«نوش‌آبادی» در نشست هفتگی وزارت ارشاد:

پولی از بیت‌المال خرج موسیقی نمی‌شود/ دولت طبق قانون از موسیقی حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: دولت برای آموزش و ترویج موسیقی هیچ هزینه ای نمی‌کند و هیچ پولی از بیت المال خرج این حوزه نمی‌شود، ما نظارت را داریم که در صورت عدم مغایرت با شرایط و قوانین مورد حمایت ما قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نشست هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز پس از یک هفته تعطیلی برگزار شد.

حسین نوش آبادی در این نشست بیان کرد: ممکن است واژه اعتلای فرهنگی را بارها از قول مقام معظم رهبری و مقامات مسئول کشور شنیده باشید باید بگویم که لازمه اعتلای فرهنگی ارتقای سطح فرهنگ است تا زمانی که از ابزار و وسایل ارتقای فرهنگی استفاده کنیم می توانیم به اعتلای فرهنگی در کمیت و کیفیت امیدوار باشیم اعتلای فرهنگی به موازای ارتقای آن محقق می‌شود. 

نوش آبادی ادامه داد: شعار امسال مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری و یک مطالبه عمومی جامعه است یکی از ابزاری که ما را در راه اعتلای فرهنگی کمک می‌کند رسانه است که متاسفانه رسانه‌های ما سیاسی شده‌اند و کارکرد فرهنگی و هنری ندارند. 

وی با بیان اینکه کتاب موثر ترین عنصر فرهنگی جامعه است گفت: کتاب هم انتقال علم و دانش را برعهده دارد و هم می‌تواند به رشد فرهنگ و هنر منجر شود. ما در عرصه سینما هم می‌توانیم به عنوان یکی از ابزارهای ارتقا و  اعتلای فرهنگی به کشور کمک کنیم و این کمک می‌تواند از طریق هنرهای نمایشی و  تئاتر هم باشد که ما نسبت به جوامع  دیگر کمتر از ان بهره گرفته‌ایم.  

نوش‌ آبادی با اشار8 به حوزه موسیقی گفت: یکی از هنرهای پر طرفدار در دنیا موسیقی است؛ موسیقی با مدل‌ها، اهداف و نیات، سلایق و عقاید مختلف تولید می‌شود. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دیدگاه  مقام معظم رهبری در حوزه موسیقی بسیار روشن است، نوع و کیفیت و نحوه اجرا موسیقی یکی از بحث‌های جدی چالشی و مهم کشور است که تمام بخش‌های سیاسی را هم  درگیر خود کرده است.  

وی افزود: با در نظر گرفتن‌ دیدگاه‌های فقهی و حکومتی شخص رهبر انقلاب و نیازها و مطالبات مردم و موازین قانونی مسائل این حوزه را دنبال می‌کنیم اما گاهی اتفاقاتی می‌افتند که باعث شبه در جامعه می‌شود اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بر عهده دولت است اما ما به انحصار دولت عقیده نداریم آنچه ما اکنون  در حوزه موسیقی به آن می‌پردازیم این است که اگر به گروه موسیقی مجوزی داده می‌شود شرایط برای اجرای ان فراهم شود مسلما این مجوز با بررسی دقیق توسط شوراهای متخصص صادر می شود. 

نوش آبادی تصریح کرد: ما منکر این نیستیم که برخی اقدامات در حوزه تولید موسیقی بصورت غیر قانونی توسط افرادی صورت می‌گیرد که ما از آن به موسیقی زیر زمینی تعبیر می‌کنیم که مسلما این‌ها نه مجوز می‌گیرند نه حمایت می‌شوند. 

وی عنوان کرد: هیچگاه دولت برای ترویج موسیقی هزینه نمی‌کند متولی موسیقی بخش خصوصی است و سرمایه این بخش در حال گردش است که ربطی به دولت  ندارد. اما از بیت  المال و منابع دولتی و ملی هیچگاه برای اموزش و ترویج موسیقی هزینه نمی‌شود. وظیفه ما نظارت و حمایت از تولیدات موسیقی است که مغایرتی  با قوانین موجود در این حوزه ندارد. 

وی در خصوص موضوع تک خوانی بانوان بیان کرد: این موضوع که توسط رسانه‌ها به ان دامن زده شد با واکنش وسیع جامعه مواجه شده است اما هیچگاه در این دولت به تک خوانی زنان مجوز داده نشده است و این شامل اجرای زنده و آلبوم موسیقی می‌شود آنچه رخ داده است هم خوانی یک خواننده خانم و آقا بوده که حتی صدای خانم ذیل صدای خواننده مرد قرار گرفته و طبق گزارشات ما هر کس آن را شنیده گواهی داده که تک خوانی بانو نبوده است. 

نوش آبادی اظهار داشت: در کشور این نقص وجود دارد که ما نسبت به  انتشار یک خبر آسیب پذیر هستیم و به اینکه این خبر ممکن است کذب باشد توجهی نداریم متاسفانه یک دروغ را انقدر تکرار می‌کنند تا همه باور کنند. 

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به این مطلب بیان کرد: انتشار خبر دروغ  از نظر شرعی و قانونی مذموم و مورد نهی است از نظر حقوقی هم جرم است هر کس قصد ضرر زدن به شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی و تشویش اذهان عمومی را داشته باشد و از راه  مستقیم یا غیر مستقیم اکاذیب را منتشر کند به حبس از 2 ماه تا 2 سال و ضربات شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود. وزارت ارشاد با این مسئله با مدارا و تسامح برخورد کرد وگرنه می‌توانست از طریق قانونی نشر خبر دروغ را پیگیری کند. گروه ماه بانو که بدون مجوز کشور در خارج از کشور به اجرا پرداخت و حواشی این اجرا به خاطر اعمال خلاف شئونات اسلامی و عرف جامعه ما توسط این گروه ایجاد شد با برخورد قانونی ما مواجه خواهد شد و حتی ممکن است در تمدید و صدور مجوز به این گروه بررسی‌هایی صورت بگیرد. 

نوش آبادی با اشاره به اصول قانون اساسی و شعار انقلاب اسلامی مبنی بر (استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی) بیان کرد: نباید بهانه‌ای باشد که جلوی آزادی‌های مشروع گرفته شود و با توجه به اصل نهم قانون اساسی متوجه می‌شویم که حفظ استقلال آزادی و تمامیت ارزی کشور بر عهده دولت است. 

وی در خصوص نقد پذیری در جامعه گفت: نباید  این حوزه در حد شعار باشد انتقاد باید سازنده و دلسوزانه باشد، انتقادات برخاسته از اغراض سیاسی و سیاه نمایی و عناد کمکی به کشور نمی‌کند. 

وی افزود: رفتار امروز مسئولین فرهنگی کشور در وزارت ارشاد یک فرهنگ سازی است که در مقابل سیاه نمایی گوش شنوا دارد  و پاسخگوی مطالبات جامعه است. 

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر عملکرد وزارت ارشاد در خصوص ترویج سبک زندگی گفت: این بحث مورد توجه مقام معظم رهبری و مطالبه جامعه است ما نباید تسلیم شرایط شویم و در اجرای سیاستهای فرهنگی نظام با در نظر گرفتن نقطه نظرات مسولان محتوای آثار نمایشی را به سمت ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ببریم. 

وی خاطر نشان کرد: در بحث هیئت نظارت بر مطبوعات   باید بگویم که این هیئت از نمایندگان سه قوه و  نمایندگان فرهنگی حوزه و دانشگاه تشکیل شده است و وزیر ارشاد فقط یک عضو از اعضای این هیئت است که تصمیمات آن فقط از سوی وزیر ارشاد اتخاذ نمی‌شود. تصمیمات شورای عالی امنیت ملی هم در بخش رسانه و مطبوعات لازم الاجرا است وزارت ارشاد تصمیم دارد در حوزه اقدامات خود واسپاری به بخش خصوصی را داشته باشد و به سمت تعادل و توازن برود ضمن اینکه ما از تصمیمات قانونی خودمان کوتاه نمی‌آییم و در جایی که لازم باشد ایستادگی می‌کنیم و در موقعیت دیگری بنا بر تشخیص موضوع را به مسئولان آن محول می‌کنیم. 

گفتنی است؛ در پایان نشست یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در انتقاد از وزارت ارشاد سخنانی گفت و به بیانیه‌ی خانه موسیقی  علیه وزارت ارشاد اشاره کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.