شیراز؛

آشنایی با شهر مردگان در استان فارس

محققان خارجي نقش رستم در استان فارس را به دليل وجود آرامگاه پادشاهان، شهر مردگان می‌نامند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در آخرين نقطه كوهستان حاجي آباد و در فاصله سه كيلومتري غرب تخت جمشيد مجموعه‌اي از نقش برجسته‌هاي تاريخي مربوط به دوران عيلامي، هخامنشي و ساساني و همچنين مقبره‌ها شهر ياران هخامنشي قرار دارد كه به نقش رستم معروف است.

بهادری پور ادامه داد: در نقش رستم آرامگاه پادشاهاني چون داريوش اول، خشايار شاه اول داريوش دوم و اردشير اول قرار دارد كه طرح همه آنها شبيه به هم و داراي يك سبك است.

به دليل وجود همين مقبره‌ها محققان خارجي اين منطقه را شهر مردگان ( نكروپوليس ) ناميده‌اند.

وی با بیان اینکه طول آرامگاه 9/22 متر و عرض آنها به 19 متر مي‌رسد تصریح کرد: در قسمت بالايي صحن‌ از تخت شهرياري حجاري شده كه توسط نمايندگان ملل تابعه نگاه داشته شده و بر روي تخت شاه به حالت ايستاده و با كماني در دست، دست ديگر خود را به حالت احترام و ستايش به سمت آتشدان روشني كه در مقابلش قرار دارد دراز كرده است.

این مسئول بیان کرد: در بالاي سر پادشاه تصوير اهورا مزدا ( فروهر ) و در گوشه سمت راست نقش ماه حجاري شده و اين نقوش در بعضي از مقبره ها همراه با كتيبه نيز هستند که از آن جمله می توان به بالاي نقش مقبره داريوش اول اشاره کرد.
 
وی در ادامه افزود: كتيبه‌اي به خط ميخي وجود دارد و نام كشورهاي تابعه امپراتوري هخامنشي و بعضي از معتقدات ديني پارسها در آن بيان شده است و داريوش از اهورا مزدا طلب راستي و بركت براي سرزمين خود را مي كند.

بهادری پور ادامه داد: داخل اين مقبره‌ها طوري ساخته شده بود كه علاوه بر تابوت پادشاه مكان‌هايي براي تابوت ديگر افراد خاندان شاهي ( از جمله ملكه ) نيز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ض

برچسب ها: آشنایی ، شهر ، مردگان ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.