رئیس سازمان استاندارد:

توسعه مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد باید اجرایی شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد از توسعه مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت: اگر ما نتوانیم علم کافی در حوزه سنجش را به دست آوریم به طور حتم مشتریان خود را در حوزه‌های مختلف از دست خواهیم داد.

توسعه مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد باید اجرایی شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در دومین همایش تخصصی آموزشی اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به نقش موثر چندین مولفه در صنعت کشور اشاره کرد و گفت: نقش دانشگاه‌ها در پژوهش و توسعه پایدار کشور استانداردسازی و جایگاه آن در عرصه ملی و بین‌المللی و نیزهمایش متیرینگ و اصولا بحث اندازه‌گیری کالیبراسیون در صنایع نفت و گاز باید مورد توجه قرا رگیرد .

وی تصریح کرد: در ظرف سال‌های اخیر دانشگاه‌‌های کشور سه دوره را پشت سر گذاشتند که نسل اول به صورت دانشگاه‌های آموزش محور بوده و بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که با آموزش نمی‌توانند به توسعه کشور کمک کنند بعد از آن به فکر توسعه مسائل پژوهشی پرداختند.

وی تصریح کرد: هم اکنون دانشگاه‌های کشور باید در توسعه پایدار کشور و به خصوص صنعت نفت نقش ویژه‌ای داشته باشند و این مراکز با وجود تحریم‌ها شکوفایی علمی را جایگزین رکود علمی کردند.

معاون رئیس جمهور گفت: استانداردسازی باید متناسب با کیفیت مطرح شود اصولا اگر شناخت درستی از هر پدیده‌ای نداشته باشیم قطعا حرکت‌های خودمان را نمی‌توانیم تنظیم کنیم.

پیروزبخت اظهار داشت: امروزه با توجه به پیشرفت‌های موجود در زمینه مدیریت ریسک و سیستم‌های اندازه‌گیری، استانداردهای ایزو 9000 در این زمینه استانداردهای پیش پا افتاده به شمار می‌رود از این رو شرکت‌ها و سازمانهای تخصصی بایستی به دنبال کسب استانداردهای به روزتر باشند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 2 هزار آزمایشگاه، 250 شرکت بین‌المللی و 3 هزار کارشناس غیرشرکتی در حوزه استاندارد در کشور فعالیت می‌کنند گفت: تاکنون بیش از 27 هزار استاندارد برای تجهیزات مختلف تدوین شده است.

پیروزبخت تصریح کرد: همسو با برون سپاری فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد هم اکنون بیش ا ز100 هزار نفر خارج از سازمان استاندارد همکاریمی‌کنند.

وی از توسعه مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت: اگر ما نتوانیم علم کافی در حوزه سنجش را به دست آوریم به طور حتم مشتریان خود را در حوزه‌های مختلف از دست خواهیم داد.

پیروز بخت گفت: بایستی در جهت توسعه توان علمی گام‌های مثبتی برداشته شود در این زمینه دانشگاه علم و صنعت با سازمان استاندارد در جهت ارتقای آموزش و پژوهش تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش انجام طرح‌های مطالعاتی ترویج فرهنگ استانداردسازی طراحی و رشته اندازه‌گیری کارشناسی ارشد ایجاد زمینه لازم برای بهره‌مندی سازمان از جمله موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه است که هر کدام از طرفین باید ظرف یک ماه نماینده خود را معرفی کند این تفاهم‌نامه به مدت پنج سال قابلیت اجرایی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار