واکنش نمایندگان آمریکایی به سخنرانی ضد ایرانی نتانیاهو در کنگره؛

نماينده تنسی: تحريم‌ها باعث نمی‌شود ايران به زانو درآيد/ نماینده کنتاکی: به بینر و نتانیاهو به خاطر این نمایش سیاسی تحریک کننده تبریک می‌گویم

در پی سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا علیه ایران نمایندگان آمریکایی واکنش های مختلفی به این سخنرانی داشتند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ نمایندهٔ ایالت کالیفرنیا از حضور در جلسهٔ سخنرانی نتانیاهو اظهار ندامت کرد. 

 "جری هافمن" در نشست خبری خود در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگرهٔ آمریکا گفت: من در جلسهٔ سخنرانی شرکت کردم اما باید به دیگر همکاران خود می‌پیوستم و در این جلسه شرکت نمی‌کردم چون تقریبا هر روز اقدامات وقیحانه‌ای در صحن مجلس می‌گذرد. 

وی افزود: "من طرفدار اسرائیل هستم، من بار‌ها در حمایت از اسرائیل رای دادم و در حمایت از روابط آمریکا و اسرائیل رای دادم. من به اسرائیل سفر کردم، من در اسرائیل خانواده دارم. چشمان من دربارهٔ ایران و نظام فعلی در ایران کاملا باز است. من نمی‌خواهم که آن‌ها تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. من درک می‌کنم که آن‌ها ممکن است چه تهدیدی برای اسرائیل و امنیت ما ایجاد کنند اما حس من این است که ما باید به مسیر حل دیپلماتیک فرصتی برای موفقیت بدهیم. به نظر من خطری که وقایع امروز ایجاد کرد این است که ما شاهد بودیم بنیامین نتانیاهو به ما گفت که چنین تلاشی را متوقف کنید وحتی یک مسیر دیپلماتیک را با این دولت امتحان نکنید! وی تلاش کرد توافقی را از بین ببرد که حتی وجود ندارد. قطعا این توافق آنگونه که او توصیف می‌کند وجود ندارد."

 این نماینده در ادامه به برخی اشتباهات تصمیم گیری نتانیاهو از جمله تاکید وی بر جنگ عراق اشاره کرد. 

وی گفت: اینکه نخست وزیر اسرائیل به ما می‌گوید دشمن دشمن ما، دشمن شما است»، پس ما باید همیشه دشمن ایران باشیم، هضم این گفته برای من سنگین است. متاسفانه صحبتهای وی گامی رو به عقب در روابط ما با اسرائیل بود. این صحبت‌ها هر چند حمایت من از اسرائیل را متزلزل نمی‌کند اما باعث می‌شود که من نگران دولت کنونی اسرائیل شوم و امیدوار باشم که در آینده نخست وزیر اسرائیل نه تنها به زبان بگوید که رئیس جمهور ما را محترم می‌شمارد بلکه در عمل هم به او احترام می‌گذارد. "

 در همین حال نمایندهٔ ایالت تنسی در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: فکر نمی‌کنم تحریم‌های بیشتر باعث شود که ایرانی‌ها به زانو درآیند. 

 "استیو کوهن " در نشست خبری در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگرهٔ آمریکا گفت: 
"سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود یا حتی شبیه مراسم اسکار بود." تیم جمهوریخواه حاکم بر کنگره از گالری به نام مجلس نمایندگان آمریکا برای پیش بردن اهدف سیاسی استفاده کرد و به برخی افراد لطف کرد. 

وی افزود: "جان بینر رئیس" مجلس نمایندگان آمریکا در تحکیم روابط خود و جمهوریخواهان با ایپک و برخی کمک کنندگان مالی ثروتنمد که در پشت این سخنرانی نقش داشتند، و با دمکرات‌ها و رئیس جمهور مخالف بودند، موفق شد. به نظر من نخست وزیر اسرائیل نیز در انتخاب مجدد در اسرائیل احتمالا موفق خواهد شد. تا جایی که تاثیر این سخنرانی به دنیا و واقعیت مربوط می‌شود باید گفت که این سخنرانی لطمه وارد کرد چون بازی در ژنو برگزار می‌شود نه در واشنگتن و در صفحهٔ تلویزیون!" 

این نماینده گفت: "اگر نتانیاهو نگرانی‌های خود را به صورت خصوصی و مستقیم به رئیس جمهور آمریکا و وزارت خارجه منعکس می‌کرد بهتر بود. اما او خودش را از رئیس جمهور آمریکا و کشور آمریکا دور‌تر کرد. من با دویست ژنرال و مقام امنیتی اسرائیل موافقم که معتقدند این سخنرانی به اسرائیل لطمه وارد خواهد کرد چون باعث خواهد شد اسرائیل در چشم دولت آمریکا ضعیف‌تر شود، روابط آن با رئیس جمهور آمریکا ضعیف‌تر شود و باعث شود ایران در پای میز مذاکره و چانه زنی جسور‌تر شود و احتمال دست یابی به توافقی که مزیت و سود آن برای اسرائیل کمتر است، افزایش یابد. به نظر من آن‌ها بازی سیاسی را بردند اما بازی جهانی صلح امروز بازنده داشت. من به عنوان یک آمریکایی یهودی به این سخنرانی گوش کردم. به نظر من مذاکرات بهترین راه پیش رو است. هیچ گزینهٔ جایگزین غیر از تحریم‌های بیشتر وجود ندارد. من به همراه برخی افراد عضو ایپک این سخنرانی را گوش کردم. "

وی ادامه داد:" همه ما قبول داریم که ایران در برخی بلند پروازی‌های خود عجیب است در نفرت از اسرائیل و آمریکا عجیب است اما با این وجود فکر نمی‌کنم تحریم‌های بیشتر باعث شود که آن‌ها به زانو درآیند. "

وی در ادامه مدعی شد:" به نظر من تحریم‌ها باعث جسور‌تر شدن آنان و کاهش امنیت دنیا خواهد شد."

نمایندهٔ ایالت ورمونت گفت نخست وزیر اسرائیل هیچ راه حل جایگزین ارائه نکرد. 

"پتیر ولچ" در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: "من در جلسهٔ سخنرانی شرکت کردم، من روابط قوی در حمایت از اسرائیل دارم و قویا با اقدامات ایران مخالفم. من ده بار در حمایت از تحریم‌های جدید و تقویت تحریم‌های موجود رای دادم. من پنج بار در محکومیت دولت ایران در نقض حقوق بشر رای دادم. من نامه‌هایی را امضا کردم و اساسا هرکاری که می‌توانستم کردم تا از یک اسرائیل قوی حمایت کنم و ایران را به چالش بکشم اما علت حضور من در سخنرانی این بود که 
من امیدوار بودم از نخست وزیر اسرائیل حرف‌هایی را بشنوم که توجیه کنندهٔ این پرسش باشد که چرا او تصمیم گرفت این سخنرانی را دو هفته قبل از انتخابات ایراد کند؟ چرا او این سخنرانی را در حضور جان بینر انجام داد و چرا تصمیم گرفت که رویکرد دوحزبی به اسرائیل را به خطر اندازد و آن را تبدیل به یک نبرد حزبی کند؟ "

وی گفت:" من درحالی از جلسهٔ سخنرانی بیرون آمدم که ناامید بودم. یک ایران هسته‌ای دیگر روی میز قرار ندارد، رئیس جمهور آمریکا به صراحت این مسئله را بیان کرده است. موضع رئیس جمهور این است که نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد است. من از نخست وزیر اسرائیل شنیدم که نرسیدن به توافق بهتر از هرگونه توافقی است. من از نخست وزیر نشنیدم که طرح جایگزین و پلان «بی» را ارائه کند. اگر ما هیچ مذاکره‌ای نداشته باشیم راه حل جایگزین چیست؟ آیا منظور وی حملات نظامی است؟ چه کسی در این حملات حضور خواهد داشت؟ آیا منظورش این است که توصیه‌های او درباره ایران را همانند توصیه‌هایش دربارهٔ عراق گوش کنیم؟ بزرگ‌ترین اشتباه بلند مدتی که نخست وزیر مرتکب شد این بود که وی از تلاش جان بینر حمایت کرد درحالیکه او (جان بینر) رئیس جمهور آمریکا را مورد سرزنش قرار داد. روابط قوی آمریکا و اسرائیل مورد حمایت کنگره است، چرا دوست آمریکا باید اینگونه با رئیس جمهوری برخورد کند که سابقه‌اش نشان می‌دهد حمایت بی‌سابقه‌ای از اسرائیل دارد. "

این نماینده در ادامه به حمایت‌های دولت اوباما از اسرائیل اشاره کرد. 

وی ادامه داد: "بنیامین نتانیاهو مستقیما رئیس جمهوری را به چالش کشید که دوست ثابت قدم اسرائیل بوده است. نخست وزیر اسرائیل راه حل جایگزین برای مذاکره را ارائه نکرد بلکه مذاکرات را خوار شمرد درحالیکه هنوز نمی‌دانیم توافقنامهٔ نهایی ممکن است چه باشد؟ این اقدامات مفید نیست. بسیار جای تاسف دارد که نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفت در چنین زمانی این سخنرانی را بکند.» 

نمایندهٔ ایالت کارولینای شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اقدام جان بینر در دعوت از نتانیاهو یک دعوت با انگیزهٔ سیاسی بود. 

 "جی کی باترفیلد" در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: نخستین واکنش من به سخنرانی نتانیاهو این بود که به این نشست خبری بیایم و نظر شخصی‌ام را بیان کنم. من در این نشست خبری به برخی حقایق اشاره می‌کنم که باعث شد من به این نتیجه گیری برسم. من پانزده سال قاضی ایالت کارولینای شمالی بودم، پانزده سال قبل از آن نیز یک وکیل در کارولینای شمالی بودم. نخستین کاری که ما وکلا و قضات می‌کنیم این است که حقایق را اثبات می‌کنیم و سپس براساس حقایق است که قضاوت می‌کنیم. 

وی افزود: "حقیقت نخست این است که از حق موجودیت اسرائیل که فارغ از تهدید ایران یا هر کشور دیگر برای نابودی آن باشد، حمایت می‌کنم. این یک واقعیت و حقیقت است. حقیقت دوم حمایت ما از حق حیات اسرائیل فارغ از تهدید نابودی از طرف هر کشوری است. اسرائیل حق دارد که از اقدام ایران در جمع کردن زرادخانهٔ هسته‌ای احساس تهدید کند. من از تلاش‌های مسئولانهٔ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره بر سر توافقنامه با ایران حمایت می‌کنم. رئیس جمهور آمریکا که به اندازهٔ کافی تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعمال نکرد، یک مذاکره کنندهٔ قوی است. وی یک مذاکره کنندهٔ بسیار قوی است. جان کری وزیر خارجهٔ آمریکا یک مذاکره کنندهٔ قوی است. رایس یک مذاکره کنندهٔ قوی است. ما نباید مانع از توانایی این افراد برای حل مسئله و محافظت از اسرائیل و دنیا شویم. براساس سنت دیپلماسی بین المللی، سران کشور‌ها وظیفه دارند سران دیگر کشور‌ها را به کشورهای خود دعوت کنند تا دیدارهای رسمی داشته باشند و یا در پارلمان آن‌ها سخنرانی کنند. در این مورد جان بینر رئیس مجلس نمایندگان اقدام به دعوت از نخست وزیر اسرائیل کرد ولی علم کامل داشت که این دعوت به عنوان توهین به رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه تلقی خواهد شد. به نظر من رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با قوهٔ مجریه مشورت نکرد. رئیس مجلس نمایندگان با قوهٔ مجریه مشورت نکرد و این بی‌سابقه است." 

وی ادامه داد: «این اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اقدامی عمدی بود. من از همپیمانان قوی در سراسر کشور آمریکا تماس‌های متعددی دریافت کردم که از تصمیم شخصی من برای شرکت نکردن در جلسهٔ سخنرانی تمجید کردند. این افراد درک کردند که من این توانایی را دارم که حمایت خود از اسرائیل را از اقدام رئیس مجلس نمایندگان به خوار شمردن پروتکل‌ها، جدا و متمایز کنم. 

این نمایندهٔ آمریکایی گفت:"من از سفیر اسرائیل خواستم به دنبال لغو سخنرانی نتانیاهو باشد اما او نظر من را رد کرد. اکنون من بر ادامهٔ حمایت شخصی خود از اسرائیل تاکید می‌کنم و می‌گویم که اسرائیل در جرگه سیاه پوستان کنگره دوستان زیادی دارد، من شخصا تصمیم گرفتم سخنرانی نتانیاهو را در تلویزیون نگاه کنم اما نخواستم شخصا در جلسه باشم. "

وی در ادامه مدعی شد:" سخنرانی نتانیاهو روشن کرد که اقدام ایران تهدید کننده و غیر قابل پذیرش است."


نمایندهٔ ایالت ایلی‌نوی مدعی شد:" جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با روشی که بنیامین نتانیاهو پیشنهاد کرده است، شدنی نیست."

"جان شاکوسکی "در نشستی خبری در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو درجلسهٔ کنگرهٔ آمریکا گفت: من با این هدف که ایران نتواند سلاح هسته‌ای داشته باشد، موافقم. رئیس جمهور آمریکا صریح‌تر از این نمی‌توانست باشد و هدف مذاکرات با پنج قدرت دیگر نیز همین بود تا اطمینان حاصل شود که این هدف بدست می‌آید.» 

وی افزود: "من با نخست وزیر اسرائیل موافقم که گفت آمریکا بهترین دوست اسرائیل است، برخی وقت‌ها، مثلا اغلب در سازمان ملل متحد، این آمریکا است که تنها دوست اسرائیل است! من با نخست وزیر اسرائیل موافقم که گفت ما باید از تاریخ درس بیاموزیم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم." 

"جان شاکوسکی" در ادامه گفت: می‌خواهم برخی حرف‌های نخست وزیر اسرائیل را تکرار کنم، این حرف‌ها مربوط به زمانی می‌شود که او یک مقام منتخب در اسرائیل نبود بلکه به عنوان یک شهروند صحبت کرده بود. نتانیاهو در سال ۲۰۰۲ زمانی که در کمیته ی‌دان برتون در کنگرهٔ آمریکا به عنوان یک فرد مطلع گزارش می‌داد گفته بود اگر شما صدام و رژیم او را بردارید من تضمین می‌کنم که این اقدام اثرات مثبت بسیار زیادی در منطقه خواهد داشت. آنچه که نتانیاهو گفته بود درست از آب درنیامد. 

وی مدعی شد: "نتانیاهو سال گذشته هم گفته بود که طرح اقدام مشترک باعث نشد که دنیا مکانی امن‌تر شود بلکه این توافقنامه مانند توافقنامهٔ کره شمالی در سال دوهزار و پنج، باعث شد دنیا مکانی خطرناک‌تر شود. این درحالی است که واقعیت نشان می‌دهد طرح اقدام مشترک باعث شده است که دنیا امن‌تر شود چون این طرح باعث شد برنامهٔ تسلیحات هسته‌ای ایران متوقف شود و این کشور از توافقنامه پیروی کند." 

نمایندهٔ ایلی نوی در مجلس نمایندگان افزود: "اینگونه به نظر می‌رسد که ما اکنون با یک سخنرانی روبرو شدیم که مطالب نادرست زیادی دربارهٔ این توافقنامه داشت. یکی از این مطالب نادرست این است که آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و همپیمانان این کشور از این ایده که ایران بتواند به نوعی تولید سانتریفیوژ‌ها و ایجاد زیر ساخت‌های هسته‌ای را فراموش کند، حمایت نمی‌کنند. نوع پیشنهادهایی که نخست وزیر مطرح کرده است مطلقا غیر ممکن است حتی اگر زیرساخت‌های فعلی ایران نابود شود باز هم کار تمام نخواهد شد. تنها چیزی که باعث خواهد شد تا کار تمام شود یک توافقنامهٔ مبتنی بر مذاکرات دقیق است که باعث نظارت شدید و بازرسی‌های سرزده شود، این مسیری است که ما می‌رویم، ما باید بتوانیم همچنان اقدام به مسدود کردن و عقب راندن توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای شویم آن هم به شیوه‌ای قابل راستی آزمایی! این هدف ما است و این چیزی نیست که ما با روش بنیامین نتانیاهو به آن دست یابیم." 

نمایندهٔ واشنگتن در مجلس نمایندگان آمریکا گفت بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود تلاش کرد افراد را بترساند تا آن‌ها وادار شوند که به حرف‌های او عمل کنند. 

 "جیم مک درموت" در نشست خبری خود در واکنش به سخنرانی بنیامین نخست وزیر اسرائیل در کنگرهٔ آمریکا گفت: من با اظهارات بیشتر همکاران خود در اینجا موافقم اما می‌خواهم به نکته‌ای متفاوت اشاره کنم که تکرار حرف‌های قبلی نباشد. مسئولیت رئیس جمهور آمریکا محافظت از مردم آمریکا است. این مسئولیت، اولین و مهم‌ترین مسئولیت رئیس جمهور آمریکا است. رئیس جمهور آمریکا برای انجام دادن این مسئولیت باید کارهای مختلفی بکند. وقتی که باراک اوباما دولت را در دست گرفته بود ما در افغانستان و عراق درگیر جنگ بودیم. رئیس جمهور آمریکا به تدریج تلاش کرد اوضاع این دو کشور را طوری کند تا ما بتوانیم به تدریج نیروهای نظامی خود را از این کشور‌ها خارج کنیم. 

این نماینده گفت: "ما در مورد ایران شاهد رئیس جمهوری در آمریکا بودیم که هدایت کننده یک تلاش مبتنی بر مذاکره بود. با وجود موج تلاش‌های دائمی برای تضعیف این مذاکرات، او همچنان به پیش رفت. ما اکنون امروز شاهد همین تلاش بوده‌ایم. چیزی که ما امروز مشاهده کردیم‌‌ همان مفهوم قدیمی است که می‌گوید اگر شما بتوانید افراد را مرعوب کنید می‌توانید آن‌ها را وادار کنید که هر کاری بکنند! این‌‌ همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درحال انجام دادن آن است. وی تلاش کرد افراد را بترساند و به نوعی گفت رئیس جمهور آمریکا کارش را نمی‌کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات خود به امنیت ما توجه نکرده باشد. باید گفت که از این منظر آنچه که شاهدش بودیم نمایش تاسف بار یک فعالیت سیاسی بود که وارد مجلس نمایندگان آمریکا شد تا اقدام رئیس جمهور را تضعیف کند." 

این نمایندهٔ آمریکایی گفت: رئیس جمهور آمریکا شایسته حمایت ما است و ما امروز نیاز به این گونه اقدامات نداریم. جان بینر باید از خودش به علت این اقدام خجالت بکشد.


نمایندهٔ ایالت جرجیای آمریکا در مجلس نمایندگان ضمن تاکید بر حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای تضعیف مذاکرات و رئیس جمهور آمریکا، یک اقدام حزبی است و کار درستی نیست. 

 "جان لوئیس" در کنفرانس خبری خود در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو گفت: من در این کنگره در تعهد و حمایت از اسرائیل و جامعهٔ یهودیان آمریکا، عقب‌تر از دیگران نخواهم افتاد. ما (آمریکا و اسرائیل) در بسیاری از موارد دوشادوش یکدیگر کار کردیم تا دمکراسی ما را تقویت کنیم و برای عدالت و برابری در این کشور مبارزه کنیم. این تعهد تغییر نخواهد کرد. من در طول دورهٔ نمایندگی خود به دنبال صلح بلند مدت در خاورمیانه، یک کشور امن یهودی و مقابله با یهودی ستیزی و نفرت در داخل آمریکا و خارج از این کشور بوده‌ام. با این وجود آمریکا هم اکنون مشغول مذاکرات جاری با ایران است. انتخابات در اسرائیل دو هفتهٔ دیگر در هفدهم مارس برگزار خواهد شد. اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای تضعیف مذاکرات و رئیس جمهور آمریکا، یک اقدام حزبی است و کار درستی نیست. چندین سفیر و نیز چندین سازمان برجستهٔ یهودی از نخست وزیر اسرائیل خواستند که سخنرانی خود را لغو کند. اقدامات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توهین به رئیس جمهور آمریکا، سران دمکرات کنگره و وزارت امور خارجهٔ آمریکا است. هدف از اقدام رئیس مجلس نمایندگان تضعیف کردن عمدی کار نمایندگان منتخب و منصوب ما است در حالیکه این نمایندگان مسئول محافظت از منافع مردم آمریکا هستند. صحن مجلس نمایندگان آمریکا مرکز بحث‌ها و مناظره‌های مناسب در دمکراسی ما است و نباید از این صحن به عنوان ابزارهای حزبی استفاده کرد. من ناراحت شده‌ام که رئیس مجلس نمایندگان این موضع گیری را کرد و اقدام به حمایت حزبی از اسرائیلی‌ها کرد. به همین علت است که من تصمیم گرفتم در جلسهٔ سخنرانی حضور پیدا نکنم. 

وی ادامه داد: امیدوارم که اقدام حزبی امروز هرگز در صحن مجلس نمایندگان تکرار نشود. 

نماینده ایالت کنتاکی در واکنش به سخنان نتانیاهو گفت: من از اظهارات وی درباره نحوه مذاکره خشمگین شدم. 

، نماینده کنتاکی گفت: اسم من "جان یرموث" است و نماینده ایالت کنتاکی هستم. در کنار من همکارانی هستند که همه آن‌ها مخالف حضور نخست وزیر نتانیاهو هستند. برخی از این همکاران در این رویداد حاضر بودند و برخی دیگر حاضر نبودند اما همه آنهاحرف‌هایی درباره حضور وی دارند. 

"جان یرموث" افزود: این اظهارات مربوط به من است و هر کسی به نیابت از خود صحبت می‌کند. من نخست به بینر رئیس مجلس نمایندگان و نخست وزیر نتانیاهو به خاطر این نمایش سیاسی بسیار تحریک کننده تبریک می‌گویم. 

وی ادامه داد: اکنون نخست وزیر می‌تواند به خانه برگردد و به کارزار انتخاباتی خود بگوید که برای کنگره و مردم آمریکا درباره چیزهایی سخنرانی کرد که ما ظاهرا نگفتیم. 
 
وی گفت: "من فکر می‌کنم این سخنرانی همه دلایلی را که من گفتم با این سخنرانی مخالف هستم، تایید می‌کند. من انتظار داشتم نخست وزیر مذاکرات و توافق احتمالی را بد توصیف کند. برای مثال وی مکررا گفت که توافق در زمان مشخصی پایان می‌یابد وپس از انقضای توافق دیگر محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود. آنطور که ما با کاخ سفید رایزنی داشتیم به این صورت نیست اما بار دیگر بگویم این بخشی از راهبردی است که وی استفاده کرد. من از لحن وی خشمگین شدم زیرا وی فکر نمی‌کند هیچ کس در کنگره یا کشور تهدید ایران مسلح به سلاح هسته‌ای به کشورش، منطقه و جهان را درک کند." 

وی در ادامه مدعی شد: "رئیس جمهور به صورت مشخص گفت که ما این تهدید را درک می‌کنیم و من فکر نمی‌کنم در بین افراد در کنگره یا دولت درباره بازیگر بد بودن ایران تروریسم تردیدی وجود داشته باشد." 

من همچنین از اظهارات وی درباره نحوه مذاکره خشمگین شدم. این دولت و نمایندگان آن دو سال است با همکاری پنج کشور بزرگ دیگر در جهان در حال مذاکره هستند. این اظهارات برگرفته از نمایشنامه دیک چنی و ترس افکنی و در ‌‌نهایت بیان این مطلب است که در صورتی که با این توافق موافقت شود، جنگ هسته‌ای اجتناب ناپذیر است. عبارتی نظیر این توافق راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد، بخشی از کاری است که دیک چنی انجام داد و می‌دهد و این الگوی نخست وزیر است. وی به سازمان ملل متحد رفت و همین کار را انجام داد. همه ما از اسرائیل حمایت می‌کنیم و درباره امنیت اسرائیل توجه بسیار داریم و می‌دانیم اسرائیل تهدید را متفاوت با ما درک می‌کند اما تردیدی نیست دولت و همه ما این تهدید را درک می‌کنیم و بیشترین تلاش را برای رفع آن به کار می‌بندیم. 

وی گفت: نخست وزیر نتانیاهو گفته است تنها توافق مورد قبول توافق کامل است. اظهارات وی مانند کودکی است که می‌گوید من همه روز می‌خواهم به دیزنی لند (تفریحگاه) بروم، هر روز بستنی و کوکا و کولا بخورم ونمی خواهم مدرسه بروم. این زندگی خوبی برای یک کودک است. 

وی ادامه داد: آرمان گرایی خوب است اما زمانی که رویکرد واقع گرایانه باشد، هزینه اجتناب پذیرمی گردد. من معتقدم هزینه تاکید بر توافق آرمانی با توجه به اینکه واقعیت‌ها تغییر کرده است، از دست رفتن فرصت برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. 

نماینده ایالت اورگان در موضع گیری شدید الحن علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی  ناتوانی نتانیاهو در مذاکره با فلسطینی ها را به  رخ  او کشید.  نماینده ایالت اورگان در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره گفت: من شش هفته ی پیش به صراحت گفته بودم که قصد ندارم چیزی را مورد تکریم قرار دهم که نوعی بازی سیاسی است. من گفته بودم که قصد ندارم بخشی از مبارزه ی انتخاباتی نتانیاهو باشم. من سخنرانی نتانیاهو را در تلویزیون دیدم اما هیچ یک از سخنان او نشان دهنده ی این امر نبود که اکثریت مردم اسرائیل درباره ی آمدن او به کنگره اشتباه می کردند یا اینکه نشان دهد  اکثریت آمریکایی ها اشتباه می کردند. من هیچ چیزی در سخنرانی نتانیاهو ندیدم که اشتباه بودن نظر مردم آمریکا و اسرائیل را نشان دهد.   وی افزود: من نوزده سال است که در کنگره هستم، من به هشدار آمیز ترین  پیش بینی های نتانیاهو گوش کردم، من از نتانیاهو شنیدم که هدایت کننده ی جنگ عراق بود، درحالیکه جنگ عراق بزرگترین و تنها اشتباه تاریخ آمریکا بود،این جنگ تریلیون ها دلار هزینه ایجاد کرد و جان صدها هزار نفر را گرفت.   این نماینده آمریکایی گفت: وی القاء می کند که هیچ گزینه ی جایگزین وجود ندارد، به سخنرانی او به دقت گوش کنید. وی هیچ مسیر جایگزین را برای ادامه ی راه ارائه نکرد. وی فقط مطالباتی را مطرح کرد. هیچ  یک از  سخنان او پیشنهادی در بر نداشت که منجر به موفقیت بیشتر شود. به نظر من افراد باید فرضیه ی نتانیاهو را زیر سئوال ببرند که می گوید ایرانی ها و آمریکایی ها همیشه دشمن خواهند بود.   این نماینده افزود: من متعجب شدم که نخست وزیر اسرائیل تمام وقت خود را صرف کرد و این همه راه را طی کرد اما در سخنرانی خود حتی یک کلمه هم درباره ی کوتاهی خودش در حرکت دادن رو به جلوی اسرائیل در روند صلح با فلسطینی ها صحبت نکرد! 

نماینده ایالت تگزاس گفت نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد هم درباره گریز هسته ای ایران اشتباه کرده بود.  نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا در نشست خبری خود درباره ی سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره ی آمریکا گفت: قطعا سخنرانی نخست وزیر اسرائیل اهداف سیاسی او برای بقا در انتخاباتی بسیار سخت را برآورده کرده است. همه ی ما در کنار اسرائیل هستیم. هیچ کس در اسرائیل نیست که از نتانیاهو انتقاد کند و او را به چالش بکشد همانطور که هیچ کس در آمریکا نیست که از دیک چنی انتقاد کند و او را به چالش بکشد!  وی افزود: اما تنها راه حل جایگزین که او پیشنهاد می کند ، تسلیم شدن کامل ایران است که رخ نخواهد داد. به اعتقاد من، ما باید همچنان به شیوه ای قابل راستی آزمایی اقدام به بازرسی های محکم و سرزده بکنیم. من به جنگ به عنوان بهترین راه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای اعتماد ندارم. تنها رویکرد، دستیابی به یک توافقنامه قابل راستی آزمایی است که این دولت خیلی سخت روی آن کار کرده است.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
خداوند میفرماید ما دشمنان اسلام را به سردرگمی و خصومت با خود مشغول مینائیم
آخرین اخبار