پادشاه جدید سعودی‌ها و آینده‌ی سیاسی پیش روی این کشور/ حاکمیت منسوخ پادشاهی نفت تا کی‌ادامه خواهد یافت

در ماه‌های آتی حوادثی در عربستان سعودی رخ داد که این کشور را در کانون توجهات منطقه خاورمیانه قرار داد، از مهم ترین این حوادث به پادشاهی رسیدن ملک سلمان و اما و اگرهای سیاست خارجی این پادشاه جدید است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران از زمان درگذشت ملک عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان به عنوان پادشاه جدید عربستان سعودی، بحث های فراوانی درباره جهت گیری های سیاست خارجی این کشور، به ویژه در عرصه منطقه ای مطرح شده است.
 
 رفت و آمدهای دیپلماتیک ماه‌های اخیر میان مقامات سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه، این موضوع را با شدت ویژه‌تری مطرح کرده است.
 


 حاکمان سعودی به ترتیب از سالهای 1902 تا به حکومت رسیدن ملک سلمان پادشاهی جدید عربستان سعودی اینگونه می‌توان نام برد.

سال

                نام حاکم سعودی

۱۹۰۲-۱۹۵۳

عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل

۱۹۵۳-۱۹۶۴

سعود بن عبدالعزیز

۱۹۶۴-۱۹۷۵

فیصل بن عبدالعزیز

۱۹۷۵-۱۹۸۲

خالد بن عبدالعزیز

2005-1982

فهد بن عبدالعزیز

2015 - 2005

عبدالله بن عبدالعزیز
 
آل سعود خاندان سلطنتی حاکم بر کشور عربستان است که از اواسط قرن هجدهم میلادی و توسط عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل به حکومت در عربستان سعودی دست یافت و تاکنون بر بخش‌هایی از شبه‌جزیرۀ عربستان حکومت می‌کنند.

 تاکنون ۷ پادشاه آل سعود بر این سرزمین زمام امور را در دست داشته اند که نخستین پادشاه ملک عبدالعزیز بود، شش پادشاه پس از او همگی برادر هستند، آل‌سعود قدرت را از سال ۱۹۳۲ میلادی در کشور عربستان در دست دارد .

در عربستان ۷ هزار اعضاء دودمان سلطنتی آل‌سعود، به تمامی کشور و بیش از ۲۵ میلیون ساکنان آن حکم‌رانی می‌کنند، این گروه علاوه بر در دست‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون حضور هر گونه نهاد انتخابی و یا نظارت مردمی در اختیار خود گرفته‌اند.
 
 به قدرت رسیدن اسمی سلمان بن عبدالعزیز در حالی صورت گرفت که وی در دوره سه ساله ولیعهدی به دلیل شدت بیماری کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد و اداره امور کشور را عمدتاً مثلث "بندربن‌سلطان"، "مقرن بن‌عبدالعزیز" و "متعب‌بن‌عبدالله" در دست داشته‌اند.
 
 در نتیجه باید گفت اعلام پادشاهی سلمان سرپوش گذاشتن بر شرایط درونی آل سعود است، سلمان تنها بعنوان یک نماد از فرزندان عبدالعزیز که گفته می‌شود به دلیل عدم دخالت در کار حکومت طی دهه‌های گذشته حساسیت برانگیز نبوده و از این رو از او بعنوان «شمع جمع» یاد می‌شود، خریدن فرصت برای چاره‌اندیشی درباره اوضاع عربستان است.
 
 براساس برخی اسناد پادشاه جدید عربستان معتقد است دموکراسی برای عربستان سعودی مناسب نیست و باید محتاطانه در مسیر اصلاح اجتماعی و فرهنگی این کشور گام برداشت.

علاوه بر این، سلمان در دیدار با سفیر آمریکا در سال 2007 گفته بود که اصلاحات اجتماعی و فرهنگی که ملک عبدالله (پادشاه وقت) خواهان آن است باید آهسته‌تر انجام شوند تا با واکنش شدید محافظه کاران درجامعه روبه رو نشود.
 
 با وجود تمامی این اظهارات در مورد عربستان سعودی باید این نکته را در نظر داشت که تغغیر در حاکمیت یا پادشاهی این کشور کمک چندانی به وضعیت جامعه سعودی هنگام قرار گرفتن در برابر بحران‌هایی چون آزادی ،دمکراسی،برابری نخواهد کرد وتمامی سکوت‌هایی که اکنون در این جامعه وجود دارد چنان اتش زیر خاکستری است که دیر یا زود شعله ور خواهد شد.
 
در قرن بیست و یکم میلادی هیچ کشوری با سیستم پادشاهی در دنیا و با حضور اقلیتی حاکم اداره نمی‌شود، و این نحوه حاکمیت منسوخ شده است.
 
حاکمیت عربستان در حال حاضر با نادیده گرفتن حقوق گروه ‌کثیری از مردم چون شیعیان، روشنفکران، زنان و ...روزگار سپری می‌کند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار