مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی؛

تصور برداری از یک قلاده یوزپلنگ آسیایی

برای چندمین بار در سال جاری یوزپلنگ نادر آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم تصویربرداری شد.

تصور برداری ازیک قلاده یوزپلنگ آسیاییبه گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران علی اصغر مطهری  با اشاره به تصویر برداری از یوزپلنگ دیگر در پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی، افزود: کمال اخوان، محیط بان جوان پناهگاه حیات وحش میاندشت با استفاده از تلفن  همراه موفق به تصویر برداری و فیلم برداری از یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شده است.

وی اضافه کرد: با انجام عملیات گشت و کنترل روزانه محیط بانان در این منطقه مشاهده شد که یوزپلنگ مزبور در قلب منطقه میاندشت و حدفاصل پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت در شرایط کاملاً آرام و طبیعی قرار دارد.

به گفته مطهری به احتمال زیاد این یوز یکی از سه توله یوزی است که سال ۹۲ به همراه یوزپلنگ مادر در پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شده بود.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت آهو به عنوان طعمه اصلی یوز و افزایش گشت و کنترل محیط بانان باعث افزایش مشاهده این گونه نادر شده است، افزود: تاکنون حضور شش قلاده یوز به صورت قطعی در میاندشت به ثبت رسیده است.

مطهری اضافه کرد: اما با توجه به گستردگی منطقه و مجاورت با مناطق دشتی و آزاد که زیستگاه مناسبی برای زندگی یوزپلنگ محسوب می شود احتمال حضور ۱۰ قلاده یوز در این منطقه کاملاً وجود دارد.

پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات و حش میاندشت در خراسان شمالی یکی از زیستگاههای مهم یوزپلنگ آسیایی در کشور به شمار می رود.

منطقه میاندشت جاجرم با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جنوب غربی خراسان شمالی، زیستگاه گونه های شاخصی چون یوزپلنگ آسیایی، آهو، قوچ و میش، کفتار، گرگ، روباه، شغال، کبک، باقرقره و هوبره است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی از ۵۳۲ گونه پرنده شناخته شده در کشور ۱۴۱ گونه و از ۱۹۴ گونه پستاندار شناخته شده کشور ۵۱ گونه در این استان زیست دارند.

انتهای پیام/ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.