باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سرانجام و حکایت 25ساله خیران و زکات مردمی استان تهران/ آیا نظارتی بر صدقات و نیکوکاری در کمیته امداد امام خمینی (ره) است

طرح نیکوکاری در 25سال گذشته در کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا می‌شود و کمک‌های مردمی در قالب‌های مختلف به ویژه طرح نیکوکاری و زکات به نیازمندان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، جشن نیکوکاری در 25سال گذشته با مشارکت و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، آموزش و پرورش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی هر سال به مدت 3روز با حضور جمعیت کثیری از نیکوکاران در سراسر کشور ایران برگزار می‌شود.

جشن نیکوکاری حرکتی ملی برای تامین نیازهای رفاهی، فرهنگی آموزشی و ... نیازمندان و تامین نیازهای خانواده‌های نیازمند تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

هر سال جشن نیکوکاری در 3روز متوالی در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

امسال با توجه به متقارن شدن این ایام با ایام شهادت حضرت زهرا (س) این طرح با عنوان اکرام فاطمی یا شور نیکوکار در سراسر کشور اجرا می‌شود.

حرکتی ملی که به طور همزمان مردم نیکوکار ایران برای تامین نیازهای هموطنان نیازمند هدایایی را به پایگاه‌های نیکوکاری تعدیل می‌دهند تا به دست نیازمندان برسد.

از سال جاری نیز از 13تا15 اسفند ماه سال 93 در استان‌های کشور به ویژه استان تهران با نواختن زنگ شور نیکوکاری در مدارس استان تهران روز اول، 13اسفند ماه برگزاری شور نیکوکاری در پایگاه‌های بسیج،‌مساجد، میادین، بوستان‌ها و ا مامزادگان روز دوم 14اسفند ماه و روز سوم 15 اسفند ماه در مسیرهای پیاده روی و میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار می‌شود.

تبارک سبحانی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در بیان اینکه شور نیکوکاری در هزار و 35 پایگاه و 2هزار مدرسه به طور همزمان از 14 اسفند ماه سال 93 برگزار می‌شود معتقد است:طرح شور نیکوکاری به طور همزمان از روز پنجشنبه 14اسفند ماه سال 93 و از ساعت 8 صبح تا 21 در هزار و 35 پایگاه و 2هزار مدرسه استان تهران به ویژه در پایگاه‌های بوستان ولایت، بوستان دانشجو و امامزاده صالح(ع) اجرا می‌شود.

وی می‌گوید:پس از پایان طرح شور نیکوکاری کمک‌های مردمی که از پایگاه‌ها جمع آوری شده است از روز شنبه 16اسفند ماه سال 93 براساس اولویت‌بندی کمیته امداد امام خمینی(ره) ازجمله خانواده‌های دارای دانش آموز اهدا می‌شود.

سبحانی در خصوص نحوه اهدای کمک‌های مردمی در طرح شور نیکوکاری بسته می‌گوید: کمک‌های نقدی مردمی در طرح شور نیکوکاری به حساب مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) واریز خواهد شد و کالاهای اهدایی مردمی نیز پس از دسته‌بندی و تفکیک براساس نیاز مددجویان به آنها اهدا می‌شود.

 
وی افزود: کمک‌های کالایی مردمی در طرح شور نیکوکاری در روزهای دوشنبه وسه شنبه 18 و 19 اسفند ماه سال 93 میان مددجویان به ویژه استان‌های محروم توزیع و اهدا خواهد شد.

کمک‌های مردمی در قالب‌های مختلف و سازمان‌های دولتی به منظور تامین نیازهای خانواده‌های نیازمند در سراسر کشور اهد امی‌شود اما اینکه کمک‌های مردمی در قالب طرح‌های مختلف چگونه به دست نیازمندان می‌رسد سوالی است که ذهن هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند و آیا نهادهای مسئول کمک‌های مردمی را به دست مددجویان خود می‌رسانند...؟

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در این باره گفت: نظارت بر حسن اجرای طرح شور نیکوکاری با همکاری مستقیم حراست کمیته امداد امام خمینی(ره) مجموعه نظارت بازرسی برحسن انجام کار و جمع آوری و توزیع کمک‌های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی انجام می‌شود.

سبحانی در ادامه با بیان اینکه صدقات صندوق‌های صدقه در طول 12ماه سال به روال عادی جمع آوری می‌شود عنوان کرد: صدقات در صندوق‌های خیریه و صدقه در طرح زکات در سه بخش زکات مستحبی، زکات فطریه و زکات واجب مشارکت داده می‌شود، زکات فطریه در روز عید فطر جمع آوری می‌شود.

وی افزود: زکات واجب زکات مال با نظارت ائمه جمعه در طرح‌های عام‌المنفعه مانند احداث مساجد و حسینیه‌ها در نقاطی که مسجد ندارد یا برای بازسازی، بهسازی و تکمیل مساجد نیمه تمام، احداث غسالخانه، خانه عالم، مدرسه و ... صرف می‌شود.

سبحانی اشاره کرد: زکات مستحبی نیز صرف نیازمندان از جمله تهیه جهیزیه،‌امور درمان و بهداشت، وام‌های قرض الحسنه، اردوهای فرهنگی، کمک هزینه، دانش آموزان، تامین معیشت و زندگی مددجویان می‌شود.

*جمع آوری 75میلیارد کمک‌های مردمی در 10ماهه نخست سال 93 در استان تهران

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به کمک‌های مردمی جمع آوری شده در 10ماهه نخست سال 93 در استان تهران اظهار کرد: کمک‌های مردمی که در 10ماهه نخست سال 93 در استان تهران جمع آوری شده بالغ بر 75میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: صدقات جمع آوری شده در صندوق خیریه کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران از ابتدا تا پایان سال 93 بالغ بر 38میلیارد تومان است.

سبحانی با اشاره به صرف صدقات و کمک‌های مردمی در بخش‌های مختلف تصریح کرد: صدقات و کمک‌های مردمی در قالب بخش‌های درمان وبهداشت، تهیه جهیزیه، اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی، تولیدات داخلی، برپایی فروشگاه نوروزی در طرح زکات صرف می‌شود.

وی تاکید کرد: اشتغالزایی با ایجاد حداقل 10هزار شغل برای مددجویان، در بخش صنایع دستی با راه اندازی مشاغل خرد و کوچک در قالب  کارآفرینی مددجویان، در بخش دامداری، در بخش خدمات، فنی و حرفه‌ای با هدف تزریق اقتصاد مقاومتی و توسعه اشتغالزایی از اقدامات اجرایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران است.

سبحانی در پایان گفت: بیش از 7هزار تن در طرح اشتغالزایی با استفاده از تسهیلات ویژه شرکت کرده‌اند در طرح نیکوکاری رشد درآمد با توجه به روحیات خیرخواهانه مردم و رشد تورم سال به سال این درآمد بیشتر می‌شود.

انفاق برای تامین نیازهای معیشتی و زندگی نیازمندان بارها در قرآن کریم و روایات پیامبر، اهل بیت سفارش شده است

مسلمانان به ویژه مردم ایران برای احسان و نیکوکاری به همنوعان خود همیشه از یکدیگر سبقت می‌گیرند اما اینکه به چه میزان در تحول نیات خود موفق هستند و آیا کمک‌های آنان دردی از دل نیازمندان برمی‌دارد سوالاتی است که مردم از آن بارها یاد می‌ کنند.

مهم نیست احسان ونیکوکاری خیران که نیتی خداپسندانه است به چه میزان انجام می‌شود اما وظیفه مسئولان رساندن امانت خیران به نیازمندان است.
امیدواریم که خدمت گذاران و مسئولان در رساندن امانات خیران موفق باشند.

گزارشی از زهره کلهر

انتهای پیام/
برچسب ها: خیر ، زکات ، صدقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نجمه
۱۰:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
سلام،کاش مؤسسات خیریه از کمیته امداد مجوز میگرفتن تا وزارت کشور و ... اینکه امداد بتونه این مؤسسات رو ساماندعی کنه،تا خدمات بیشتری رو ارائه بده
خداقوت
آخرین اخبار