شعری مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قیمت خوراک گازی هنوز مشخص نشده است/پیش بینی رشد 15 درصدی تولید محصولات پتروشیمی

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه فرمول خوراک گازی پتروشیمی‌ها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، گفت: هنوز قیمت خوراک مشخص نشده است.

عباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در این صنعت اظهار داشت: صنعت پتروشیمی خود "اقتصاد مقاومتی" است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی اصولا در راستای "اقتصاد مقاومتی" حرکت کرده و اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را به بهترین وجه در نفت پیاده کنیم باید تلاش خود را مضاعف کرده و محصولات بیشتری را تولید کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از رشد 9 درصدی تولید محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری حدود 43 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با رشد 15 درصدی میزان تولید به عدد 50 میلیون تن برسد.

شعری مقدم درخصوص ارتقای صنایع پایین دستی افزود: اخیرا براساس قانونی که صنعت نفت پتروشیمی را موظف کرده که در صنایع پایین دستی ورود پیدا کند، مصوبه‌ای به همین منظور در هیئت مدیره به تصویب رسیده که به موجب آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت در کنار صنایع پایین دستی باشد. همچنین در کنار شهرک‌های صنعتی، وزارت صنعت تلاش می‌کند که صنایع پایین دستی را توسعه دهد تا امکانات مورد نیاز آنها را فراهم نماید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کالاهای اساسی محصولات پتروشیمی مشابه با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شوند؟،اظهار داشت: مشکل ورود کالا با ارز مبادله‌ای حل نمی‌شود مگر اینکه قیمت ارز تک نرخی شود و دولت هم در نظر دارد این کار را انجام دهد. مسلما این مشکل تا زمانی که دو نرخی وجود دارد پابرجاست و از هر نقطه‌ای هم بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم بازهم در جایی دیگر به مشکل برخورد خواهیم کرد.
 
شعری مقدم تاکید کرد: بایستی دولت هرچه سریعتر به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند. وقتی قیمت ارز تک نرخی شود محصولات پتروشیمی با قیمت فوب خلیج فارس منهای 5 درصد  به فروش می‌رسد و با این حساب واردات برای کشور مقرون به صرفه خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی راجع به قیمت خوراک گازی در صنعت پتروشیمی گفت: قیمت خوراک گازی هنوز مشخص نشده و فرمول تهیه شده توسط مجلس به تایید شورای نگهبان رسیده که قرار است یک هیئت سه نفره با سه وزیر این موضوع را نهایی کنند و این نامه هنوز تصویب نشده ست.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی هنوز با کمبود خوراک مواجه است و شرکت ملی نفت در این زمینه اقداماتی را انجام داده تا بتواند خوراک مورد نظر این صنعت را تامین کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطرنشان کرد: مشکل گاز طبیعی در صنعت پتروشیمی با افزایش تولید گاز در کشور برطرف شده است ولی در مورد "گاز اتان" هنوز مشکلات ادامه دارد و در این زمینه گفتگوهایی را با مجموعه زیربط انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار