ساری؛

چشمه سورت چشمه ای با حوضچه های زیبا

چشمه سورت چشمه ای دارای حوضچه های زیبا است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری تصور کنید روی صخره های نارنجی رنگ قدم می زنید که لایه لایه زمین را بالا رفته اند و آب از بلورهای سنگی شان چکه می کند روکه بر می گردانید پشت سرتان زمین لایه لایه سبز آبی است .کمی آن طرفتر لایه لایه زرد فکرکنید مشتتان را زیر یکی از قندیل های سنگی گرفته اچشمه سورت چشمه ای با حوضچه های زیباید و آب صخره ها را مز مزه می کنید، ترش، خنک و متفاوت.

اگر معنای باداب سورت را از محلی های این چشمه بپرسید برایتان خواهند گفت که باداب به معنی آب گازدار است و سورت به معنای شدت اثر و این کلمه روی هم رفته معنای اثر آب گازدار را خواهد داد.با این حال این چشمه ها در ایران به چشمه های طلایی یا قصر طلایی معروف شده اند که نامشان را از رنگ زرد ونارنجی شان وام گرفته اند.

مشابه این چشمه ها تنها در3 کشور ترکیه، آمریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقأ بر خلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشور ها محسوب می شوند.

چشمه سورت یک چشمه آب نمک در منطقه چهاردانگه ساری و در پشت کوه این شهر قرار دارد و همچنین در ارتفاعات منطقه سورت در 5 کیلومتری قلعه سر و شرق روستای اروست واقع شده است.

باداب سورت دوچشمه دارد با آب هایی که هرکدام رنگ، بوو مزه خودشان را دارند یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین.

چشمه شورباداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولأ در تابستان برای آب تنی استفاده می شود ودرمان دردهای کمر، پا، روماتیسم ، میگرن و امراض پوستی را به مهمانانش هدیه می دهد.

روستاییان سنگ های این صخره ها را داخل آتش می گذارند ووقتی خوب داغ شدند آنها را در آب گوگردی قرار می دهند و از آن برای التیام پوست ودردهای مختلف استفاده می کنند.

اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کند اکسید آهن را به زمین می آورد.

آب های رسوبی این دو چشمه هزاران سال است که از کوه سرازیر می شوند ودهها حوضچه کوچک رنگین را در دل صخره ها پر می کنند.

حوضچه هایی که تماشای سرخی وزردی و سبزی آنها سر ذوقتان می آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می کنند.

چشمه آب معدنی باداب سورت نوعی ژئو پارک است که در ارتفاع هزارو 841 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

برای دیدن این چشمه باید به شهرستان ساری ، بخش چهاردانگه دهستان پشت کوه سفرکنید یا از جاده شهمیرزاد ساری به سمت کیاسر حرکت کنید و در 35 کیلومتری کیاسر به سمت روستای اروست و مالخاست بروید از این به بعد 25 کیلومترجاده فرعی پیش روی شماست که آسفالت چندان مناسبی هم ندارد.

این چشمه که همزمان با آخرین چین خوردگی های البرز در دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته اند از شمال با ارتفاعات وتپه های پوشیده از جنگل های سوزنی برگ، از جنوب با دره از شرق با ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای ودرختچه واز غرب با معدن سنگ های تزینی احاطه شده است اما باداب سورت به همین جا ختم نمی شود.

اگر در امتداد این چشمه ها صدمتر به سمت شمال بروید در ارتفاعات باداب سورت قدیمی می رسد که البته از سال ها پیش خشک شده است اما آثار شگفت انگیز آن هنوز هم بر جاست.

غیراز این باداب سورت دیگری هم وجود دارد که باداب سورت کوچک یا شورسر معروف است این چشمه بسیار کوچک که در روستای اروست قرار گرفته خواص درمانی دارد.

انتهای پیام/ق
برچسب ها: ساری ، چشمه ، سورت ، زیبا ، حوضچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.