اهواز؛

آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی

مقاومت میکروبی، نتیجه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است که باعث آسیب جدی به سیستم بدن می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت : عامل اصلی برخی عفونت های ویروسی همچون عفونت های تنفسی که از شایعترین عفونت ها است، ناشی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است.

دکتر فریده یونسی با بیان اینکه آنتی بیوتیک روی ویروس بیماری زا تاثیری ندارد، افزود: استفاده خودسرانه  و بدون تجویز پزشک ازآنتی بیوتیک ها نه تنها سودمند نیست بلکه منجر به وارد کردن آسیب جدی به بدن می شود. ادامه داد: تاثیر آنتی بیوتیک بر روی باکتری ها است و تشخیص نوع عفونت و لزوم استفاده از آن تنها با نظر پزشک باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین اختلالی که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می تواند ایجاد کند، مقاومت میکروبی است، خاطرنشان کرد: مقاومت آنتی‌بیوتیکی زمانی ایجاد می‌شود که باکتری به گونه‌ای تغییر ‌کند که اثر دارو را کم یا کاملا از بین ببرد و این باکتری تغییریافته زنده می‌ماندکه باعث واردن کردن آسیب‌های جدی به بدن می شود.

کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می تواند برای خود فرد نیز مشکلاتی ایجاد کند، تصریح کرد: آنتی بیوتیک ها ممکن است مواردی همچون منع مصرف و یا تداخلات دارویی هم داشته باشند و نباید در زمان های فیزیولوژیکی خاصی همانند بارداری و شیردهی  مصرف شوند و به همین دلیل توصیه می شود تنها با مشاوره پزشک اینگونه داروها مصرف شود.

یونسی در عین حال تاکید داشت : در صورت مصرف نابجای دارو، نه تنها باعث به هدر رفتن منابع و تحمیل هزینه های سنگین برای مصرف کننده می شود،  بلکه باعث به هدر رفتن یارانه ای که از سوی دولت و وزارت بهداشت به این داروها اختصاص داده شده است نیز می شود.

یونسی در پایان گفت : گاهی پزشک دارویی برای بیمار تجویز می کند، اما بیمار پس از مشاهده نشانه های بهبودی آن را دارو را استفاده نمی کند و دارو را قطع می کند، بیمارمی بایست دوره‌ی درمان را براساس دستور پزشک کامل کند و چنانچه در بین دوره، احساس بهبودی دست داد، مصرف آنتی‌بیوتیک قطع نشود زیرا که اگر درمان کامل نشود، مقداری از باکتری‌ها درون بدن باقی می‌ماند و این خود باعث عفونت دوباره می‌شود .آنتی‌بیوتیک را برای مصارف بعدی نگهداری نکنید پس از دوره‌ی درمان، می بایست داروهای باقیمانده دور ریخته شود.

انتهای پیام/ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.