مرکز مطالعات سیاستگذاری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد

لزوم شفافیت در تصمیمات اتخاذشده توسط شورای عالی آب/پیش‌نویس قوانین جامع آب با تضارت آرا کارشناسان مصوب شود

مرکز مطالعات سیاست‌گذاری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: خواستار آن هستیم تا هزینه کردهای مربوط به منابع صندوق توسعه ملی به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

لزوم شفافیت در تصمیمات اتخاذشده توسط شورای عالی آب/پیش‌نویس قوانین جامع آب با تضارت آرا کارشناسان مصوب شودبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران،‌ مرکز مطالعات سیاستگذاری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف پیرامون مسئله کمبود منابع آب کشور تحقیقاتی را صورت داده است که نتایج آن را در قالب چند نامه سرگشاده به سمع شما و عموم ملت ایران می‌رساند. امید است در سایه عزم ملی مردم و مدیریت جهادی دولت مسئله آب کشور رو به بهبود رود. 

قطعاً برای حل معضل کمبود منابع آب کشور در کنار مدیریت جهادی محتاج عزم ملی آحاد ملت هستیم، به نحوی که به نظر می‌رسد بدون حضور مردم در عرصه مدیریت منابع آب نمی‌توان به نتایج قابل قبولی رسید. اما برای حضور مردم در عرصه مدیریت کشور الزاماتی نیاز است. اولین و اصلی‌ترین الزمه حضور مردم در این عرصه وجود شفافیت در اطلاعات، تصمیمات، بودجه‌ها و ... است.

در ادامه به تفکیک، حوزه‌هایی که شفاف شدن آنها الزامی به نظر می‌آید بیان شده است:

1. لزوم شفافیت در آمار منابع آب اصلی‌ترین مشکل و معضل آب کشور، ندانستن مشکل است! در واقع تا زمانی که آمار دقیق و قابل اطمینانی در دست نباشد، نمی‌توان مسئله را به درستی تشخیص داد و برای حل آن اقدام کرد. همچنین آمارهای منتشرشده توسط سایت وزارت نیرو یا بسیار قدیمی هستند یا مخدوش به نظر می‌رسند. به طور مثال میزان اتلاف شبکه‌های انتقال آب در کشور سیزده درصد اعلام شده است. اما با تطبیق آمارهای وزارت نیرو در چند سد خاص با پایان‌نامه علمی کارشده پیرامون میزان اتلاف در همان سدها شاهد اختلاف شدیدی در نتایج هستیم. علاوه بر لزوم شفاف‌سازی اقلام آماری، باید نحوه محاسبه آمارهای گوناگون نیز به صورت شفاف مطرح شود و بر روی سایت وزارت نیرو قرار گیرد. به طور مثال پیرامون میزان مصرف آب توسط بخش کشاورزی بین صاحبنظران گوناگون اختالف نظر وجود دارد، به نحوی که برخی اعتقاد دارند آمارهای اعلام شده توسط وزارت نیرو مبنی بر استفاده 29 درصدی آب توسط کشاورزی، میزان آب تخصیص یافته از پشت سد به بخش کشاورزی است، نه میزان آب تحویل داده شده به کشاورز بر روی زمین. وجود چنین شبهاتی باعث ایجاد اختلاف نظر در بدنه کارشناسان می‌شود و عمالً مانع شکل‌گیری بحث‌های علمی و کارشناسی می‌گردد. در نهایت باید اشاره کنیم که در دسترس بودن اطلاعات و آمار بخش آب برای عموم می‌تواند منجر به انجام تحقیقات و بررسیهای
کارشناسی در بدنه علمی کشور شود و با حضور عمومی پژوهشگران، صاحبنظران و اساتید می‌توان به یافتن راه حلهای صحیح بیشتر امیدوار بود.

2. لزوم شفافیت در نحوه هزینه کرد منابع صندوق توسعه ملی مهرماه سال جاری آقای مهندس جهانگیری از تخصیص 01 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به طرح‌های آب و خاک خبر دادند و اشاره کردند 0.1 میلیارد دلار از این مبلغ به طرح به تجهیز و نوسازی اراضی خوزستان، 111 میلیون دلار به طرح احیا اراضی سیستان و بلوچستان و 8 میلیارد دلار به منظور طرح‌های دیگر اختصاص خواهد یافت. اما با گذشت نزدیک به پنج ماه از این اتفاق، هیچ خبر دقیقی از نحوه تخصیص جزئی و دقیق و همچنین چگونگی هزینه این پول در رسانه‌ها موجود نیست و تنها چند اظهار نظر کلی توسط برخی افراد صورت گرفته است که آن هم راهگشا نیست. منابع تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند و لازم است که مردم بر نحوه هزینه کرد آنها نظارت داشته باشد. همچنین در صورت شفافیت در نحوه هزینه کرد این منابع اعتماد عمومی نسبت به اقدامات دولت در مدیریت منابع آب باال خواهد رفت و زمینه حضور عموم در حل مسئله آب فراهم می‌شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درخواست دارد تا هزینه کردهای مربوط به منابع صندوق توسعه ملی به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین هشدار می‌دهیم در صورت مشاهده انحراف این منابع به سمت استفاده‌های بی‌اولویت یا کم اولویت با بانیان وقوع چنین رخدادی شدیداً برخورد خواهیم کرد.

01 میلیارد دلار به قدری زیاد است که هر پیمانکاری را تحریک به رشوه دادن و تبانی با کارفرما کند. از این جهت برادرانه توصیه می‌کنیم وزارت نیرو سامانه‌ای را تهیه و مستقر کند تا به صورت پنچره واحد تمامی اطلاعات را بر روی یک سایت قرار دهد.

3. لزوم شفافیت در تصمیمات اتخاذشده توسط شورای عالی آب

شورای عالی آب بالاترین نهاد تصمیم‌گیر مدیریت منابع آب کشور است و تصمیمات اتخاذ شده در آن مهمترین تصمیمات کشور در زمینه مدیریت منابع آب محسوب می‌شود. اما متأسفانه مصوبات این شورا به صورت شفاف برای مردم بیان نمی‌شود، تنها صورت‌جلسه مربوط به دو جلسه از جلسات شورا بر روی اینترنت موجود است، این در حالی است که این شورا تاکنون بیش از 01
جلسه داشته است.

انتشار منظم مصوبات شورای عالی آب منجر به شفاف شدن تصمیمات دولت در زمینه مدیریت آب خواهد شد که در این صورت مردم، رسانه‌ها و کارشناسان میتوانند با ارائه نظرات خود یاری‌رسانی دولت باشند.

4. لزوم تدوین و رسانه‌ای شدن قانون جامع آب

قانون جامع آب کشور در آینده مهمترین سند حوزه آب کشور خواهد بود. جهت تدوین این سند نیازمند یاری تمامی افراد جامعه هستیم و نمی‌توان در اتاق‌های در بسته قانون مناسبی برای آب کشور تهیه کرد، ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به نمایندگی از مردم ایران خواستار منتشر شدن پیشنویس‌های مربوط به قانون جامع آب هستیم تا با تضارب آرا بین کارشناسان و اقشار مختلف جامعه به سمت تدوین قانون مناسب برای آب کشور حرکت کنیم.

امیدواریم وزارت نیرو به تذکرات مطرح شده عمل نماید؛ زیرا شفافیت اولین گام در حل یک مسئله ملی است و یادآور میشویم در آینده پیگیر انتشار اطالعات مطرحشده در این نامه هستیم.

در نهایت لازم به ذکر است که مرکز مطالعات سیاستگذاری بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، در هفته‌های آینده نظرات خود را پیرامون مدیریت منابع آب تهران منتشر خواهد کرد. امید است این نامه و نامه‌های آینده راهگشا قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار