ساری؛

حمام وزیری ساری یکی از مکانهای تاریخی

حمام وزیری ساری یکی از بناهایی است که در دوره قاجاریه ساخته شد.(گزارش خبری ویژه نوروز)

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری این حمام که از بناهای  دوره قاجاری  در محله آب انبار نو در ضلع شمالی خانه کلبادی قرار دارد.

 درگذشته دارای  دو  ورودی از طریق کوچک آب انبار نو  و خیابان 18 دی  فعلی بوده وهم اکنون هر دو مسیر مسدود شده ودسترسی  به آن  تنها از حیاط شمالی خانه کلبادی امکان پذیر است.

این حمام با مساحتی در حدود 200 مترمربع دارای همه فضاهای لازم برای یک حمام سنتی شامل ورودی ،  سربینه ،راهروی انتقالی هوا ،گرمخانه  هزینه های آبگرم و سرد  سرویس بهداشتی و تون است.

 ورودی حمام که به صورت مجزا از بدنه اصلی حمام  و در کنار آن واقع  است در  انتهای کوچک باریکه ضلع جنوبی بنا قرار دارد و سربینه فضایی است هشت  ضلعی که  در چهار  ضلع آن  سکوهایی برای  نشستن تعبیه شده است که حوضی هشت ضلعی در میان سر بینه ساخته شده ودارای  4 پاشویه  به سمت سکوهاست.

راهرویی پیچ در پیچ سربینه را از سویی به گرمخانه  و از سوی دیگر  به سرویس های  بهداشتی مرتبط می سازد . در طرف دیگراین راهرو سکویی برای نشستن  به چشم می خورد.

گرمخانه نیز همانند سربینه به صورت هشت ضلعی است ودر انتهای  ضلع جنوبی آن خزینه های آب گرم وسرد قرار دارد در قسمت جنوبی  بنا اطاقی مستطیل  شکل که کف  آن ازهمه قسمت های  بنا پایین تر است به عنوان  (تون)  یا گرمابه حمام کاربری  داشته ورودی  آن خارج    ازحمام و در ضلع شرقی است.

این حمام درگذشته  درجوار خانه وزیری قرار داشت و روزگاری نیز قسمتی از اینخانه بوده است واز همین رو  به حمام وزیر معروف است  این بنا که در اثر مرور زمان تخریب شده بود  اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مازندران در سال 1379  مرمت  و بازسازی آن را آغاز کرده است.


انتهای پیام /ق
 

 
برچسب ها: حمام ، تاریخی ، ساری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.