پرسش وپاسخ؛

آیا انسان در عالم برزخ همسر و خانواده خود را می شناسد؟

هنگامي که خدا روحي را قبض مي‌کند ، روح را به شکلي همانند آنچه در دنيا داشته ،به بهشت مي‌فرستد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛براي انسان در عالم برزخ ممکن است که همسر و خانواده خود را بشناسد؟

پاسخ:

از نظر عقلي به نظر نمي رسد كه مانعي براي امكان اين امر وجود داشته باشد،به علاوه كه از نظر نقل روايات متعددي ذکر شده که دلالت دارد که مؤمنان در برزخ و قيامت يکديگر را مي‌بينند و مي‌شناسند که به چند روايت اشاره مي‌کنيم.

علامه طباطبائي در کتاب حيات پس از مرگ از قول شيخ مفيد در کتاب امالي حديثي از امام صادق (عليه السلام) نقل فرموده :

هنگامي که خدا روحي را قبض مي‌کند ، روح را به شکلي همانند آنچه در دنيا داشته ،به بهشت مي‌فرستد. اين ارواح در آن جا مي‌خورند و مي‌نوشند . هنگامي که شخصي بر آنان وارد مي‌گردد، آن ها را به همان شکلي که در دنيا داشته اند مي‌شناسند.

آيت الله دستغيب در کتاب معاد، ص 60 در حديث ديگري از امام صادق (عليه السلام) نقل مي‌کند که ارواح با صفات اجساد در بستاني از بهشت قرار دارند. يکديگر را مي‌شناسند و از يکديگر سؤال مي‌کنند . هنگامي که روح تازه اي بر آن ها وارد مي‌شود مي‌گويند: او را رها کنيد زيرا از هول عظيمي به طرف ما مي‌آيد (يعني از وحشت مرگ) سپس از وي مي‌پرسند: فلان کس چه شد؟ اگر بگويد : زنده بود، اظهار اميدواري مي‌کنند (که نزد آن ها بيايد) ولي اگر بگويد: از دنيا رفته بود، مي‌گويند :سقوط کرد (اشاره به اينکه به دوزخ رفته است) .

البته اين روابط بسته به ميزان آزادي عملي است كه در برزخ به اموات داده مي شود كه آن هم رابطه مستقيمي با اعمال و رفتارهاي انسان در دنيا دارد. اگر دو نفر هر دو در دنيا از جمله نيكوكاران و مومنان باشند ، در برزخ (قبر) امكان ملاقات آن ها بسيار است .در هر حال بايد گفت امكان اين امر با توجه به برخي شرايط و ويژگي ها وجود دارد .

منبع: حيات پس از مرگ، ص 44
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۰۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
من همسرم سال۸۷ فوت شدند،آرزو دارم در برزخ و بهشت آخرت هم با هم ازدواج کنیم.ذره ای از عشق به همسرم در من کم نشده،شما هم دعا کنید برایمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
ارواح میتونن از خدا بخوان که با بقیه ارواح دیدار داشته باشن
دعا کردن که فقط مخصوص این دنیا نیست