دی ميستورا:

مشارکت ندادن ايران در راه حل سياسی سوريه اشتباه بزرگی خواهد بود/ اسد باید بخشی از فرمول کاهش خشونت باشد

استفان دی میستورا نماینده ویژه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت:مشارکت ندادن ایران در ایجاد راه حلی سیاسی برای موضوع سوریه اشتباه بزرگی است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "دی میستورا" گفت: ما خواهان ادامه کار هستیم و به این کار ادامه می دهیم. لحظه های دشواری را در مقایسه با دیگر افرادی که این مسئولیت را پیشتر عهده دار بودند، پیش رو داریم. زمانه بسیار تغییر یافته است و حقایق جدیدی بوجود آمده اند.یکی از این حقایق ظهور این موجود خوفناک، داعش است.موضوع دیگر دخالت جامعه بین المللی برای از بین بردن موثر داعش است.ما در اینجا با دو حقیقت جدید روبرو هستیم.

وی افزود:من 43 سال است که در سازمان ملل هستم.من بیشتر این زمان را در 21 منطقه درگیری طی سپری کرده ام.من در افغانستان و عراق و بسیاری از مناطق دیگر حضور داشته ام اما در سوریه با موضوعی بسیار پیچیده روبرو هستیم زیرا به طور ویژه در اینجا با بازیگران بسیار زیادی روبرو هستیم که تعداد آنها به 18 می رسد.این بازیگران بین کشورهای منطقه تا بازیگران بین المللی قرار دارند.ما شاهد عوامل داخلی و خارجی در این موضوع هستیم.این موضوع را بسیار پیچیده می کند.

دی میستورا در ادامه گفت: آنچه که مردم سوریه به ما می گویند این است که ما را از وضعیت کنونی خلاص کنید.دیگر بس است.این موضوع طولانی شده است.زمانی که من با هر صاحب نظری همکلام می شوم آنها همه به من می گویند که راه حلی نظامی وجود ندارد.تنها راه حلی سیاسی وجود دارد.ما باید این موضوع را به افراد یادآوری کنیم.باید خشونت کاهش یابد تا زمینه اعتماد آفرینی فراهم شود.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه گفت:بدون مشارکت ایران در راه حل سیاسی برای سوریه این اشتباه بزرگی خواهد بود.ایران یک بازیگر عمده منطقه ای است و باید مشارکت داشته باشد.این کشور بر روی دولت سوریه نفوذ دارد و لازم است که آنها مشارکت داده شوند.شما با مشارکت دادن افراد به راه حلی سیاسی می رسید و نه با طرد آنها .باید جریانی سیاسی وجود داشته باشد.

وی افزود:به نظرم همگان و از جمله بشار اسد و هرفرد دیگری به خوبی می داند که هیچ پیروزی نظامی وجود ندارد.شاید آنها وانمود کنند و امیدوار باشند اما آنها می دانند این موضوع ممکن نیست.گواه این موضوع چهار سال گذشته است که در آن دویست و بیست هزار نفر کشته شده اند.یک میلیون نفر زخمی شده اند و شاهد هیچ تغییری عمده نیستیم جز اینکه یکی عقب نشینی می کند و یکی پیش روی می کند.در کل معتقدم که اگر شما نگاهی به این نقشه داشته باشید ،این نقشه به همه ما نشان می دهد که چگونه داعش در سوریه و عراق حضور دارد.این گروه به دنبال بهره برداری از درگیریها در سوریه است.این گروه هم اکنون 22 کیلومتر با حلب فاصله دارد.اگر این شهر به دست داعش بیفتند آنگاه شاهد فاجعه ای انسانی خواهیم بود زیرا 400 هزار آواره به یک میلیون و ششصد هزار آواره در ترکیه اضافه خواهند شد و شمار آوارگان به سه میلیون و دویست هزار نفر خواهد رسید.اگر حلب به دست داعش بیفتد آنگاه شاهد کشتار خواهیم بود که ما نمی توانیم از آن جلوگیری کنیم.ما نباید اجازه دهیم که این کار صورت گیرد.این موضوع سبب شده است که ما باید تلاش کنیم که خشونت متوقف شود و فراموش نکنیم که مردم سوریه به کورسویی از امید نیازمند هستند.

وی در ادامه گفت:همانطور که گفته ام اسد باید بخشی از فرمول کاهش خشونت باشد.او تسلیحات ، هواپیما ، بمب های بشکه ای و توپخانه در اختیار دارد و لازم است که بخشی از فرمول کاهش خشونت باشد.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار