی های نتانیاهو گوش کردم، من از نتانیاهو شنیدم که هدایت کننده ی جنگ عراق بود، درحالیکه جنگ عراق بزرگترین و تنها اشتباه تاریخ آمریکا بود،این جنگ تریلیون ها دلار هزینه ایجاد کرد و جان صدها هزار نفر را گرفت.   این نماینده آمریکایی گفت: وی القاء می کند که هیچ گزینه ی جایگزین وجود ندارد، به سخنرانی او به دقت گوش کنید. وی هیچ مسیر جایگزین را برای ادامه ی راه ارائه نکرد. وی فقط مطالباتی را مطرح کرد. هیچ  یک از  سخنان او پیشنهادی در بر نداشت که منجر به موفقیت بیشتر شود. به نظر من افراد باید فرضیه نتانیاهو را زیر سئوال ببرند که می گوید ایرانی ها و آمریکایی ها همیشه دشمن خواهند بود.   این نماینده افزود: من متعجب شدم که نخست وزیر اسرائیل تمام وقت خود را صرف کرد و این همه راه را طی کرد اما در سخنرانی خود حتی یک کلمه هم درباره کوتاهی خودش در حرکت دادن رو به جلوی اسرائیل در روند صلح با فلسطینی ها صحبت نکرد! 

رئیس پارلمان لبنان در واکنش به سخنان دیشب نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا علیه ایران، آنرا هجوم سیاسی به این کشور و بلکه یازدهم سپتامبر سیاسی دانست.  نبیه بری در واکنش به سخنان بنیامین نتانیاهو از اعراب خواست به سخنان وی خوب دقت کنند تا دریابند امید به صلح با اسرائیل صرفا یک سراب است. وی به تاثیر اسرائیل بر سیاست آمریکا اشاره کرد و افزود: این تاثیر به جایی رسیده است که نتانیاهو دولت آمریکا را در خانه خودش به چالش می‌کشد و تلاش می‌کند از توافقنامه‌ای که آمریکا و متحدان غربی آن تصمیم دارند با جمهوری اسلامی ایران امضا کنند، جلوگیری کند. 

نیویورک‌تایمز این اقدام را یک "تئاتر سیاسی سودجویانه" خواند و نوشت که این اقدام برای به چالش کشیدن سیاست خارجی" باراک اوباما "رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت. نیویورک‌تایمز در این یادداشت نوشت: "سخنرانی نتانیاهو هیچ چیز تازه‌ای نداشت و مشخص کرد که این سخنرانی تماما برای نشان دادن قاطعیت وی در مورد مسائل امنیتی در آستانه انتخابات پارلمانی بود. وی هیچ دید جدیدی از ایران نداد و دلیلی هم برای رد توافقی که ایالات متحده و پنج قدرت بزرگ دیگر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، در حال مذاکره آن با این کشور هستند را ارائه نکرد."

"محمد البرادعی" مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتر خود در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس توافق با ایران را شروعی برای نظم جدید امنیت منطقه‌ای دانست. 

"ماری هارف"سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: این سخنان به  صورت فرضی بود و او کاملا لفاظی را بیان کرد و چیز دیگری نداشت. نخست وزیر امروز به نوعی حرف های بهت انگیزی زد از جمله این که گفت همه تحریم ها درباره ایران ناگهان برداشته می شوند.به این صورت نیست.  وی افزود: ما همواره گفتیم اگر به یک توافق هسته ای برسیم همچنان تحریم ها برای تروریسم ،حقوق بشر(!) که برای آنها تحریم های بسیار و کاملا شدیدی است و دیگر موضوعات سر جای خود باقی خواهد ماند. ایران محدودیت هایی خواهد داشت که بیشتر از هر توافق دیگری سرجای خود خواهد بود و همانطور که پیشتر گفتم تحریم ها درباره دیگر موضوعات سرجای خود باقی خواهد ماند. در نهایت این که وی درباره نظرش در خصوص  نحوه تلاش ما برای قطع چهار مسیر حرفی نزد.این گفتگوها بسیار پیچیده ،فنی و گسترده است.فقط یک پرسش مطرح نیست. 

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: " نتانیاهو توافقی را محکوم می کند که هنوز بسته نشده و وجود خارجی ندارد." او گفت نگرش نخست وزیر اسرائیل به مذاکرات هسته ای از دریچه امنیت اسرائیل است ، نه آمریکا. 

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در واکنش به سخنانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، گفت: سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» را مشاهده نکردم اما متن آن را خواندم؛ حرف جدیدی در سخنرانی او نبود.  وی در ادامه گفت: نتانیاهو جایگزین‎های جدی برای منع ایران از دستیابی به سلاح هسته ای ارائه نکرد. اوباما تاکید کرد: تحريم هاى بيشتر و حتى جنگ موثر نخواهد بود؛ بهترين راه حل توافق است.


"رند پال" سناتور جمهوریخواه آمریکا در مورد سخنرانی نخست وزیر اسرائیل مدعی شد: از شنیدن سخنرانی وی لذت بردم(!) و باید بگویم در کنار اسرائیل هستم.

"نانسی پلوسی"رهبر دموکرات ها در مجلس نمايندگان آمريکا گفت که سخنرانی نتانیاهو در کنگره توهین به آمریکا  بود.  وی افزود: "پیوند های ناگسستنی بین آمریکا و اسرائیل ریشه در ارزش ها و آرمان ها و منافع مشترک ما دارد.به همین جهت من به عنوان کسی که برای روابط آمریکا و اسرائیل ارزش قائلم و اسرائیل را دوست دارم نزدیک بود اشکم در هنگام سخنرانی نخست وزیر جاری شود و از توهین به اطلاعات آمریکا به عنوان بخشی از کشورهای پنج به علاوه یک و تحقیر فهم ما از تهدید ایران و تعهد ما برای جلوگیری از منع تکثیر ناراحت شدم."  

"فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در حالی که نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران سخنرانی می کرد، به کسانی که تلاش می کنند در رابطه با حصول توافق هسته ای با ایران ایجاد ترس و نگرانی کنند، هشدار داد. فدریکا موگرینی در اظهاراتی در جمع خبرنگاران در ژنو گفت، ترویج ترس و نگرانی درباره توافقی هسته ای با ایران که در حال مذاکره است در این مرحله و به ویژه در شرایطی که ما به نتیجه نزدیک می شویم، کمکی نخواهد کرد




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار