سیاست وزارت جهاد کشاورزی،سرمایه گذاری در کشت گلخانه ای

محمدعلی طهماسبی گفت:تولید محصول با کیفیت، تنظیم محصول بر اساس نیاز داخل و صادرات و صرفه‌جویی در مصرف آب از مزایای احداث گلخانه‌هاست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سیاست اصلی وزارت جهادکشاورزی سرمایه‌گذاری در توسعه گلخانه‌ها برای کاهش مصرف آب و افزایش تولید است.

 محمدعلی طهماسبی در نشست تنظیم بازار مازندران ، در گفتگویی با بیان این که اولویت اصلی کشور توجه به منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن است، اظهار داشت: تولید محصول با کیفیت، تنظیم محصول بر اساس نیاز داخل و صادرات و صرفه‌جویی در مصرف آب از مزایای احداث گلخانه‌هاست.

وی احداث گلخانه را یک ضرورت در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: در ایران  8 هزار و 800 هکتار گلخانه وجود دارد در حالی که در دنیا 3.5 میلیون هکتار گلخانه داریم که 2.5 میلیون هکتار آن در کشور چین متمرکز است و این آمار نشان دهنده این است که در مقایسه با دنیا عقب هستیم.
به گفته این مسوول، در این راستا وزارتخانه عزم خود را جزم کرده تا گلخانه‌ها را بر اساس شرایط اقلیمی، تنوع محصول و انتخاب تکنولوژی برتر ساماندهی کند.

طهماسبی با اشاره به برقراری خط اعتباری یک هزار میلیارد تومانی در سال جاری در کشور، گفت: این اعتبار شامل گلخانه‌ها نیز شده است و روند توزیع تسهیلات برای احداث گلخانه‌ها از این خط اعتباری در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد به عنوان نمونه هم اکنون 5 میلیون و 600 هزار تن گوجه فرنگی در کشور در فضای باز تولید می‌شود که با در نظر گرفتن میانگین مصرف 12 تا 16 هزار متر مکعب آب در هکتار، بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب مصرف آب را به دنبال دارد که میانگین عملکرد آن 39 تن در هکتار است اما با انتقال کشت گوجه فرنگی از فضای باز به گلخانه‌ها، ضمن دستیابی به تولید ده برابری این محصول (300 تا 400 تن در هر هکتار فضای گلخانه‌ای)، 125 هزار هکتار زمین آزاد‌سازی می‌شود. 

این مقام مسئول، با بیان این که اکثر کشورها تنوع اقلیمی ندارند و تنها چند رقم میوه تولید می‌کنند، گفت: ایران از جمله کشورهایی است که دارای تنوع اقلیمی است و در چهار فصل، هم میوه‌های گرمسیری و هم سردسیری تولید می‌کند.

وی با اشاره به این که کشور ما در تولید چند میوه شامل مرکبات، انار، سیب و پسته صاحب نام است که تولیدات قابل توجهی نیز دارد، خاطرنشان ساخت: ایران در تولید برخی گیاهان مانند زعفران، زرشک و گیاهان دارویی دارای مزیت نسبی است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه به این که کشاورزی از جمله مشاغل پرخطر و ریسک‌پذیر است اکثر کشورها با پرداخت یارانه و تعرفه و مسایل فنی و قرنطینه‌ای حمایت‌های لازم را از بخش کشاورزی انجام می‌دهند.

طهماسبی در خصوص واردات محصولات کشاورزی گفت: واردات، تولیدات کشور را تهدید می‌کند زیرا واردات نه تنها تولید کننده را به خاکستر می‌نشاند بلکه سرمایه ملی کشور را نیز هدر می‌دهد.

وی افزود: به عنوان نمونه ورود بیماری جاروک جادوگر که یک بیماری پلاسمایی است، با واردات میوه به ایران  در سال های گذشته ورود پیدا کرده و 20 هزار هکتار از مرکبات استان هرمزگان (منطقه رودان) را از بین برد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که نباید برای منافع کوتاه‌مدت، منافع ملی را دچار آسیب کنیم، تصریح کرد: بیماری تریستیزا و مگس میوه مدیترانه‌ای از طریق واردات به کشور در سال های گذشته وارد شده که مرکبات، زیتون و... را در معرض خطر قرار می‌دهد.
طهماسبی با تاکید بر مدیریت بازار محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، گفت: با توجه به مازاد تولید مرکبات کشور در حال حاضر، تنظیم بازار به معنای مدیریت بازار است و ربطی به کمبود یا بیشتر بودن محصول ندارد و مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود مرکبات و نیاز به واردات بی‌پایه و اساس است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار دولت به منظور  پایداری تولید و عدم ضرر و زیان مصرف کننده است.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که متاسفانه حلقه‌های اضافی (واسطه‌ها) سبب افزایش قیمت در بازار می‌شوند، گفت: ایجاد سامانه‌ای برای بخش کشاورزی سبب می‌شود هم تولید کننده و هم مصرف کننده به منافع خود برسند.

وی یادآور شد: هیچ گونه واردات مرکبات برای شب عید در کشور صورت نمی‌گیرد و تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور است.

طهماسبی به کاشت نهال در کشور اشاره کرد و افزود: به باغداران توصیه می‌شود نهال‌های شناسه‌دار را از مراکز تولید مجاز تهیه کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به اندازه کافی نهالستان در کشور وجود دارد که این نهالستان‌ها مورد تایید سازمان حفظ نباتات هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار