غروی مطرح کرد

پرداخت ماهیانه 800 میلیارد تومان به حساب هدفمندی یارانه‌ها

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ماهیانه 800 میلیارد تومان از حساب شرکت ملی گاز بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود؛گفت: سیستم اندازه‌گیری با میتیرینگ در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد باید این موضوع با همکاری دانشگاهیان و صنعتگران مورد توجه قرار گیرد و این استانداردها به سطح استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شود.

پرداخت ماهیانه 800 میلیارد تومان به حساب هدفمندی یارانه‌ها/ سیستم اندازه‌گیری در صنایع نفت و گاز باید به سطح استاندارد جهانی برسد
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا غروی معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دومین همایش تخصصی آموزشی اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها (میتیرینگ) در صنایع نفت و گاز و پالاپش و پتروشیمی از اجرای 34 هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز در کشور خبر داد و گفت: 262 هزار کیلومتر کار شبکه توزیع گاز را بر عهده دارد به طوریکه 9 میلیون و 700 هزار انشعاب در سطح 1000 شهر و 17 هزار روستا نصب شده است که روزانه گاز مورد نیاز 22 میلیون خانوار و 704 هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک را تأمین می‌کند. 

وی تصریح کرد: شرگت گاز یک ناوگان حمل و نقل عمومی منظمی دارد که تولیدات پالایشگاهی را به مبادی مصرف منتقل می‌کند به طوری که این سوخت پاک به صورت مستمر در تمام بخش‌ها مورد استفاده قرار نگیرد. 

غروی از پرداخت 800 میلیارد تومان به حساب یارانه‌ها خبر داد و گفت: شرکت گاز به صورت گالن حدود 170 میلیارد مترمکعب گاز را از بالادستی می‌گیرد و آن را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد بنابراین سیستم اندازه گیری یا میتیرینگ یکی از موضوعات اساسی در صنایع نفت و گاز پتروشیمی است که باید به عنوان وظیفه حاکمیتی به این مقوله توجه شود. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: برای اینکه به خودکفایی و بومی‌سازی در این صنعت دست پیدا کنیم باید سیستم میترینگ و اندازه‌گیری را در کشور به سطح استانداردهای جهانی نزدیک‌تر کنیم.هنوز استانداردهای ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد درست است که در این زمینه اقدامات موثری صورت گرفته؛اما باز هم با این استانداردها فاصله داریم که باید دانشگاهیان با علم و دانش و صنعتگران با صنعت خود به این بخش کمک کنند. 

وی ادامه داد: در سال 92 حدود 183 میلیارد متر مکعب گاز از صنایع بالادستی گرفتیم و حدود 165 میلیارد متر مکعب را عرضه کردیم بنابراین سیستم اندازه‌گیری در این زمینه نقش بسیار مهمی را در صحت و دقت توزیع گاز ایفا می‌کند. 

وی گفت: چالش عمده ما در بحث میتیرینگ زمانی است که گاز را از دروازه ورودی وارد می‌کنیم که باید آن را در بیش از هزار شهر و 17 هزار روستا توزیع کنیم در گذشته محاسبه‌ای برای توزیع مصرف گاز داخلی نداشتیم به طوری که بخشی از گازها به عنوان گمشده در شبکه رها می‌شد به خاطر همین هم اکنون ارتقای سیستم اندازه‌گیری و میتیرینگ در دستور کار قرار گرفته است. 

غروی گفت: سیستم‌های اصلاح کنتور برای شبکه‌های گازی باید در کشور در دستور کار قرار گیرد چرا که این سیستم‌های کنتوری هوشمند نیستند و مدام دست‌کاری یا مورد سرقت قرار می‌گیرند.شرکت ملی گاز برای جلوگیری از این امر با کمک پژوهش و فناوری کنترل هوشمند را طراحی و به صورت پایلوت اجرا می‌کند و هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم 

وی تأکید کرد: در حال حاضر 19 میلیون کنتور در کشور نصب شده است باید همین موجودی را ارتقا داده که این امر با همکاری دانشگاه و صنعتگران محقق می‌شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد رشته کارشناسی ارشد مییترینگ یا سیستم اندازه‌گیری در دانشگاه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد؛چرا که این سیستم یکی از ضروریات اصلی در نحوه توزیع و انتقال فرآورده‌های نفتی است همچنین باید بومی‌سازی کنتور اوتوراسوئینگ در کشور بومی‌سازی شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار