تبریز؛

کاهش هَدَررفت کود در گرو کود آبیاری

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: كود آبياری با سيستم های تحت فشار منجر به افزايش كارآيي مصرف آب و كود به طور همزمان و موجب كاهش هَدَررفت بخشی از كودهاي شيميايي می شود.

یعقوب دین پژوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: كودآبياری ضرورت و ماهيت آبياری  قطره ای است و اين روش برای استفاده از توان كامل مواد غذايی مصرفی بسيار مؤثر است.

وی تصریح کرد: کود آبیاری عبارت است از مصرف کودهای شیمیایی همراه با آب آبیاری و در این روش محلول کودی (کود محلول)، در داخل آب آبیاری تزریق و در سطح مزرعه پخش می‌شود.

دین پژوه اجرای کود آبیاری را در کاهش آلودگی آب های زیرزمینی دخیل دانست و  ادامه داد: با در نظر گرفتن امکان به کارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری و کاهش مصرف آنها، کاهش آلودگی آب های زیرزمینی را از مزایای کاهش مصرف کود و سم است.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: لازم به ذکر است که کود آبیاری در آبیاری بارانی، بعد از خاتمه آبیاری برای 20-15 دقیقه از آب شیرین استفاده شود تا املاح از روی شاخ و برگ ها شسته شود در غیر این صورت با تابش آفتاب برگ ها دچار سوختگی می شوند.

وی افزود: در این روش بازده کود مصرفی بیشتر است و در مجموع مصرف کود کاهش پیدا می‌کند و هزینه کمتری صرف خرید کود می‌شود.

دین پژوه تاکید کرد: در مواقعی که کود همراه با آب آبیاری به صورت محلول به پای بوته و درخت انتقال می یابد، راندمان استفاده از کود و آب آبیاری افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.